BLIZZARD blizzcon_0926

Készült 2018. szeptember 26. | írta Attila

96

BREAKING: WoW Classic demó a virtuális jegy mellé

Nyakunkon a BlizzCon, és a Blizzard nem túl meglepő módon folyamatosan tolja az eseményt népszerűsítő anyagokat, de ma este masszívan belecsaptak a lecsóba! Az ilyenkor szokásos virtuális jegy mellé nem csupán mindenféle ingame biszbaszt kapnak majd a vevők, de betekintést nyerhetnek a sokak által várt WoW Classic-ba is egy demó formájában már rögtön a BlizzCon ideje alatt, november 2-án, de nem örökké: A móka csak egy hétig fog tartani. A jegy ára még mindig 39,99 euró, azaz kemény 13 ezer forint.

The BlizzCon 2018 Virtual Ticket is now available for purchase and if you’re a World of Warcraft fan you won’t want to miss a moment of the event—or the WoW extras that come with it, including epic in-game goodies and access to the Blizzcon WoW Classic demo at home!

World of Warcraft® Classic BlizzCon® Demo
Every BlizzCon, we look for opportunities to bring new aspects of the experience to our community around the world. This year, we’re excited to announce that for the first time ever, BlizzCon Virtual Ticket holders will join BlizzCon attendees as the first people to play the World of Warcraft Classic demo we’re creating for BlizzCon at home.

Shortly after the BlizzCon opening ceremony on November 2 (on or around 1pm PDT), players will be able to download the same in-development BlizzCon WoW Classic Demo that will be playable on the show floor. Players will have a chance to explore and enjoy a limited questing experience through a pair of classic early-level zones—one Horde and one Alliance—and experience firsthand our recreation of the original Azeroth.

Once the demo is live, you’ll be able to play until 10am PST on November 8, giving BlizzCon attendees a chance to check it out again once they get back home.

Declare Your Allegiance With BlizzCon In-Game Loot
In addition to access to the BlizzCon WoW Classic Demo, starting today BlizzCon attendees and Virtual Ticket holders will receive commemorative in-game items that will help them proudly display their Horde or Alliance pride as the Battle for Azeroth rages on:

  • War Mantle of the Alliance & War Mantle of the Horde: Show all of Azeroth where your allegiance lies with a pair of faction-themed cosmetic cloaks—one for Horde characters, and one for Alliance.
  • Stormwind Champion’s War Banner & Orgrimmar Hero’s War Banner: Strike fear into your enemies and stand your ground when you plant your faction’s banner on the battlefield.

In addition to this year’s WoW items and access to the BlizzCon WoW Classic demo, the Virtual Ticket provides plenty of great BlizzCon content for your viewing pleasure along with additional in-game goodies from Overwatch®, Diablo® III, Hearthstone®, Heroes of the Storm®, and StarCraft® II.

Learn more about the Virtual Ticket then order yours!

Tetszik(4)Nem tetszik(0)

Tags: ,


  • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

    Nem terveztem hogy megveszem, főleg hogy még egy tizessel is drágább mint tavaly és nagyjából semennyire nem érdekelnek az ingame JAVAK...de ez a Classic demo rövidre zárja a kérdést valoszinüleg. Egy hét vanilla ér e 40 eurot? Aligha - és mégis.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Daermon

      Csak egy allis és egy hordás kezdő zóna lesz a demóban. 🙂
      Azt meg várjuk ki, hogy a Classic mennyire is lesz vanilla. Nekem vannak kétségeim.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • ben2

        Arra pont jó lesz a demó, hogy kiderüljön, hogy jó-e az irány.
        Azaz belenyúlnak-e az eredeti grafikába, fight mechanizmusba, GUI-ba, stb.

        A legjobb persze az lenne, ha maradna az 1.12 kliens ahogy van és csak a rendszer szintű bugokat javítanák, (pl. mac-en eltűnik alólad a hajó zóna váltáskor és úszhatsz ki a partra vagy crashel a kliens).
        Illetve az lesz a fő kérdés, hogy hasonló ütemben adagolják-e a content patch-eket és a módosításokat, ahogy azt a privát szervereken csinálják. Pl. az elején még a mount került sokba és a riding skill volt olcsó, és csak később álltak át a drága skill olcsóbb mount megoldásra, hogy könnyebb legyen mountot gyűjteni.

        Van még néhány dolog, ami csak szimplán idegesítő a vanillában és nem igazán ad többletet a játékélményhez, ezeket is szerintem érdemes lenne javítani. Pl. ha instance-ban van gyűjtögetős quest, akkor a mobot, ami dobja az itemet bárki lootolhatja, nincs kiosztva a loot, mint normál esetben. Így a tank, melee dps vagy akárki, aki közelebb áll a mobhoz, amikor az meghal begyűjti a quest itemeket, a rangednek és a healernek meg nem jut.

        A másik nagy kérdés, hogy lesznek-e külön pvp és pve szerverek vagy bevezetik-e a classicban is a war mode-ot.
        Én üdvözölném a war mode-ot, mert a vanilla szvsz játszhatatlan pvp szerveren, ha túl nagy a játékosszám, de ez a legtöbb hardcore vanilla pvpsnél biztosan kiverné a biztosítékot, mert miaz, hogy ő nem gankelhet lvl60-on lvl20-as játékosokat napi 6 órán keresztül minden nap (szép számmal vannak ilyenek).

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • Naliviel

          A jó irány a copy paste lenne. Targetenkénti 8-as debuff limit, griffesek ritkán, hogy a játékidőd 60%-a utazással teljen (a maradék 40 pedig rózsaszínszemüveges koreai grind), víz dismountolás, lootolás csak egyenként, talentváltás a fél vesédért és a griff utakat is egyesével jó kattolni. Ezeknek mind benne kéne lenni, hogy megkapják az emberek azt amire vágynak. Viszont nézzük a jó oldalát, jelenlegi állás szerint egy kieg árába fog kerülni a játék (+sub), ami legalább hoz bevételt a Blizznek.

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Mariák Miklós

            Nekem jól hangzik, jöhet 🙂 Javasolnám még, az eredeti 1.1-es talenteket is kezdéshez 😀

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

        De még milyen kezdőzóna, EREDETI BARRENS öcsém. 🙂 Szerintem nincs tul sok mozgásterük, hogy valami megreformált classicot akarjanak az arcukba rakni. Annál nagyobb támadási felületet nem tudnának maguknak csinálni. Bugfixek nyilván lesznek, esetleg uj motor (bár én imádnám a régi graphixot) de sok gyaloglás, item management, threat mechanika, stb tuti hogy lesz.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • ragadozo

          Ha magába a játékmenetbe nem is nyúlnak bele, valószínűleg a technikai dolgokat módosítani fogják pl battlenet appba integrálás, voicechat, battlenet appon keresztüli stream stb. Szóval bőven van min dolgozniuk akkor is ha az eredeti játékmechanikát szeretnék megcsinálni. Illetve tudomásom szerint az 1.12 pvp szempontjából sem volt épp balance-os, bár ezt az jobban megtudja mondani, aki akkor játszott vele, de volt pár komment az interneten, ahol felhozták ezt mint érv a "változtatások" mellett.

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • paff

    40€, csak hogy kipróbálhasd a bétát... Lehet hogy Blizz kezd egy kicsit Activisionos lenni?
    De amúgy ez nagyon jó hír, mert egy éven belül lehet számítani a játékra.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Attila

      http://i47.tinypic.com/2n7egyg.gif

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • ben2

      Ez az "extázisba hype-olom magam, hogy a végén mindenképpen pofára essek" looserek lenyúlásáról szól. Azaz aki csak emiatt veszi meg a jegyet, az meg is érdemli, hogy lehúzzák.

      Ami infó érdekes a demóból, az úgyis fent lesz a neten nov. 02. 00:01-kor.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • olasz

        Szerintem azt beletehetnek a vanillaba h ha groupban csinalsz valamit akkor kiessen az osszes playernek. Es amit kifejezetten javasolnek az a massloot. Nem vesz el a jatekelmenybol.... sot hozza is tesz.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • ragadozo

          Sokan egyébként, különböző indokokkal de ragaszkodni szoktak a "szivatásokhoz", mert hozzá tartozik a nosztalgia élményhez, vagy máshoz amit amúgy szeretnek.

          Saját véleményem egyébként az hogy lehetne még pár dolgon változtatni, ami tényleg csak szivatás és nem nehezítés. pl:(az első kettőt te is mondtad)
          drop mindenkinek,(első sorban quest itemeknél lenne indokolt, farmolásnál annyira nem)
          massloot (csak hogy legaláb ezt lehessen gyorsan csinálni)
          stack méret növelése 20ról 200ra (bár kérdés hogy a ritka drop rate-el mennyire van rá szükség.)
          drop rate növelése olyan esetekben ahol logikátlan ha nem esik, még abban az esetben és ha mondjuk az adott dolog megsérül a harc közben és ezért sérthetetlen(pl beast fogak, stb). Az olyan tárgyak esetében amik azért esnek ritkán mert lore szerint nem tudjuk hogy ki lopta el azoknál maradhat a ritka drop rate)
          Mountok és egyéb gyűjthető itemeknek(pl dungeon és raid kulcsok, mert ha jól tudom ebben az időben még ezek is kellettek a bejutáshoz, de ha tévedek nyugodtan javítsatok ki) saját fül hogy ne a bagben kelljen őket tartani.

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            A quest item loot-al egyetértek, vanilla bfd-ben halál idegesítő, hogy nincs elég mob, ami mindenkinek dobná az összegyűjtendő 10 quest itemet, de mivel mindenki lootolhatja ugyanazt, a rangedek és a healerek sosem kapnak belőle.

            Massloot-ra van addon vanillához legalábbis mobonként. A szokásos, területet lefedő massloot annyira nem hiányzik. Vanillában a max táskaméret 16 és a táska és bank helyek limitáltsága része a játék nehézségének. Így az ember folyamatosan döntésre kényszerül, hogy fusson-e még egy kört, hogy ürítse a táskáit, vagy lemondjon néhány dropról. Vanillában a szürke dropoknak is van értékük, mert a pénznek még van értéke, így még max. lvl-en is nehéz szívvel mond le az ember egy 50 silveres szürkéről.

            A mountok és gyűjthető itemek is ebbe a kategóriába tartoznak. A mount, pet és transmog csak a wotlk után lett érdekes, amikor már annyi minden került a játékba, hogy lehetetlen volt egy karakterrel tárolni. Vanillában a gyűjtő szenvedélynek ára van, le kell mondanod pár (drága) bank helyről a gyűjteményed érdekében, de alapvetően a petek, mountok és kulcsok azért simán tárolhatóak.

            A stack méret növelésének semmi értelme. Egyszerűen úgy vannak beállítva a szükséges mennyiségek, hogy nem kell nagyobb stackekben gondolkodni. Egy-két dolognál jól jönne persze, mint a kötelező reagensek, de kb. ennyi.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Ben2 kolléga jol leirta a dolgokat. Az item management is a játék része, ne kezdjuk el lebutitani. Tokéletes ugy ahogy régen is volt.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ragadozo

            Az odáig rendben van hogy a managment a játék része, mert ha úgy nézzük végül is ahogy példa mutatja, (jó értelembe) ezt is tudja valaki élvezni. Viszont pl a mountok esetében, nem arról van szó hogy hogyan menedzseld a játékot, hanem konkrétan arról hogy a mountokról le kell mondani. Nem opció hogy megfelelően tárolod őket, mert egyszerűen a 16os táskával ez kb lehetetlen. Szóval konkrét, játszható dolog (mount gyűjtögetés) esik ki a játékból, igaz hogy valszeg akkor a vanillában nem is volt divat, és a játékosok ezzel tisztába is vannak és ezért nem zavarja őket. Az itemek esetében már jobb lenne a helyzet, de kb itt is lehetetlen, mert a bank nagyrészét elfoglalnák azok a ruhák amik a raideléshez kellenek, 1 set valamilyen ressistence miatt egy másik a másik ressistance miatt, és a végén eljutsz oda hogy az a set ami tényleg érdekelne, már nem fér el a táskádba. Ráadásul a farmolandó itemekről, amiket amúgy eladásra farmolna valaki, szintén tárolni kell valahol. Bár utóbbi a legkisebb gond, mert azt postán el tudja magának küldeni, és otthon meg be tudja rakni ahba.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Tok igaz amit irsz de tegyuk hozza hogy akkoriban sokkal kevesebb pet es mount volt (es sokkal nehezebben is megszerezhetoek, nem potyogtak tomegevel minden sarkon) de amugy megint divatba jonnek a bankos karik es annyi lesz a megoldas.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Az lesz a szép, amikor a sok classic fan boy-nak egy hét után leesik a tantusz, hogy mennyire kényelmetlen és nehézkes volt valójában a vanilla a mai WoW-hoz képest. A bankos kari még hagyja ám, de amikor egy tatyó csak kulcsokkal lesz tele, akkor már azért nem lesz olyan öröm a fifikás "management".

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ragadozo

            Ezen gondolkoztam én is, mert kérdés mi a cél a classic-cal, új játékosokat is szeretnének, vagy csak a régieket szeretnék visszahozni. Mert én is úgy vagyok vele hogy kíváncsi vagyok milyen volt akkor, és mivel már nem kell sietni a következő kiegészítő miatt ha esetleg olyan dolgot szeretnél megszerezni amit kifognak venni a játékból. Ezért van idő a lassú fejlődéshez mert nem kell sietni, már ha amúgy türelmes az ember, de az aki nem tud "lassítani", az bizony nem fogja szeretni a "felesleges" lassításokat. Szóval véleményem szerint egy jobb vanillát kéne csinálni mint ami a vanilla volt. A bossokat taktikával erősíteni, hogy harcolni legyen velük nehéz, de úgy hogy tényleg nehéz, legalább is a nehezebb fokozatok. Meg a többi dolog amit fentebb írtam. Igen tudom hogy az eddigi marketing alapján a vanilla és a nosztalgiás az alapmozgatója a projektnek, én csak azt szeretném hogy ha esetleg ez a koncepció megbukik akkor ne kukázzák a projektet hanem csak alakítsák át, mert szerintem vannak olyan játékosok rajtam kívül is, akik később csatlakoztak erdetin a wowhoz,(történ is bc volt a legkorábbi amivel játszottam, igaz azóta megnéztem a vanillát is de max karakterem nincs rajta) és szeretnék a wow sztoriját végig játszani, végig járni a régi zónát stb. Persze ha a projekt amúgy sikeres lesz akkor nincs gond. Persze ettől függetlenül még szeretnék egy wow lore modot, minden kiegészítőhöz, de az már másik téma 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Szolo

            A bossok nehezítése azért nem opció szerintem, mert a boss lootja most igazodik a boss nehézségéhez. Jelentősen nehezebb bosst legfeljebb egyszer - az teljesítésért - ölnének le a játékosok. Mythic bosst nem öl le senki hetenként, ha normal lootot ad.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ragadozo

            A boss részt azért írtam, mert retail wowon is panaszkodni szoktak hogy a nehézség csak stat alapú, de amúgy tök ugyanazt kell csinálni, mint a könnyebb szinteken, csak ovatósabban, mert többet sebez a tűz stb. Azt hogy tényleg így van e azt nem tudom mert nagyon ritkán megyek raidbe, és akkor is cska legkönnyebb fokozaton. Itt viszont akkor felmerül bennem a kérdés hogy akik a mythicet tolják, azok a kihívásért, tolják, vagy a jobb itemért? Valszeg van olyan is aki kihvásért és van olyan aki itemért illetve olyan is akki mindkettőért. Classicba szerintem meglehetne csinálni hogy nagyobb nehézségen, nagyobb eséllyel esik a loot mint a alacsony szinteken. Ennél jobb ötletem hirtelen nincs, mivel ott még nem voltak item növelők meg hasonló dolgok, szóval ha nem akarnak ilyesmit bevezetni, akkor a drop rate-kel érdemes játszani.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            Nem biztos ez, ha a Runescape Classic sikerét nézzük. Nagyon sokan vannak, akik egy régi, ma már nagyon elavultnak számító verzióért hajlandóak fizetni. A Runescape esetében milliós nagyságrendű közösségről van szó, akik a classicban külön fejlesztéseket kapnak az új verziótól teljesen függetlenül úgy, hogy még szavazhatnak is a játékosok, hogy mi legyen a következő patchben. Ha azt a klienst megnézed, hozzá képest a WoW classic egy modern játéknak tűnhet használhatóságban és kényelmi funkciók tekintetében.

            A másik dolog meg az, hogy nagyon sok WoW rajongó van, akiknek friss élményeik vannak a vanilla klienssel kapcsolatban, mert láthatóan milliók játszottak privát szervereken az elmúlt években.

            Lenne ennek piaca, ha megfelelően kezelnek egy nosztalgiára és esetenként elavultnak számító megoldásokra épülő szolgáltatást. Fejleszteni biztosan kell, hogy a játékosok érdeklődését éveken keresztül fenntartsa, de mindezt a vanillához hű szemléletben kell tenni, ahogy a Runescape fejlesztői is csinálják. Ha ezt a Blizzard is felismerte, akkor a Classic teljesen más utat fog járni, mint a "modern" WoW, és egy külön játék lehet belőle, ami fejlődhet, de más fundamentumok alapján.

            El is szúrhatják, persze...

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Simán benne van (és szerintem tök triviális) hogy idővel csináljanak a régi game desing mentén új contentet.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ragadozo

            Egyébként szerintem teljesen jó lenne, persze csak olyan dolgokkal amik nem sértik a későbbi lore-t. Pl be lehetne járni a később megjelent zónákat, amiből meglehetne ismerni az akkori jelent, esetleges utalások lehetnek, a későbbi eseményekre stb. Persze azok a helyek amik lore szerint elérhetetlenek, azok nem (outland vagy pandária) bár utóbbit meglehetne úgy oldani hogy vagy szerzünk egy panda ismerőst, aki megmutatja a titkos szigetet, pl akár Chen-es questline. Esetleg játszható pandaren, aki pandárián belül fejlődik. Vagy akár egy dalaranos/khazanos portállal történő átugrás outlandre is működhet. Ezek egy ilyen gyors szintezős sztorik lennének, mint az allied race- esetében. Szóval ezek ilyen "meanwhile in" típusó quest chainek lehetnének.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Kit érdekel a mai WoW? Mi ez a "kényelmetlenség" és "nehézkesség"? Teljesen irreleváns abban a tekintetben hogy miért akarna valaki Classicozni. Kulcsoknak volt külön slotja btw.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Engem speciel a mai WoW érdekel, de tökéletesen tisztában vagyok azzal, hogy milyen volt régen a WoW mióta a megjelenés napja óta játszom vele. Az endgame három dolgot jelentett: BG-t, raidelést, farmolást, és slussz. Óriási! Tényleg, milyen korlátoltság kell ahhoz, hogy valaki ne érezze ennek a gameplay-nek a különleges zamatát. 😛 Természetesen nem látok kivetnivalót abban, ha valaki 2019-ben 2004-es játékélményre vágyik, de azért nem lesz ez olyan nagy szám, mint ahogy egyesek megpróbálják beállítani. Ha meg kiveszik a tényleg rossz dolgokat és beteszik a tényleg jó dolgokat, akkor az már nem vanilla WoW lesz, hanem csak a régi WoW HD verziója. Ettől azért én még nem fogok seggre esni.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            Ha fejlesztik, akkor valószínűleg nem olyan dolgokat raknak bele, hogy a sokak számára kényelmetlen megoldások jobbak legyenek. Az end game a mai verzióban is nagyjából annyiból áll a legtöbb játékos számára, mint amit felsoroltál. "BG-t, raidelést, farmolást, és slussz." Ha a classicot fejlesztik, akkor ezeket célszerű bővíteni, ahogy a konkurens classic játékban is teszik. Új, tartalmas questsorozatok a végén különleges jutalmakkal, egyéb új tartalmak, iron man mode, amiben valóban meghal a karaktered és nem lehet trade-elni, időszakonként változó pvp/pve eventek az eredeti játék szemléletéhez hűen. A lore meg gyakorlatilag kész van, tehát lehet abból is dolgozni. Akár a kiegészítőkből is simán átvehetnek tartalmakat, de nem növelnék a max. szintet. Esetleg új talentfákat is lehetne választani. Mondjuk egyszerre legfeljebb három ág lehet aktív. Ezeket nem kell újra feltalálni, mert van bőven classic MMO szolgáltatás a piacon, amik jól működnek, meg más MMO-kban is vannak olyan dolgok, amik beleférnének egy Classic WoW-ba. Az end game meg amúgy is az lenne, hogy bemész, aztán játszol együtt a többiekkel.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Hát én meg úgy vagyok vele, hogy nekem fokozatosan romlott el a gameplay. Ahogyan egyszerüsödött, ahogyan sorra vették ki azokat a featureket ami miatt a képernyő elé szegezett. És igen, ebben benne van hogy item management ma már nuku, quest itemekre sem kell figyelni, minden item felstackel a végtelenségig, a sarokban is epicet találok, forge-fasz rendszer, sorolhatnám. És azért az erős túlzás hogy csak BG, raid és farmolás volt a classic (ami egyébként pont az amiről a mai wow szól, csak és kizárólag bár már farmolni sincs mit csak a sok pet-mount bizbaszt) ott még a leveling egy KOMPONENS volt, tetszett vagy sem de ez tény. Meg az egész játék sandbox jellege, és az nem kifogás hogy ma is lehet úgy mert MINDEN automatizált és nyilván igy nem fogja megvillantani azt az oldalát sem. De amúgy senki sem próbálja meg ezt olyan nagy számként beállitani csak örülünk hogy végre megkaphatjuk azt a gameplayt amit már sok éve a futó wow nem tud nyújtani. Pontosan ugyanaz, hogy inkább játszom grand strategykkel meg a 2000 elötti/körüli játékokkal ahol nem az volt a lényeg hogy a nyomorult játékost a komfortzónájában tartsa. És ettől még persze ugyanúgy lesznek mobák, meg a mostani wow és mindenki boldog. 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Naliviel

            Nekem egyetlen dolog nem fér a fejembe. Régen mikor gimi mellett wowoztam hazamentem és éjjelig csapattam, egyetemen pedig ha úgy éreztem skipeltem előadást miatta. Na a vanilla idején minden k*rva sok idő volt, az egész játék mechanikája egy majdnem felesleges timesink volt. Megértem, hogy feelinges volt utazni, na de család mellett azért logoljak be, hogy a napi 2-3 órámból 1.5 utazással teljen, 1 farmolással hogy contentet játszhassak és a maradék pedig semmire sem elég.
            Másik, hogy a vanillában annyit kellett grindelni hogy suliba menet az úton reflexből csekkoltam a döglött madarat, hogy mit dobott és még rá is csaptam kettőt hátha fejlődik a weapon skill tőle. Vanilla piszok nehéz volt, mert ha valamit el akartál érni akkor vagy 10 féle cuccot kellett hardcoreban farmolnod ha nem tetted pedig Ironforgeba betérve csodálhattad, hogy aki a fél életét a játékba ölte mekkora jani. Ez megint csak a sulis időszakkal összeegyeztethető életmód.

            Harmadik dolog a játék kismilliónyi buta megoldása. Gondolok itt olyanra, hogy "class balance" (specek fele teljes mértékben használhatatlan volt, néhány pedig god simulator), questek hiánya, debuff limit, primitív bosstaktikák ellensúlyozására irreálisan magas damage és még lehetne sorolni ezernyi gyerekes betegséget.
            Mi az amit hiányolok régi wowból? Class egyediség, attunement raidhez (ezt kivételesen szerettem kifarmolni mert jó quest chainek vezettek odáig), de amit legfőképp: a fiatalságom. Azon a véleményen vagyok, hogy a vanilla hype fő részét az alkotja, hogy a saját fiatalságuk látják benne az emberek. Ha ezzel játszanak majd visszahozza azokat az időket..pedig a játékkal együtt mi is megváltoztunk és közülünk csak egy csekély százalék számára lenne játszható élmény a vanilla. Efelett szemet hunynak az emberek de eljön a pillanat mikor a valósággal muszáj farkasszemet nézni.
            Evoken te valószínűleg pont abba a csekély százalékba tartozol és így tökéletesen megértelek, a Classic azon relatív kevés egyén játéka lesz, mint amilyen te is vagy.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            A WoW volt az első casual-barát MMORPG. A vanilla. Az csak egy aspektus a sok közül, ahogy te látod, mert te tizenéves voltál amikor elindult. Annyi időt töltöttél el benne, amennyit akartál.

            Az a baj, hogy sokan felültek ennek a hülyeségnek, hogy a loot miatt kell játszani egy ilyen játékkal, és bejött ez az end game duma is, mivel a kiegészítők elértéktelenítettek minden korábbi tartalmat, és a játékosok is elvonultak a régi tartalmakról az új területekre. Ezért lett az a WotLK idejére, hogy kialakult az a mentalitás már mindenhol a játékban, hogy folyamatosan sietni meg kapkodni kell, mert gyorsan végig kell menni mindenen a lootért, aztán vacsora előtt még talán belefér egy újabb kör bárkivel, bármi áron. Addig az MMORPG-k tök nem erről szóltak, hanem arról, hogy emberek összejönnek, és közösen töltik el a szabadidejüket. Ha valakinek egy órája van csak naponta, akkor annyit, de nem is akad fenn azon, hogy aki a játékban éli le az életét, annak milyen karaktere meg cuccai vannak. Ez tök természetes volt. Nem akartunk olyanok lenni, mert tudtuk hogy az mivel jár.

            Vanilla alatt volt olyan ismerősöm, aki 40+ évesen minden hétvégén egy napot eltöltött a játékban a családjával, és magasról tojtak arra, hogy mások mennyi idő alatt mit szednek össze a játékban. Apa, anya, gyerekek együtt questeltek, ismerőseik csatlakoztak hozzájuk, letoltak egy dungeont, fater irányított mindent, tök jól elvoltak. Mindez egy üzleti tárgyaláson derült ki, amikor valahogy szóba hozta.

            Én pl. a feleségemmel és a barátaimmal játszottam együtt. Leszartam a lootot, és gyakran odaadtam másnak a raid dropokat is, mert láttam hogy emberek komoly tüneteket produkálnak, ha nem nekik esik valami. Engem meg soha nem érdekelt, mert a játék legjobb része az volt, hogy közösen eltöltünk jól egy kis (vagy hajmeresztően sok) időt, aztán hullafáradtan mentünk dolgozni olyan emberekkel, akik ugyanúgy vétkeztek.

            Nem vagyok sem Vanilla-párti sem -ellenző, de Vanillában nem rohantunk soha, mert nem kellett. Ott nem volt para, hogy hú, nerf előtt gyorsan le kell tolni valamit, különben már csak butítva játszhatjuk. Ott nem tudtuk még, hogy az első kiegészítővel repül mindenünk a kukába. Csak simán belogoltunk, aztán játszottunk. Mindenki a saját szabadidejéhez mérten. 30 év fölött voltunk, mire kijött az első kieg. Szóval én nem az első padon dugást sírom vissza, ha értitek, mire akarok kilyukadni. Semmit sem sírok vissza, de szerintem le tudnának rólam akasztani pár ajrót egy kis nosztalgiáért úgy hogy a mostani WoW már évek óta teljesen hidegen hagy, mert helyette jött nagyon sok olyan játék, ami jobban érdekel.

            Amúgy akkoriban simán 30 fölötti emberekkel találkoztam, akikről mindig valahogy kiderült, hogy wow-oznak. Igazából furcsállottuk is, hogy tizenéves "gyerekek" miért cseszik el a fiatalságukat egy ilyen játékban, miközben mi magunk is ugyanazt a marhaságot csináltuk. 🙂 A tizenévesek azt hitték, övék a játék, mi meg azt hogy ez nekünk készült, mert végre egy casual MMORPG, amiben nem kell leélni a fél életed.

            Szóval mindenki a saját szemével látja a nosztalgiafaktort. Én így. 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            Na igen ez a vicc, hogy mikor raideztem Vanillaba voltam 16 éves és a raiden mindenki meglepődött, hogy mi a fene 🙂 . Mert a következő legfiatalabb már 25 volt.

            Viszont amit írsz, az a baj, hogy a világ is konkrétan változott rengeteg, mert mindenki azonnal akar mindent és baromi gyorsan. A játékok is ehhez adaptálódtak. De majd meglátjuk mi lesz én várom egyenlőre 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Szolo

            Nem is igazán a világ változott, hiszen mindig vonzó volt a könnyű siker ígérete.
            Vanilla a való élethez jobban illeszkedett. Amennyit beletettél, annyit is vehettél ki belőle.
            BC-től kezdve már a Blizzard a populista irányvonalat követte, mivel 1 profira 100-1000 ügyetlen jutott, akiknek viszont a havidíjja ugyanannyit hozott. Elveszítettek ezzel sok régi játékost, de sokkal többet viszont bevonzott.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Én is így voltam vele, amíg a nostalriuson ki nem próbáltam a vanillát és simán hozta az akkori feelinget.
            Az emberek nem csak azért vanilláznak, mert az visszahozza a fiatalkoruk hangulatát, hanem mert a játékban ismét a fiatalkori énjük lehetnek, azaz a vanilla nosztalgia nem csak egy régi emlék felidézése, hanem a teljes újraélése.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            Én is játszottam ott és tényleg hozta a feelinget részben, mert ott már túl sok ember :D, a retail szervereken annak a tizede volt kb. Viszont ez remélhetőleg így is lesz majd, ha kidobják. Minden esetre én várok túl sokat a blizztől így nem is érhet nagy csalódás.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Kezdéskor szerintem hatalmas tömeg lesz a classic-okon, mert sokan kipróbálják kiváncsiságból.
            Az elején a tömeg amúgy nem baj, sőt a kezdés a Nostalrius PVE-n nagy buli volt, mert egyfajta ünnepi hangulat uralkodott még akkor is, ha kezdő területeken alig találtál mobot.
            Olyan 3-4 hónappal az indulás után viszont be fog állni a létszám az ideális 2-2.5K fő közé, akkor már a realm gazdasága is működik, a world pvp is elviselhető, találsz elég embert instázársa, mégsem állnak sorba az emberek a quest itemekért.
            Amúgy engem két dolog miatt izgat a classic:
            1. legyen végre normális vanilla pve szerver, mert privátból most csak pvp van
            2. legyen a karakterem biztonságban, azaz ne szűnjön meg a szerver egyik napról a másikra, vagy raboljon ki egy kínai hacker az üzemeltetők közreműködésével

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ragadozo

            "Kulcsoknak volt külön slotja btw."
            Akkor ezekszerint, az már bc előtt benne volt, rémlett hogy volt ilyesmi, mielőtt eltörölték a kulcs requirementet.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Az eredeti WoW-ban nem volt, csak 2016-ban jelent meg az 1.11-es patch-ben, szóval a Classic-ban ez is benne lesz. A LFG helyett.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            A classic jó eséllyel nem az 1.0-tól fog indulni, hanem az 1.12 kliensre fog épüli és csak a játszható tartalmat és az itemeket fogják a pacth-eknek megfelelően adagolni.
            A Nostalriuson pl. nagyon óvatosan kicentizték, hogy mit adagoltak patch-enként és mit raktak be az 1.12-ből rögtön az elején, hogy a játékmechanikát nem érintő nyilvánvaló bugokkal ne kelljen szenvedni.
            Azért kellett óvatosan bánni ezzel, mert egy csomó bug vagy design-hiba idővel a vanilla élmény részévé vált.
            Pl. az Onyxia quest láncnál elméletileg végig kell verekedned magad egy elit sárkányokkal teli barlangon, hogy eljuss az npc-ig a hegytetőre, de mivel kisebb gyakorlással fel lehetett ugrálni hozzá a rosszul tervezett domborzatnak köszönhetően, mindenki így csinálta meg, azaz a group questből szóló lett és mára már hülyeség lenne kijavítani, mert ez hozza az eredeti játék feelingjét.
            Ahogy pl. az olyan trükkök is, hogy raid előtt egy csapat kötelezően letolt egy Dire Maul Tribute runt, aztán az egész raid egyesével belépett a groupba, hogy megkapja az extra buffokat. Ezt is könnyen lehetne javítani, de mivel részévé vált a raid stratégiának, jobb ha békén hagyják.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Szerintem meg javitsák ki azokat a hibákat, ne a bugtól legyen meg a vanilla élmény. Szerintem az pont az a fajta noszalgiázás amiről kevésbé kéne szólnia ennek az egésznek. Legyen nehéz, igényeljen csapatot. DM run más tészta ha nem bugként létezik, aki belerakja az effortot az érdemelje ki.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • warruth

            A DM Tribute buffok használata, azért elég alacsony hatékonyságú dolog volt. Elég komoly időt és energiát kell belefektetni a várható haszonhoz képest. Miután 5 játékos kipucolta az egészet, utána a többinek is gyalog végig kell zarándokolnia rajta, úgyhogy hogy egyszerre csak 5 játékos fér bele, és ha priest, warlock vagy valami hasonló vagy, ami sehogy sem tud gyorsítani a közlekedésén, akkor elég időigényes elmenni a végégi, majd visszafelé, hogy összeszedd a buffokat, ami ugyan több, mint a semmi, de jelentősen kevesebb, mint mind a sárkányfejes buff, mind a Hakkar szíves buff. Arról nem is beszélve, hogy az első halál után el is veszíted az egészet.
            Tehát ha új a kontent és elég nagy egy korai wipe esélye egy nehéz korai bosson (Razorgore, Vaelastrasz, Skeram) akkor azért időpazarlás, ha meg már rutincontent, akkor meg azért nem érdemes. A két ilyen véglet között talán érdemes élni vele, de csak annak, aki baromira ráér, hogy raid előtt még ezzel töltsön több mint fél órát.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Viszont régen az is elvárás volt, hogy raid előtt kimenj virágszaglászni Felwoodba, ami szintén nem volt a játékélmény csúcsa. 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Szerintem azoknak, akik anno játszottak a vanillával vagy a tbc-vel nem lesz tragédia a sok kényelmetlenség még akkor sem, ha már elszoktak tőlük.
            A wotlk-val érkező nemzedéknél már érdekesebb kérdés, hogy miként viselik a nehézségeket. Szvsz az elején lesz több tízezer turista, amiből pár hónap alatt különböző okokból (túl nehéz, gagyi a grafika, kényelmetlen 40-es szintig gyalogolni, stb.) lekopik a 80% és maradnak azok, akiknek a jelenlegi wowhoz képest is jobban tetszik a vanilla.
            Privát szervereken találkoztam jópár olyan arccal, akik cata után kezdtek és teljesen dobták a mostani wowot a vanilla kedvéért, szal egy stabil párezres keménymag biztosan ki fog tartani a classic mellett és ez már elég ahhoz, hogy a project hosszú távon is fennmaradjon.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Szép dolog a nosztalgia, de végigolvasva az itteni hozzászólásokat, gyorsan kiderül, hogy miért nem fog ez igazából működni. 🙂 Fentebb csak a mountokért, a táskákért, a petekért, a kulcsokért, a warfrontért, az lfg-ért, és az összes többi olyan dologért szót emeltek, ami kényelmesebbé tette a játékot, természetesen szigorúan "csak ezt kellene" metódusban. :DDDD A vanilla egy szutyok szar volt, ha volt egy nagy baráti társaságod, végtelen időd akkor eljutottál valahova, másképp a raidelésnek vagy a Marshall rangnak annyi volt. És még egy apróság, amit a nosztalgiázók elfelejtenek: Nincs már account kölcsönadás, mert nagyon gyorsan kiraknak a játékból. A vanilla időkben tökre természetes volt, hogy a 48 órás AV-t 4-5 haver hozta össze, az most nem igazán fog működni.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Az nem elméleti kérdés, hogy jó-e a vanilla, mert vannak szerverek most is, bárki kipróbálhatja.
            Ezek közül a jobbak nem a szokásos kalóz wow szerver mentalitással működnek, hogy 40x XP szorzó pénzért, hanem igyekeznek "blizzlike-ra" csinálni, tehát mindenért ugyanúgy meg kell küzdeni, mint anno.
            A nehézségek és kényelmetlenségek ellenére van egy masszív közösség aki játszik a vanillával és nem pár hetes fellángolásokról van szó, hanem éveken keresztül kitartóan.

            Ami miatt a hivatalos classic-ra szükség van, az a privát szerverek körüli elkerülhetetlen dráma, forráshiány és bizonytalanság.
            A szervereket üzemeltető csapatok hajlamosak összeveszni, a GM-ek szabadidőben csinálják, így sérelmezik, ha a bannolt hülyegyerekek discoordon anyázzák őket, stb.
            A forráshiány meg túlterhelt szervereket eredményez, azaz 8-10K populációt, mert nem tudnak egyszerre 4-5 realmot üzemeltetni, hogy egészségesen szétosszák a usereket. Más, nem kellően menedzselt szervereknél meg nagyon alacsony a populáció, alig pár száz ember, ami öngerjesztő folyamatot indít el: kevés az ember, nem találsz csapatot, a játékosok otthagyják, még kevesebb lesz az ember...
            A bizonytalanság meg gondolom egyértelmű: bármelyik pillanatban úgy dönthet az üzemeltető, hogy ennyi volt, lekapcsolja az egészet és hopp, annyi a karakterednek.

            Ha a classic ezekre a problémákra megoldást tud adni, akkor garantáltan számíthat arra a pár tízezer játékosra, aki anno pl. a nostalriusra regisztrált, sőt sokkal többre, ha rendes publicitást kap a dolog.

            Az egyetlen dolog, ami a vanillát hosszabb távon veszélyezteti, az a véges mennyiségű tartalom és ez a privát szervereken is érződik. Azaz tök jó, amíg a content patch-ek félévente kijönnek, de amint eljut a realm naxx-ig van még kb. egy év, amíg kitart a játékosbázis, aztán már csak a hc raider guildek maradnak, végül csak a pár száz fős keménymag, akik inkább csak chatelni járnak a wowba. Erre mindenképpen ki kell majd találnia valamit a blizzardnak.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Nos, ezek azok a dolgok, ami miatt a Blizz bele sem akart ebbe vágni.
            Egyszer már beégtek, mert Cata előtt elhitték, hogy tényleg létezik az a játékosréteg, aki vanillát akar. Nos, 10000 játékos nem csinál nyarat, a Cata elejét olyan gyorsan patchelték fel újra casual szintre, hogy füstöltek a szerverek bele. 🙂
            Amire pedig én céloztam az az, hogy még itt a párszáz fős WoW táborban is mindenki megosztott, hogy mi is kellene a vanillába, miközben azt nem kell kitalálni, hiszen az már történelem. 🙂
            Ha ezt kivetíted a világ WoWosaira, még nagyobb káoszt látsz, hiszen azon a maroknyi hardcore játékoson kívül senki sem akar olyat játszani, mint tizenakárhány éve.
            A tört szervereken olyanok játszanak, akik tényleg azt szeretik, de a hivatalos szerverre benézne sok olyan is, aki csak kíváncsi, majd fintorogva elfut, csak előbb ír néhány kedves szót a blizz fórumra, mire az üzletemberek homloka ráncba szalad, mert ők a boldog és persze fizető játékosokat szeretnek. Akik hülye mountokat, peteket meg skineket vesznek havi 200 dollárért.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            A 10.000 játékos amit írsz az drasztikusan több, ha nyitott szemmel jársz akkor tisztában kell legyél vele.
            A másik, amit mondasz a Cataról, ha megnézed a Cata igencsak sok előfizetővel indult, majd folyamatosan csökkent, az nekem nem azt mutatja, hogy ez volt a jó döntés.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Hol láttál olyat, amiben azt írom, hogy a Cata jó döntés volt? Pont ugyanaz játszódott le, mint a vanillával, van 3 ember aki hangosan sipákol a keménységért, aztán amikor megkapják, akkor jön a könnyzuhatag és a blizz visszakozik.
            A 10000 csak egy szám, teljesen mindegy hányan akarnak olyat játszani, úgysem érnek el mérhető százalékot a játékosok között.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

            Meglátjuk még azt a nem mérhető %-ot. Térjünk erre vissza a Blizzconos demo után.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            A Cata-t ott cseszték el, hogy a nehezítés Ghostcrawler szótárában annyit jelentett, hogy megszivatjuk a healereket, minden más meg marad úgy, ahogy wotlk-ban megszokták.
            Konkrétan elvették a spell downrank lehetőséget, lvl85-ön meg a healer spellek _pontosan_ ugyanannyit healeltek, mint a kisebb rank-en, de háromszor annyi (!) manát fogyasztottak.
            Se a CC-ket nem adták vissza (minden instamob továbbra is immunis volt mindenre), se az aggroba nem nyúltak, így az összes dps és mindenki pont azt csinálta, mint wotlk-ban: berongyol a 100 mob közé aztán fikázta a healert, ha meghalt.

            Ezt tovább nehezítette, hogy megmaradt a dungeon finder és a cross-realm rendszer, azaz mindenki olyan tapló lehetett, amilyen akart, mert nem kellett továbbra se szociálódni, ha instázni akart.

            A healereknek egy idő után nyilván elegük lett az egész vircsaftból és krónikus heal hiány lett.

            Erre persze nem a többi class játékán nehezítettek arányosan, lassítottak az instákon és kivonták a DF-et, hanem visszacsináltak mindent wotlk-ra és a healerek is visszakapták a végtelen manájukat a végtelen aggro és a végtelen dps mellé.
            Azaz nem magával a nehezítéssel volt a gond, hanem hogy a rendszer egy elemén nehezítettek agyatlanul, majd ráparáztak a népharagra és feladták. (Tipikus Ghostcrawler megoldás.)

            A vanilla persze nem való mindenkinek, sőt igazat adok, hogy a mount és pet gyűjtögető casualoknak biztosan nem, de ha van elég nagy tábora a Dark Soulsnak, akkor a vanillának is lesz.
            Amúgy a pletykák szerint régiónként kb. 6 realm lesz, 4 pvp és 2 pve, az ideális (2.5K) létszámmal számolva régiónként 25K játékos, ennyi simán összejön a kezdeti lelkesedés lencsengése után is.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Félreértés ne legyen, nekem semmi bajom a z _igazi_ vanilla játékosokkal, akinek ez bejött az csinálja kedvére. Így, hogy külön szerveren lesznek, még a többiekre sem lesz rákényszerítve az a stílus. Mert bizony sokan utáltuk azt. Én nem az első naptól szálltam be a WoWba és bizony esély sem volt utolérni a többieket és emiatt arra sem, hogy raidelj. Az eszméletlen mennyiségű grindelés, ami oda kellett, még a BC idején is megvolt, és ha azt a vonalat vitték volna tovább, akkor a WoW megáll egy millió alatti játékosszámnál.

            A Cata egy totális ostobaság volt. Szétbarmolták a területeket, és a berakott nehezítésekkel pont azt felejtették el, hogy ez a WoW már a rétegjátékosoknak készült, nem az 1 százalék hardcore playereknek. És igen, katasztrófális volt a másfél órás deadmines, mert már nem volt az embereknek 1-1 instára 2 órája. Amúgy is mindig baromságnak tartottam a nehéz instákat, mert azok nem content részek, hanem csak gearelődő helyek a raid instákhoz. Az ember letolja őket 20 perc alatt aztán vagy esik valami vagy nem, és lesz belőle valami gyűjtőgetős vacak amit épp megálmodtak a fejlesztők.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            A TBC alatt már bőven 7 millió fölött volt a játékosszám, a wotlk-ban is szvsz a vanilla-tbc lendülete miatt tetőzött az előfizetői létszám és nem a játékmechanikai változások miatt.

            " És igen, katasztrófális volt a másfél órás deadmines, mert már nem volt az embereknek 1-1 instára 2 órája."

            Ez számomra értelmezhetetlen. Ha az embernek van 2 órája játszani, márpedig annyi van, akkor az a fő kérdés, hogy élvezi-e az alatt a két óra alatt a játékot.
            Ha az insta izgalmas, sikerélményt ad, a jó csapatmunka összehozza játékosokat, stb. akkor az kellemesen eltöltött 2 óra.
            Ehhez képest a 10-20 perces DF insták: még be se léptél a tank már a második pack-ot húzza ... ez a mob miért döglik ilyen nehezen? ... jah ez egy boss volt... mire kiveszed a quest itemet az utolsó bossból már mindenki kilépett. Lehet, hogy ez hatékony módja a grearelődésnek (bár nem az, mert world questekből és warfrontokból jobb esik kevesebb vesződéssel), de játékélmény szempontból nulla.
            Az insták hossza a wotlk óta szempont, mert az elcseszett játékmechanika miatt mindenen végig lehetett futni 10 perc alatt, ezért a dropratet is alacsonyabbra rakták, hogy ugyanannyi játékidő kelljen a gearelődéshez. Így már valóban nem fért bele a 2 óra instánként, mert a progresshez napi 5-6 insta kellett.
            De ez egy öngerjesztő folyamat eredménye: ha lassú az insta, akkor lehet úgy beállítani a droppokat, hogy kevesebb run is elég legyen, ha gyors, akkor több run kell, emiatt az emberek rövidebb instákat akarnak.

            Ami a Cata-t illeti: nem a játékosbázis felhigulása volt a gond, hanem hogy a nehezítést szarul kivitelezték. A hardcore vanilla fanok is ugyanúgy ki voltak akadva a cata-ra, mint a casualok, mert a rugó ugyanúgy nem tudott shapolni, a mage meg birkázni, a tank ugyanúgy tartott akármennyi aggro-t, mint wotlk-ban, csak annyi változott, hogy a healer másodperceken belül kifogyott a manaból és wipe lett belőle. Aztán ment a veszekedés, hogy a healer volt noob vagy mindenki más, sose lehetett tudni, mert az egész játékmechanika el lett cseszve.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Teljesen értelmetlen és hazug dolog feldicsérni a vanillás gameplay-ta retailével szemben, ez a commented is tele van csúsztatásokkal. Először is figyelembe kell venni azt, hogy 15 év alatt teljesen megváltozott a játékosállomány és a hozzáállás. 2005-ben még szívesen elbohóckodott azzal az ember, hogy nagy keservvel összeszedjen egy csapatot Maraudonra szövi oldalon, átvergődjön Kalimdorba, és ne kezdje el idegességében a fütyijét fogdosni, ha a dungeon közepén lelépett a healer vagy a tank, de ezt ma már csak a mazochisták fogják kihívásnak találni. A "rewarding" játékélményről meg annyit, hogy egy szintezős dungeont max. egyszer fog lenyomni az ember, ugyanúgy üresen fog állni, lévén hogy nem lesz belőle heroic verzió lvl60-on. A tankoknak és a DPS-nek újra fel kell fedeznie az aggro fogalmát, a healereknek meg a mana menedzsmentet, stb., stb. És azt se tudom elképzelni, hogy valakinek sikerélményt jelentsen 15 év után újra lenyomni Vaelt. Elmúlt ezt már.

            Azt a rengeteg változást és fejlesztést, amit beletettek a játékba nem azért találták ki, hogy elrontsák az oly szép klasszikus élményt. Már maga az összehasonlítás is teljesen értelmetlen, akkora a színvonalbeli különbség. Én nem vitatom, hogy valakinek 2019-ben az fogja jelenteni a "funt", ha várni kell a törp papra BWL-ben (már ha sikerült összeszedni 40 embert), de ne fetisizáljuk ezt, mert rémesen irritáló, ráadásul butaság is. Szép dolog a nosztalgia, biztos lesz pár ezer ember, aki ez el fog szórakoztatni, de le kéne állni a felmagasztalással.

            Ha WoW Classic pontosan ugyanazt fogja nyújtani, mint amit nyújtott a WoW 2016-ban, akkor bukás lesz. Persze mindig lesz pár ezer, aki szerint szórakoztató leeresztett gumikkal bicajozni, de ne ez legyen már a mintaértékű.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Megint elméleti alapon kritizálod azt, amiről közvetlen gyakorlati tapasztalatok vannak.

            Nyilván a classic nem fog milliókat vonzani, nem is ez a célja, de biztosan lesznek jópáran, akik retail után kipróbálva a classicnál maradnak, mert _más_ és sokak számára jobb játékélmény.
            Amúgy vanillában még úgy vannak belőve a droppok, hogy kevés szintezős instát lehet kihagyni, mert nagyon elmaradsz grearben, ha nem tolod végig jónéhány alkalommal. SM Lib pl. minden casternek kötelező lvl35-40 között, healernek meg az SM Cath.
            Maraudon amúgy pont jó példa, hogy még lvl60-on is farmolják ezerrel, mert dob egy bis melee gyűrűt, és hiába lvl46-48, azért lvl60-on is kihívás még, mert ott is lehet wipe-olni, ha hülye a társaság.

            "Azt a rengeteg változást és fejlesztést, amit beletettek a játékba nem azért találták ki, hogy elrontsák az oly szép klasszikus élményt."

            Persze hogy nem azért, de mégis csak az lett az eredménye. Csináltak a wowból egy diabló jellegű szóló játékot, amit esetenként random emberekkel összeeresztve - akik játékélmény szempontból alig többek, mint az npc-k - multiban is játszhatsz.
            És mondogathatod, hogy "de az a játékosokon múlik, hogy haverkodnak-e", mert a közösségi játék a wowban már kb. a wotlk óta nem "mintaértékű" és ez bezony a fejlesztők sara.
            Az emberek a vanillában nem a gyaloglást, meg a végtelen várakozást a 40 fős csapat összeszervezésére, meg az elementalok grindelését vagy a minden szempontból elcseszett world pvp-t fetisizálják, hanem a játék közösségi jellegét, amit sikerült teljesen kiölni a wowból. Ez az, amiért cserébe sokan szívesen bevállalják a vanillával járó sok-sok szívást, mert mindent összevetve egyszerűen jobb időtöltés, mint a mostani wow.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Ha "közösségi élményre" vágyok, akkor elmegyek egy koncertre vagy a haverokkal sörözni. A WoW-ba azért lépek be, hogy kikapcsolódjak és fejlesszem a karakteremet, lévén hogy erre találták ki ezt a játékot. A közösséget az érdek kovácsolta régen is, az meg az volt, hogy 39 másik ember kellett a karakter progresshez. Elsősorban nem azért bariztunk, mert szimpatikus volt a másik, hanem mert ez kellett a továbblépéshez. Persze vannak, voltak lesznek Friends&Family klánok, vitathatatlan. Emberek vagyunk. De csupán a közösségi élményért kotlani a gép előtt és fizetni a havidíjat lejárt szavatosságú játékmechanikákért egy marhaság. Ennél hasznosabban is el lehet tölteni az időt, már csak azért is, mert a vanilla korszak játékosai már mind családos, jó munkás emberek, remélhetőleg barátokkal, IRL közösségekkel és feladatokkal, akiknek nem az jelenti az élményt, ha Stormwindben visszaköszönnek neki.

            Természetesen RÉGEN és AKKOR eszméletlen jó közösségek alakultak ki, amik továbbmehettek IRL szintre is. (Helló! Ez a blog se jött volna létre, ha nincs a WoW.) De az már erősen kérdéses, hogy így lesz 19-ben is.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            Azért azt hiszem túlzottan belementél már olyan dolgokba amikbe nem biztos, hogy kéne 🙂 . Azért ne szabd már meg, hogy mi hasznos időtöltés, mert nem mindenkinek ugyan az. Elmenni koncertre meg sörözni, hát én pl ezt nem tudom minden nap megtenni, nem tudom lehet te egyetemista vagy és bármikor, de nekem nem kivitelezhető pl. Viszont munka után annyi időm, hogy pl felmenjek játszani.

            De egyébként, hogy mennyire fog működni inkább az a kérdés, mármint hosszútávon, mert ha nem lesz új kontent baromi sokáig (vagy akár soha), akkor nyilván drasztikusan le fog csökkenni. No meg persze, hogy hogyan csinálják meg, mert az még mindig kérdéses.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Csak a véleményemet mondtam el, ahhoz meg tán jogom van. 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Ahogy másnak meg joga van vitatkozni a véleményeddel.
            Leírtad, hogy _neked_ miért nincs szükséged a wowban közösségi élményre. Egészségedre.

            Számomra meg a wow semmit sem ér közösségi élmény nélkül. Szólóban 1 hónap alatt elérek mindent, amit szólóban el lehet érni, utána még pár hétig pug-al végigtolom gyorsban az instákat meg az aktuális lfr tartalmat, aztán előfizetés felfüggesztve másfél évig és a következő kieg előtt megint 2 hét, hogy behozzam az addig felgyűlt tartalmat. Ennyi maradt a wowból. Nekem.

            Abban igazad van, hogy a közösségeket az érdek hozta össze, de pont ez a rendszerben a lényeg: haverozol a progress miatt majd egy idő után már a haverok miatt csinálod és a progress lesz a másodlagos.

            " fejlesszem a karakteremet, lévén hogy erre találták ki ezt a játékot"

            Ez általában véve az rpg műfaj félreértelmezése. A karakter fejlesztése _eszköz_, ami a progresshez (értsd: haladás a történetben) kell és nem pedig cél.
            Való igaz, hogy a wow lesilányult arra a szintre, hogy a karakter cicomázása lett a fő cél, de ez a diablo logika, az eredeti wow-ot és általában az rpg-ket nem erre találták ki.
            Ettől még ezt is lehet élvezni persze, de ez már egy másik műfaj.

            "De csupán a közösségi élményért kotlani a gép előtt..."

            Ez már általánosságban az online kapcsolatokról szól, amibe szerintem felesleges belemenni, de ha az aktuális trendeket nézem, hogy egyesek minden nap felrakják instagramra, hogy mit ettek, mi maradt meg belőle és miként távozott a salakanyag a folyamat végén (hogy szalonképes szóhasználattal éljek), akkor már inkább az online játék, ahol adott cél érdekében, limitált időtartamig együtt szórakozol másokkal.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Jó hogy felhoztad Maraudont. Azt hiszem már két éve játszottam, mire egyszer lejutottam oda, mivel az keményen hordás terület, ami ismét felveti azt a klasszikus problémát, hogy a blizzard semmit sem tett azért, hogy egy pvp szerveren balanszban legyen az instába jutás.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Itt felesleges felvágnod a mutyis tört szerveren szerzett tapasztalataiddal, mert itt olyanok vannak, akik live szerveren tapasztalták meg azt, hogy milyen volt a vanilla éveken keresztül, napi 4-5 órában. A "közösségi jelleggel" meg nem tudok mit kezdeni. Az mit jelent? Hogy healert keresel LBRS-hez, vagy enchanterként nyomod a makrót, hogy el tudj adni valamit (lévén, hogy az enchantoláshoz kellett maga az enchanter is), vagy azt, hogy órákat vársz, mire megérkezik a másik 39 ember? Ha ez neked jó, ha neked ez kell, ám legyen. De ne állítsd azt, hogy jobb időtöltés, mert tudomásom szerint még nem indultak el a Classic szerverek. Majd akkor térjünk vissza erre, ha már mennek legalább fél éve.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Ha a "mutyis tört szerver" alatt a Nostalriust érted, akkor csúnyán benézted, mert jelenleg a volt Nostalrius team dolgozik a classic-on is, immár blizzard alkalmazottakként.

            Amúgy Neked is azt tudom mondani, amit Delfinek: 10+ évvel ezelőtti állapotokból próbálod kikövetkeztetni, hogy hogyan fognak játszani az emberek, miközben nem kell következtetni, csak megnézni, hogy hogyan játszik az a kb. 10 ezer ember, aki jelenleg is vanillázik blizzlike szervereken.

            A "közösségi jelleggel" fogalmát meg elég alaposan körülírtam, csak az nem érti meg, aki nem akarja megérteni, de leírom mégegyszer:
            a haladáshoz haverkodnod kell a többiekkel, ami oda vezet, hogy egy idő után már a haverjaid miatt lépsz be a játékba és nem azért, hogy kifarmold a százhuszadik csillámpónit, meg hogy teljesítsd az "ölj meg 1000 mobot fél perc alatt 1% manával, bekötött szemmel, víz alatt" achievementet.

            A vanillában van egy csomó vitathatatlanul kényelmetlen rész, a várakozás, az enchanting úgy általában, de magam is felsoroltam jópárat.
            Az emberek viszont nem ezek miatt szeretik a vanillát, hanem ezek _ellenére_, mert még mindig jobb élményt ad, mint a szuperkényelmes retail, amiben tök jó hatékonyan felszintezed maga max. lvl-ig erőlködés nélkül, aztán felgeareled maga raidre erőlködés nélkül, aztán lfr-ben végignyomod a raideket erőlködés nélkül, aztán kb. vége is a tartalomnak és kezdődhet az évekig tartó pótcselekvés: e-sport szinten farmolhatod ugyanazt nehezítve vagy játszhatsz agyatlan minigame-kel.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Szolo

            A "healer/tank keresés", az instán belül felbomló
            csapatok, a "60-on nincs mit csinálni" és az egyéb problémák mind abból adódtak, hogy a játék közösségébe nem volt hajlandó az egyén bekapcsolódni, vagy egyszerűen csak nem volt elég jó a karakterével.

            Ahogy fentebb már írtam, a vanilla világa sokkal inkább hasonlított a való világra, ahol nincs minden alád tolva, de aki tesz érte, az el is éri a célját.

            Aki kitűnik a diplomája megszerzéséig (lvl 60 eléréséig
            rengeteg elismerést szerez már), → az jó állást kap (erős csapat hívja raidelni), → azon keresztül biztos élete lesz (stabil raidspot, erős felszerelés).
            Neki az élet tetszik, mert ő az irigyelt felsőréteg tagja.

            Aki csak ímmel-ámmal tanul (lvl 60 eléréséig csak „töltelék”
            a csapatokban), → az valamilyen állást azért talál (5-fősbe néha lejut), → azon keresztül megél (tier 0,5 környékét idővel megközelíti).
            Neki az élet nem maradéktalanul tetszik, mert a felsőréteg szintjét megközelíteni sem tudja, de megbarátkozhat a helyzetével.

            Akit csak elsodor a tanulmányai végéig a szociális rendszer
            (lvl 60 eléréséig alig viszik instába, akkor is csak szánalomból), → az alig talál állást (továbbra is csak nagyon ritkán jut le instákba), → azon keresztül azért szerényen eléldegél (60-as kéknek már nagyon örül).
            Neki az élet nagyon nem tetszik, mert a társadalom alját képviseli, aki a felső és középső réteg tagjainak alamizsnáján él.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            A probléma csupán az, hogy feldughatod a fenekedbe a WoW-os "diplomádat", ha nem találsz olyan "munkahelyet", ahol lesz stabil 39 másik ember, akikkel "együtt dolgozva" lehet elérni a "biztos életet". Nekem egyelőre elég beláthatatlannak tűnik, hogy a játék ezen része, hogy fog működni, mert amíg 2015-ben ez még simán ment, mert új volt a játék és szórakoztató volt ez a fajta csoportos foglalkozás, ma már kőkemény fanatikusnak kell lennie ahhoz, hogy valakit örömmel töltsön el, ha megpillanthat egy Molten Giant-et, és ne legyen szomorú, ha 3-4 óra raidelés után nem esik semmi.. Lesznek ilyen emberek? Minden bizonnyal. Össze fognak szerveződni klánokba? Gyanítom, kevesebben, mint ahogyan azt most gondolják. Egyébként csak csínyán az olyan kifejezésekkel, mint a "társadalom alja", mert ez a réteg nem fogja azzal tölteni az idejét, hogy ájult tisztelettel nyomja a /salute emote-ot az epixekkel kirakott elitnek, hanem szépen lelép. Ha meg nincs utánpótlás, akkor be lehet zárni a boltot, mint az ajkai kórházban az intenzív osztályt.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Szolo

            Pont az a lényeg, hogy aki a "diploma megszerzéséig" sok embernek megmutatta, hogy jók a képességei, annak meg is volt a "munkahelye", mert hívták "együtt dolgozni" másik 39 emberrel. Általában már az "utolsó félévében" tudta, hogy hol fog majd "dolgozni".
            A Blizzard nem nyúlt úgy az emberek hóna alá, mint most, ezért aktívabban kellett a közösségeket szervezni, de azzal stabilabb közösségek is alakultak. Nem bomlottak föl 1 hét wipeolás után. Persze az gond volt, hogy aki egy szerver felső 4-5 (stabil) raid közösségébe nem került be, annak a játék megakadt, mert értelmes pug raidelés nem nagyon volt vanillában.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            De épp ez az, a 2 órás deadmines nem élvezetes, hanem kínlódás, amit azért kell teljesítened, hogy Küklopsz kardjának a 1/200 része kiessen. És ezt a másfél órát úgy értsd, hogy klános csapattal mentünk. Persze előtte még elment az életemből 20 perc, hogy odaérjek az instához, mert ez megint az élvezeti faktort erősíti, legalábbis a mazohistáknál. Puggal képtelenség volt teljesíteni, volt olyan, hogy már mindenkinek a szájába rágtam, hogy mit tegyen, erre Leroy és fele csapat kilép. Csodás időszak volt.
            Sokan szidják a WOTLK időszakot, azt is megértem, hogy miért, de ott tényleg úgy játszottál ahogy kedved tartotta. BC alatt már elkezdte a játék szervezni az életemet, ami azért durva, ha belegondolsz. Kellett elég nagy baráti társaság, hogy a napi instákat letold, kellett sok idő a farmolásra, és mivel más emberektől függtél, állandóan ment a sakkozás a családdal, hogy még ezt az instát megcsinálom, mert bent van a tank haver, utána megyünk vásárolni. Nos ezt nem lehet sokáig csinálni.
            Én szerettem a BC-ben játszani, mert kellemes emlékeim vannak onnan, de azért a családom nem így emlékszik erre az időszakra. És ma már nem tudnék annyi időt beletenni, ami ott elvárás volt a raidképes gear eléréséhez. Arról nem is beszélve, hogy mennyi idő volt egy karakter csere. Az akkori klánomban napokig agyaltunk rajta, hogy miképpen váltsak tankról healerre, mert meg voltunk szorulva. A későbbi kiegészítőkben azért az altozás egyszerűbb lett, bár a blizzard sohasem tudja eldönteni hogy tiltsa vagy támogassa ezt.
            Nekem a world quest rendszer bejön, de csak akkor ha repülhetek. Annál nagyobb ostobaságot, mint a repülés tiltása, el sem tudok képzelni. Aki azt mondja, hogy allysként élvezte a 2 órás gyaloglást Desolacébe, az hülye(már bocsánat), főleg minden egyes karakterrel. Mert ugye a Scarlet Monasteryből kaptál egy kiváló fegyvert, ha megcsináltad a prequestet. Utóbbiakat én igazán élveztem, még talán a kulcsokat is, bár azzal mindig csak a szívás volt, mert normál insta esetén is azonnal kilépett a fél csapat, amint a kulcsos bosst megöltük.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Szvsz az, hogy a játék szervezi-e az életedet 100%-ban rajtad múlik és nem a játékmechanikán.
            Való igaz, hogy a vanilla sok áldozatot követelt a hardcore játékosoktól, de hol van az törvénybe iktatva, hogy csak hardcore lehet vanillázni?
            A családod nem a BC miatt nem szívesen emlékszik arra az időszakra, hanem azért, ahogy akkor viselkedtél velük, az pedig nem a BC hibája, hanem egyedül a tiéd.
            Én Nostalriuson vanilláztam pár éve és igen, volt olyan, hogy ki kellett lépnem az insta felénél irl dolgok miatt, de a többiek megértették, mert máskor meg nekik kellett.
            Mivel - ahogy Ti is mondtátok - az akkori játékosok azóta felnőtt, családos emberek, a játékhoz való hozzáállásuk is érettebbé vált.

            Pár megszállottat leszámítva, akik a server first státuszt hajszolják a többség simán vissza tud venni a tempóból. És ha a közösség elvárása lazább, akkor Te is tudod lazábbra venni a játékot.
            Tehát értem én, hogy mik a fenntartásaid a classic-al szemben, de a tapasztalat azt mutatja, hogy jórészt alaptalanok.

            Amúgy pedig - és ez összefügg az előzőekkel - a gyaloglás egyáltalán nem mazochizmus. Emlékszem, hogy anno tényleg idegesítő volt, mert a környezeted is sokkal több energiát ölt a wowba és tartani akartad velük a tempót, ezért a gyaloglás felesleges időtöltésnek tűnt.
            Amikor újra kezdtem vanillázni ez volt az első félelmem, hogy mikor lesz elegem Darkshore-ból a végtelen gyaloglós questek miatt. És meglepő módon sokkal élevezhetőbb volt, mint régen, mert valahogy jobban belemerültél a wow világba mintha csak odarepültél volna a célpontra, lenyomtad volna a wq-t fél perc alatt és rohantál volna a következőhőz.
            (Persze ez már ízlések és pofonok kérdése, mert én a skyrim-ot is gyalogolva játszottam végig.)

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Abszolút nem értünk egyet. Az első alkalommal elnézik neked, hogy kilépsz, másodszorra már morognak, harmadjára meg nem vesznek partyba, mert lemaradtál gearben tőlük.
            Ez a való világ, és nem az, amire szeretnél emlékezni. Ha vanillában/BC-ben kihagytál pár kört, már olyan gearhátrányba kerültél, amiből már csak extra időbefektetéssel faraghattál, de ugye épp azért maradtál le, mert nem volt elég időd.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Ismételni tudom csak magam: elméleti alapon kritizálsz tapasztalati tényeket.
            Toltam Nostalriuson 1 évig, hétközben szórványosan, átlag napi 1-2 órában, hétvégenként este max. 4-5 órában és teljesen vihető volt. (Ennyit időt a BfA is simán elvitt, csak abból kb. egy hónap alatt kifogyott az izgalom.)

            Beléptem egy "social" guildbe és simán fel tudtam szerelni magamat pre-raid bis itemekkel instákból, bg-ből, craftolva. MC raid is összejött és ment volna tovább is, ha nem lövik le a Nostalriust.
            Azaz lehet a vanillát simán casual módban is tolni, ha nem akarsz minden áron top guildekbe tartozni és megelégszel heti 1-2 raiddel hétvégenként és akarod minden áron kötelező jelleggel tisztára pucolni az összes instát, hogy meglegyen a server first legendary.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Delfi

            Az nem elméleti alap, hogy nem egy fun szerveren, hanem a valódi WoW szervereken szereztem a tapasztalataimat.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Az az elméleti alap, hogy a 10+ évvel ezelőtti élményeidből spekulálsz arra, hogy hogyan fognak reagálni az emberek _most_ a classicra, miközben jelen pillanatban is van legalább 10 ezer ember, akik vanillával játszanak 95%-ban blizzlike szervereken (a maradék 5% a polulációból és nem a játékmechanikából adódó különbség).

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Attól, hogy felvettek két embert (van erről valami hivatalos link is vagy csak szóbeszéd? mindegy is), attól még a Nostalrius egy mutyis tört szerver. Sajnálom. Az meg nem mérvadó, hogy 10 ezer ember játszik "blizzlike" szervereken, mivel egy fillért nem fizetnek érte. De ezeket a köröket lefutottuk 1000x.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Tehát azért "mutyis tört szerver" a Nostalrius, mert csak?
            Hát jó.

            A kérdés az volt, hogy a wow közösség hogyan fogja fogadni a vanillát és hogy majd biztosan nem lesz jó, mert hogy 10+ évvel ezelőtt milyen volt.
            Erre mondtam, hogy nem kell találgatni, van rá kézzelfogható példa, mert most is futnak blizzlike vanilla szerverek nem is kevés játékossal.

            Ebből a szempontból tök mindegy, hogy ezekre a szerverekre milyen jelzőket aggatsz, vagy hogy az a 10 ezer ember fizet-e érte, mert a játékmechanika ugyanaz, a tartalom szintén és az emberek szabadideje és hozzáállása a progresshez se annak függvényében változik, kinek mi számít "mutyis tört szervernek".

            A Nostalrius teamet amúgy azért hoztam fel, mert az egész classic koncepció onnan indult, hogy a blizzart azt állította, hogy technikai okokból nem lehet már megcsinálni a vanillát, mire egy amatőr csapat önerőből megoldotta.
            Ezeket az embereket vette fel a blizzard, hogy dolgozzanak a classicon, tehát akármilyen is volt anno a vanilla, a classic jobban fog hasonlítani a Nostalriusra, mint akár az eredetire, mert a Nostalrius a kiindulási alapja a classic fejlesztésnek.

            Az a 10 ezer ember pedig nem azért nem fizet a vanilláért, mert ingyen akar játszani, hanem mert a classic még nem indult el.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Az amatőr csapat azért tudta megoldani, mert konkrétan kiszivárgott az alfa WoW forráskódja, abból tudták összetákolni, a Blizzard meg azért nem tudta megoldani, mert nem is akarta. Az oridzsi kódbázis nélkül semmire se jutottak volna a lelkes kis aktivisták. Azért hívom mutyis tört szervernek, mert az, mégse hívhatom kacsának. 😛 Nem a Nostalrius az alapja a fejlesztésnek, hanem a gyári zsíros WoW. Élek a gyanúperrel, hogy a Blizzardnak több adata maradt fent arról a korszakról, mint a Nostalriusnak, nem kell nekik kuncsorogni a saját játékuk adataiért néhány francia csávónak.

            A Blizzard szempontjából jó húzás ez egyébként. Egyrészt kihúzzák vele a szőnyeget a tört szerverek lába alól, másrészt vissza tudnak egy csomó embert csábítani a saját közösségükbe. Sőt! Ha kicsit mernek csavarni, és a Classic nem 1 az 1-ebem replika lesz, még talán én is rá fogok nézni. 😀

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Olvass utána a tényeknek. A Nostalrius kód egy sort sem tartalmazott az eredeti WoW forráskódból.

            Ami a Blizzardot illeti ők maguk mondták, hogy 14 éves több ezer archive-ből előbányászni a megfelelő buildeket úgy, hogy aztán kontent patch-enként ismét adagolni tudják, ahogy régen akkora meló, hogy nem éri meg belekezdeni sem.
            Azért vették fel a Nostalrius teamet, mert ők már végigszopták a patch-elést élesben, így pontosan tudják, hogy mi működik, mi nem, melyik bugokat kell javítani, melyiket lehetne, de nem érdemes vagy egyenesen nem javasolt.

            Tőlem egyébként a vanilla szervereket annak hívod, aminek akarod, a lényeg továbbra is az, hogy a blizzlike vanilla szerverekről származó tapasztalatok a relevánsak a classic szempontjából, nem pedig a 10+ évvel ezelőtti emlékek.

            A Blizzard egyébként nem húzta ki a privát szerverek alól a szőnyeget, mert azok most is működnek többezres játékosbázissal. Majd ha megjelenik a classic és leállnak a privát vanilla szerverek, na akkor fognak azok az emberek visszatérni a blizzard közösségbe.
            Ebben semmi meglepő nincs amúgy, mert az egész privát vanilla projectnek pont az volt a célja, hogy rákényszerítsék a Blizzardot, hogy változtasson a "you think you do, but you don't" álláspontján, ami úgy tűnik sikerült is.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            A mi időnkben még tört szervereknek hívtuk a tört szervereket, csak az idő múlásával nemesedtek "blizzlike" meg "nosztalgia" szerverekké, ahogy egyre kevésbé tudták tartani a tempót a kiegészítőkkel, szóval kellett rájuk valami díszes plecsni, hogy ne a warez kategóriájába sorolják őket.

            Részemről mára ennyi. Majd két hét + két nap múlva visszatérünk a dologra, mert akkor már lesznek tények, nem csak propaganda.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            A kettő között az az alapvető különbség, hogy a tört szervert azoknak csinálták, akik nem akarnak/tudnak előfizetni az eredetire, alapvetően profit orientáltak és pénzért árult játékbeli előnyökből tartják fenn magukat.

            A "privát" vagy "nosztalgia" szervereket meg azért hozták létre, mert a Blizzard mereven elutasította a classic szerverek ötletét is, így nem volt egyébb lehetőség más módon játsszani a vanillával. Ezek a szerverek adományokból tartják fenn magukat, semmilyen játékbeli előnyt nem adnak, se pénzért, se máshogy, a GM-ek és a fejlesztők ingyen, hobbiból dolgoznak és csak a blizzard classic életbe lépéséig maradnak online.

            Azért nem érdemes a kettőt keverni, mert az egyik olyan, mint amikor a "köcsög audis" lassítás nélkül átszab a piroson, mert úgy gondolja, hogy neki mindent szabad, a másik meg olyan, mint amikor ácsorogsz a pirosnál, amíg rá nem jössz, hogy rossz a lámpa és sosem fog zöldre váltani, így egy idő után átmész alatta.
            Jogilag persze nincs különbség a kettő között, erkölcsileg viszont van.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            A mi időnkben 😀 ! Na ez most feldobta a napom!
            Régen minden jobb volt! Akkor még a tört szerver is tört szerver volt XD

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Látom, nem jött át a szarkazmusa a régi tapasztalt WoW harcos kesergésének. Majd legközelebb nyomok egy emote-ot, hogy egyértelmű legyen. 😛

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            De pont hogy átjött te értesz engem félre, de lényegtelen, mint mondom feldobta a napom, mert jót mosolyogtam rajta. De hát igen látszik, hogy régen minden jobb volt, akkor még Attila sem értette félre a dolgokat és még lehet "zsidó" hancu is törölne kommenteket 😛

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Dehogy mondom azt, hogy régen mind jobb volt. Régen is jó volt a játék, és szerény véleményem szerint csak jobb lett. De fiatalabb is, mint ahogy a játékosok is. De speciel utálom a tört szerveres propagandát, régen szemrebbenés nélkül töröltük az ilyen commenteket. Puhulunk.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            Nem puhultok, csak felnőttetek és rájöttetek, hogy más vélemény van a tiéteken kívül is 😉 . Így is van ez rendjén, mert van aki rendkívül élvezi a BFA-t, de van aki pont, hogy nem, hanem épp valami Classic/TBC stb stb törtszerveren érzi jól magát, mert neki az a jó játékélmény, nem vagyunk egyformák.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            Amúgy ezek csak nálunk kapták a "tört szerver" elnevezést, mert elterjedhetett az a tévhit, vagy csak jobban hangzott, hogy ugyanaz a kód fut a szerveren, mint a Blizzard cuccain. Semmiféle törés nem volt a szerveroldali kódban, mert ezek teljesen saját fejlesztésű kiszolgálók voltak, és más technológiákat, más kódbázist használtak, mint a Blizzard szerverei. Reverse engineeringgel visszafejtették, kikövetkeztették, hogy mi történik szerveroldalon, és teljesen saját maguk írták azt a kódot, ami a lehető legpontosabban reprodukálta a WoW szerveroldali működését, és a kliens-szerver kommunikációt. Semmiféle kódlopás meg törés nem történt. Egy új program emulálta azt a szervert, amivel a kliens képes volt úgy működni, mintha a Blizzard által fejlesztett szerverrel kommunikálna. Egyedül nálunk hívták ezeket "tört" szervereknek. Máshol privát szerver meg emulált szerver volt az elterjedt terminológia, ami sokkal jobban jellemzi, hogy valójában mi is volt. Nyilván a hazai szolgáltatóknak is jobban esett ezeket tört szervereknek hívni, mert az úgy hangzik, mintha a Blizzardtól kiszivárgott volna a szerveroldali kód, és amúgy tök eredeti az egész, csak fel van törve okosan. 🙂 Az nem hangzik olyan jól, hogy tök más architektúra az egész, de hűen emulálja az eredetit.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Attila

            Egy kis történelem, mielőtt beleéljük magunkat abba a mítoszba, hogy egy maroknyi zseni a semmiből visszafejtett egy olyan baromi komplex játékot, mint a WoW. Az alap nélkül nem tudták volna felépíteni a szerver-kliens kapcsolatot. Hogyan is tudták volna?

            https://www.gamerevolution.com/features/342709-rise-fall-world-warcraft-legacy-servers

            Személy szerint én semmi extrát vagy különlegeset nem látok ezekben a nosztalgia szerverekben, már csak azért se, mert én live-on éltem meg az élményt. Mondjuk fizettem is érte. My bad. 😛

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Én is eredetileg live-on éltem meg az élményt, sőt a nosztalgia szerverek fejlesztői és üzemeltetői és a játékosok igen jelentős része is.
            Pont azért ragaszkodnak az olyan elvekhez, hogy minden - még a bugok is - olyan legyen mint anno az eredetin volt.
            Sokszor sok helyen kinyilvánították, hogy a project eredeti célja az, hogy legyen Blizzard classic és amint elindul, leállítják a szervereket.

            Ha ez a pénzről szólna, mint a legtöbb tört szerver, akkor lazán betehetnének olyan változtatásokat, amivel növelni lehet a játékosszámot és a bevételeket, pl. xp boost, vagy pénzért vehető gear, de nem teszik, mert nem a profit a cél.

            Ami a visszafejtést illeti: nyilván a működést vissza kellett fejteni, de attól még nulláról újraírták a kódot, sőt rengeteget fejlesztettek rajta. A Nostalrius szerverei pl. simán kibírtak többszáz fős pvp csatákat ugyanabban a zónában, ehhez képest a blizzard szerverei mind a mai napig nem képesek brutál lagg nélkül levezényelni, ha IoTs workshopnál 80-an egymásnak esnek.
            A reverese engineering pedig - szemben a közhiedelemmel - nem lopás vagy törés. Számtalan esetet fel lehet sorolni, amikor alkalmazzák, pl. az IBM eredeti bios-ának visszafejtése és újraírása indította el a PC-k terjedését, a divx kodek, vagy a fotózásban a Canon kamerákhoz készített Magic Lantern szoftver, és így tovább.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            Ez a történelmi visszatekintés rendben van, de nem volt szerveroldali kód az emulátor közösség kezében, ahogy a post is helyesen írja a vonatkozó bekezdésben. A játék megjelenése előtt szivárgott ki az alpha kliens, ami megjelenéskor amúgy is megtörtént volna, mert kliens nélkül nem lehet játszani. Az hogy az alpha build idő előtt "megfelelő" kezekbe került, a vártnál korábban tette lehetővé a reverse engineering elkezdését az emulátor közösség által, bőven a megjelenés előtt. Nem alpha forráskód volt, hanem a már lefordított kliens. Ahhoz írtak saját szervert. Ha az alpha client nem kerül ki, akkor a retail client alapján csak később kezdhették volna a munkát.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • http://eu.battle.net/wow/en/character/stormreaver/sherly/simple Attila

            Annak idején nem csak a WoW alfa kliens szivárgott ki, de a forráskód egy része is. Anélkül bajos lett volna megcsinálni ezt az egészet. De mindegy is. A lényeg az, hogy kezdetben baromira nem az volt a cél a tört szerverekkel, hogy konzerválják a múlt egy darabkáját - hiszen senki se tudta, hogy merre fog menni a játék -, hanem az, hogy szimplán ne kelljen érte fizetni. Az OK, hogy a Nostalrius gyártott a warezhez ideológiát, de a célja a "privát" szervereknek a szimpla profitszerzés és az előfizetési díj elkerülése volt. És azért a Nostalrius se ingyen dolgozott, azért ők is hálásan fogadták a konkrét anyagi támogatást. 😛

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Wundar

            Tíz évvel ezelőtt se volt élmény órákat várni egy tankra, és ma sem az......Lehet valakinek igen, biztos van jó pár ilyen ember, de a nagy átlagnak nem. Meg megint felhozod az LFR-t... Mikor alapvetően a heroic meg mythic raid a mérvadó, ha úgy játszanád heti 1-2 raiddel a játékot, akkor igen, még most is tolnád a raideket....(Nem kötelező ám LFR, én ki is venném, ha rajtam múlna, de amúgy én nem is járok oda)

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Egy RPG-ben a történet a mérvadó, aminek egy MMORPG-ben a betetőzése a raid. Márpedig ha a raid elérhető könnyített módban, akkor a masszív többség könnyített módban éri el a sztori végét. Hogy utána e-sportként farmolhatja ugyanazt a végtelenségig, az már a content patch-ek közti pótcselekvés kategória.
            Amúgy ismétlem: tankra várni senkinek sem fun, sosem volt az, de ennek _ellenére_ jobb vanillában végigtolni egy instát, mint akármilyen rövid várakozást után beteleportálni és 10 perc alatt agyatlanul végigrohanni az egészen két gombot nyomogatva.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Wundar

            De erre van a heroic és mythic raid, erre van a m+, hogy ne agyatlanul menj végig. És ez nem esport pótcselekvés, a többségnek ez jelenti a wow élményt. Lehet ám nehezíteni, nem kell egyből LFR-t meg normalt tolni, lehet menni heroicba egyből. Én pl LFR-be egyáltalán nem voltam, két raid nap volt a guilddel normal nehézségen. És azóta heroic, és azért az heti egy raiddel izgalmas, sőt még jön a mythic. De ha heti többször raidelnénk, akkor normalt se toltunk volna. A dungikról meg annyit, hogy normalba egyikbe sem voltam. Heroicba is guildes csapattal talán 2szer. Aztán már mythic, és ott is csak rövid időt töltöttem. A m+ meg igazik kihívás. De hogy azért 'farmoljak' az legyen a content, hogy talán egyszer a kövi raid kijövetele előtt véletlen egy vagy két bossra lejussak? Na ne, az nekem, a és sok más embernek nem élmény. Régen farmoltál mást, resist geart, matit stb... Most instát farmolsz, meg raidet. Számomra ez jobb élményt nyújt, (És ot a közösség, akik nélkül nem tudnék m+ és heroic/mythic raideket tolni)

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • ben2

            Az a gond ezzel, hogy így a már kialakult közösségeknek ugyan lehet, hogy ad elfoglaltságot, de egyáltalán nem ösztönzi újabb közösségek kialakulását.

            Értsd: gyertek raidbe 340+ ilvl, meg mutass x achit.
            Azaz ha nincs egy _már_ kialakult társaságod, akikkel együtt gearelődsz a kihívást jelentő nehézségi szinten, akkor kénytelen vagy szólóban végigtolni mindent ahogy van, mert különben nem kerülsz be olyan társaságba, akikkel már lehet a nehezített tartalomra menni. És a jelentős többség ezt is csinálja.

            Csakhogy ha már végigtoltál mindent, akkor minek mennél nehezítve? Tyúk-tojás probléma.
            A diablo 3 is ilyen: lehet greater rifteket tolni akármilyen nehézségen, de a nehézség gear függő. Így addig nem tudsz összeállni másokkal, amíg nincs meg a cuccod hozzá, akkor meg már minek, onnantól ugyanolyan nobrainer, mint alap fokozaton.

            Amúgy még a vanillában is előfordul, hogy hiába van nehézség ha egy bug miatt megkerülhető, akkor a többség megkerüli, Te meg hiába akarnád rendesen végigcsinálni, nem találsz rá embert. Pl. a fent említett hegyen ugrálós példa: az onyxia chainnek ahhoz a részéhez elméletileg csapat kell, de nem találsz, mert ugrálj fel szólóban a hegyre, mindenki úgy csinálja.
            Csak míg a vanillában ez egy bug, addig a mostani wowban már alap koncepció lett.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • ragadozo

      A 40 euro, az csak a virtual ticket, ami mellé vannak bonuszok, amiket folyamatosan közölnek hogy mik vannak még benne, valószínűleg ha a virtual ticketet és a többi cuccot össze adjuk majd, akkor az jön ki hogy annak aki szereti kozmetikai cuccokat, annak megfogja érni a 40 euro. Először én is sokaltam, főleg hogy a csomag tartalmát nem egyszerre közlik, de így ahogy egyre több cuccról derül ki hogy tartalmazni fogja a csomag, egyre inkább hajlok rá hogy megvegyem. Eddig van egy overwatchos skin ami nekem ér max 5 eurot, egy virtual ticket ami max 5öt, és most egy wow demo ami max 10et, szóval remélem lesz még valami aminek az összértéke megéri nekem a maradék 20 eurot ami a 40hez kell.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/faralethh Faraleth

    40 ojró egy 7 napig játszható demoért, ami egy 14 éve megjelent játék akkori demoja lesz kb. zsír!

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

      Na na na, azért tulzásokba ne essünk. Van alapból egy olyan hogy virtual ticket, hogy e MELLÉ mit csatolnak hozzá grátiszba az egy külön eset. Ne adjuk úgy elő hogy itt a demo a fő attrakció amiért fizetni kell.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/faralethh Faraleth

        aham, ezt mondja egy blizz alkalmazott is. de tudjuk az igazságot, activision stb. nyilván a 25%-os emelkedés is ennek köszönhető.
        az emberek többsége eddig is a 2 fős mountok meg egyéb szarok miatt vett virtual ticketet, hiszen a twitchen a blizzcont mindig streameli kb 3000 ember, tehát ha csak nézni akarsz, arra van ingyenes megoldás.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

          Hát azért nem mindegy hogy azt a panelt nézem (vagy visszanézem) ami érdekel ugy, hogy közben nem pofázik bele valami retard. Vagy nem pofázik bele de letiltják a csatornát.

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/faralethh Faraleth

            nem tom, nekem legion és bfa előtti blizzconoknál nem volt ilyen 🙂

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Wundar

    De 10 éve se volt jó várni valamire feleslegesen és ma sem az..... Persze valakinek content és élmény az 5-fős dungeon 3-4 óra alatt, de azért nem sok ilyent ismerek (a guildemben többen 30+ és vanilla óta vannak) Régen belefért (nekem régen is szar volt, mert a raidet élveztem a játékban mindig is, meg hogy ehhez egy ütőképest csapatot csináljak), hogy ilyet csinálj, ma már felgyorsult a világ, örülsz ha van egy kis időd magadra. Szerintem neked sem nehéz ezt megérteni, hogy a többség azt szereti, ha heti 3 órával is akár normal/heroic raidet is tud tolni, és egy komolyabb m+ dungi is nincs több 1 óránál.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • https://worldofwarcraft.com/en-gb/character/arathor/hokusai evoken

      Én elhiszem, sőt csak azt hangoztatom hogy a többség nyomja a retailt (vagy a mai játékokat) hogy a felgyorsult világban megkapja a maga gaming adagját, nem sajnálom tőle egy másodpercig sem. De aki ebbe a sorba nem akar beállni az hadd élvezze már ki hogy neki is kedveznek. Köszönjük.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
Back to Top ↑