GW2 dragon

Készült 2018. június 11. | írta Roodie

23

Guild Wars 2 – Újratöltve!

Rögtön kis magyarázattal kezdem a címet illetően – azért újratöltve, mert másodjára próbáltam belevetni magam a játékba úgy igazából. Az első alkalom a megjelenés tájékán volt, és bár elsőre nagyon izgalmasnak és újszerűen hatott a játék, végül képtelen voltam egy menetben végig játszani. Számtalan oka volt ennek, a cikk során majd kitérek rá, de előzetesen annyit elárulhatok, hogy alaposan megváltozott a véleményem a játékról az elmúlt bő 3 hétben.

Mielőtt elkezdeném a legutóbbi kalandjaimat részletezni, azért talán nem árt egy röpke összefoglaló a játékról, mert erős a gyanúm, hogy a Frostshock közönségének egy része sosem látta a játékot, vagy olvasott róla; aki pedig igen, az már rég el is felejtette (nekem néha a saját cikkeimet is sikerül elfelejtenem, akár pár hét alatt, de sebaj, engem így szeret az a pár barátom, akinek a neve most sehogy nem ugrik be, de ők tudják, kik).

Nem fogok húsz oldalas leírást adni a játékról, pedig simán lehetne, annyi dolog van benne; szerencsére ezt megtettem korábban, lásd:

http://frostshock.eu/featured/2013/06/20/gw2-felidoben-elso-resz/

Ha nem akarod újra olvasni, röviden a  lényege, hogy egy félig-meddig nyílt világú, PVE és PVP módokat egyaránt tartalmazó, havidíj nélküli játékról van szó. A “félig-meddig nyílt világú” némi magyarázatot igényel: óriási a térképe a játéknak, viszont a terület nem összefüggő, hanem kisebb, instance-olt részekre van osztva, azaz nem tudsz egyik szegletéből a másikig átfutni töltés nélkül. Ezzel együtt tényleg óriási területekről van szó.

Ha azt kellene megfognom, hogy miben más ez a játék, amint a kiadásakor megjelent többi hasonló, akkor a harcrendszerre és a karakterekre mutogatnék, több okból is.

Egyrészt, ez a játék szakított a hagyományos, tank/healer/dps felállással, ennek megfelelően a karakterosztályok sem skatulyázhatók be semmiféle szempont alapján. Nincsenek dedikált tankok (bár vannak olyan osztály/képesség kombók, amivel egyes karakterek picit jobban bírják az ütlegelést, vagy éppen tudnak gyógyítgatni a csapaton), mindenki saját maga kell, hogy gondoskodjon a túléléséről (ami jelen esetben nem csak abban merül ki, hogy “ne állj a tűzbe”, mert bizony az egyértelmű aggró-lista hiányában bizony meglepően sokszor kapod azon magad, hogy inalsz a boss elől). Szerencsére ehhez eszközöket is ad a játék, mindenki félre tud ugrálni/gurulni a támadások elől, és rengeteg védelmi képesség van a játékban, személyes, és csapatra ható is: védőpajzsok, aurák, extra elugrálás, láthatatlanság, rövid sebezhetetlenség, sorolni is sokáig tartana.

A másik tényező maguk a karakterek; egy adott karakter éppen használható képességeit két tényező határozza meg: egyrészt te magad választhatod ki a gyógyító és támogató  képességeidet egy meglehetősen bő listáról; másrészt a kezedben lévő fegyver, azaz fegyverek (mivel két szett lehet nálad) adják a 2 x 5 fő képességet, amivel a gyakorlatban ütlegelsz. És az a helyzet, hogy ezek időnként annyira sokrétűek, hogy teljesen más jellegű karaktereket lehet építeni ezek alapján. Csak hogy egy példát mondjak: a hagyományos bicskás, illetve kardos/pisztolyos rugó mellett most közkedvelt a nyílt világban a két pisztollyal hadonászó lövős rugó… Naugye!

Ok és okozat

És akkor most egy kis kitérő következik: miért hagytam abba annak idején, az első cikk megírása után a játékot? Számos tényező együttese hozta így. Először is, a sztori. A játékban (akkor még) a személyes történeted volt elérhető, és ez bár jól indult, egy idő után olyan orbitális kliséhalomba fordult, hogy a végén a befejező küldetéseknél már csak ásítozva átnyomogattam a párbeszédeket. Sablonos, kiszámítható, szájbarágós, pátoszos, talán ezek a kifejezések jellemzik legjobban. Nem volt rossz igazából, de ezer ilyet láttunk vagy éppen olvastunk már másutt. Az egyetlen mentsége, hogy maguk a tényleges küldetések egy része azért jól volt megcsinálni, de ott is volt nem egy “utazz ide, beszélj ezzel, átküld amoda” típusú ódivatú marhaság.

A másik ok maga a karakter volt. Bár fentebb ecseteltem, hogy mennyire sokrétűen testre szabhatók a karakterek, ezt a játékot is utolérte az MMO játékok végzete, az elitista szemlélet és a sütivágó (cookie-cutter, bocs) specializációk átka. Ennek eredménye az volt, hogy például az akkor még imádott vadász esetén ha nem az általánosan elfogadott meta builddel mentél instába, úgy kivágtak, mint Stohl Andrást a tűzoltók az összetört verdából. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy én hiába voltam odáig a hosszú íjért, amikor meglátták nálam, ment is a kirúgás izibe’, én meg guild chaten szomorkodtam hangosan.

A harmadik ok pedig meglehetősen egyedi. Ugye mi az egyszeri játékos fegyvere arra az esetre, ha a karakterét megunja? Nyilván az altozás. Viszont az a helyzet, hogy bár elsőre újdonságként hat a játékban az, hogy szabadon kószálsz a térképeken, és ott fejlődsz, ahol jólesik (bizonyos keretek között, mivel azért van egy adott minimum ajánlott szintje az egyes pályáknak), másodjára, harmadjára ez már veszít az izgalmi fokából.

A területek pont olyan szépek, mint a concept art

Nem segít ezen az, hogy eléggé… hogy is mondjam, darabos volt az élmény. Elkezdtél egy területet, ami mondjuk 5-15 szint között ajánlott. Nyomod az adott terület történetét, egész jól elvagy, befejezed, mennél át a következő területre, hogy folytasd az adott szálat… és nézed, hogy a következő terület 15-25-ös, te meg 10. szintű vagy még csak. És innentől két opciód van: vagy nekiállsz teljesíteni a térkép acsikat (kilátópontok, érdekes területek, kihívások) meg gyűjtögetsz és gyártasz, vagy átmész a másik faj 5-15-ös területére, és tolod ott, megtörve persze az immerziót. Két rossz közül a kisebbik… Egy idő után nagyon zavarónak találtam ezt, így kb. Minden alt megrekedt 30. szint környékén. Erre rátesz egy lapáttal, hogy a személyes történeted is így állt össze: 3. szinten elkezdted, szünet, 10. szinten folytattad, szünet, 20. szinten megint, és így tovább.

Az utolsó csepp talán az volt, hogy mivel a PVP-ért annyira nem ugrabugráltam, a kevéske PVE tartalom nekem kevés volt (főleg íjász vadásszal). Szóval leléptem, egyszer-kétszer visszanéztem egy-egy hétre, aztán hagytam a fenébe, és évekig fenn sem volt a gépemen.

Mindezek fényében talán furcsának tűnhet, de nagyjából két-három hete ki sem bírok szakadni a világából, és minden szabadidőmet a játékban töltöm… Hogy miért és hogyan? Igazából erről szólna ez a cikk a méretes bevezető után!

Az újrázás

Pár hete egy ismerős emlegette Facebookon, hogy visszanézett a játékba, és milyen jól tette, mert egész jó lett a kiegészítőkkel, meg az élő történettel (living story). Ez utóbbi igényel némi magyarázatot: a megjelenése után nem sokkal elkezdte az ArenaNet nyomni ezeket az élő történeteket: gyakorlatilag kiegészítő nélküli kiegészítők a játékhoz, ahol az alap történetet viszik tovább – vagy éppen kezdenek újat, mert itt pontosan az történt. Miután az alapjátékot végigvitted, egyértelmű volt, hogy az az ág nem annyira folytatható. Ennek megfelelően az első évadban egy teljesen új történetet indítottak el.

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy pár havonta mozgatják előre a történetet, akkor jön egy frissítés, amiben újabb és újabb epizódok lesznek hozzáférhetők. Ezek mind hosszabb küldetéssorok, időnként átvezető animációkkal, esetenként új pályákkal, vagy éppen kazamatákkal – és gyakran az események végérvényesen megváltoztatják a játék világát. Ha belépsz a játékba, amikor épp egy adott epizód fut, ingyen megkapod, egyébként pedig valódi pénzért vásárolható ékkövekkel tudod a korábbi évadokat feloldani.

Gondoltam ennyit megér, ráadásul éppen akciózták is a két kiegészítőt, így megvettem mindkettőt, plusz picivel később némi ékkövet is, hogy feloldhassam az élő történet második és harmadik évadát.

Azt kell mondjam, ilyen kellemes csalódás nagyon-nagyon ritkán ér játékok tekintetében.

A charrok is királyak

Haladjunk sorjában, ahogy én is haladtam: először is a két kiegészítővel kapsz két instant 80-as boostot. Ez ugye rögtön kilövi az egyik problémámat az altozás tekintetében – azaz kilőtte volna, ha nem hozom a formámat.

Történt ugyanis, hogy bármiféle olvasgatás, utánanézés nélkül ellőttem a két boostot a két olyan karakterre, amit annak idején megpróbáltam felhúzni: egy mérnökre és nekromantára. Pláne kellemetlen a helyzet, mivel a játék még szól is, hogy kipróbálhatod a karaktered a 80-as boost után, átteleportál az egyik 80. szintű PVE területre, kapsz egy nyílt világra való általános talentezést a hozzá illő felszerelés-garnitúrával, és csapathatod – ha nem tetszik, visszavonod, és kipróbálod másikkal.

Na, én ezt nem tettem meg, így abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy rádöbbentem: igazából nekem nem a mérnök vagy a nekromanta, és nem is a vadász tetszik, hanem az első kiegészítőben bevezetett új karakterosztály, a revenant. Szopó.

Viszont, az egyik karakternél volt egy instant 20. szintre emelő mini boost, és pár 1 szintet adó könyvecske is (ezek pl. PVP mapeken megszerezhető dolgok), elé vágtam a problémáknak. Ezek, plusz a társaktól kapott +XP kaják, és a vadász szintezésekor talált +100% kill XP 1 órás tokenek segítségével megszűnt a korábban felrótt darabolós szintezés-élmény, plusz fel is gyorsult az egész: normál tempóban, csak a fontosabb küldetéseket csinálgatva, meg picit gyűjtögetve és cuccokat gyártogatva szombat délután elkezdett karakter vasárnap délután már 80. szintű volt.

A másik, ami nagyon sokat dobott a játékon, az a hátasok megjelenése. A két kiegészítő közül az újabb, a Tűz Ösvénye hozta be a lovaglást a játékba, és a Redditen olvasottaknak hála, az egyik instant 80-as karakterrel kis spoilerezésért cserébe 10 perc alatt megszerezhetem a kiegészítő első hátasát, a hosszú ugrásairól ismert raptort. És mivel ezek az unlockok a fiókhoz kötöttek, nem karakterhez, így visszaváltva a kicsire azonnal hátasra pattanhatsz. Már ez önmagában sok-sok órát spórol meg a szintezésben. Arról nem beszélve, hogy a megvalósítás kiváló lett, az egyik legjobb hátas-rendszer, amit játékban láttam eddig. Nem beszélve a magára hagyott karakter várakozó animációiról, pl. https://youtu.be/yLwuXBp6URQ?t=70

A harmadik fontos tényező a karakterosztályokkal kapcsolatos. A Guild Wars 2 esetén az új kiegészítők az általános gyakorlattal ellentétben nem emelik a szintkorlátot, hanem új  opciókat nyitnak meg a karakterek számára (menedzser-dumával: horizontálisan bővítik a karaktert). Az újfajta cuccok, és persze a tartalom mellett minden egyes karakter típus kap egy elit specializációt – kiegészítőnként. Ezt magát, és a hozzá tartozó új fegyvert/képességeket/fát bizony unlockolni kell, hős pontokból. Ebben persze nincs meglepetés, az alapjátékban is így működik; csakhogy amíg ott pár pontba kerülnek a képességek, itt maga az, hogy megnyitod a lehetőséget a fejlesztésre, 30 ilyen pontba kerül. Ami NAGYON sok, szerencsére a kiegészítő térképein az egyes hősi kihívások nem 1, hanem 10 pontot adnak, de még így is nagyon-nagyon sok idő akár csak egyetlen elit specializáció teljes kifejlesztése, pláne, hogy a kiegészítőben jellemzően nem a szólózható hősi kihívások dominálnak.

Így is kihagyhatatlanok; bár a legtöbb karakternek van olyan buildje, amit ezen elit specializációk nélkül ki lehet rakni, összességében elmondható, hogy az új képességekkel felvértezett karakterek ténylegesen erősebbek, így szinte kötelezőek lettek – öröm az ürömben, hogy általában elég az egyik a két elitből a boldoguláshoz.

De még enélkül is megéri fejleszteni őket, ugyanis teljesen új dimenziókat nyitnak meg játékmenet területén. Az alap bottal vagy varázspálcával, esetleg baltával, de mindenképp messziről hadonászó nekromanta például egy kétkezes kardot, és egy hozzá illő, “reaper” névre hallgató badass elit specet kapott. Vagy ott a mérnök, aki az alapjátékban szinte kizárólag gránátok és bombák hajigálásából (és néha lángszórózásból) állt – ehhez képest az egyik elit út egy kalapácsot ad a kezébe, és beküldi a sűrűjébe. Szóval teljesen megváltozik tőle a karakter, és ez nagyon jót tesz a játék egészét nézve.

Mekkora badass már a reaper átváltozva

És végül, ami talán a legnagyobb meglepetést okozta: az élő történet. Ami annak idején, az első évadban nem ragadott meg túlzottan az a vívmány. Egy Scarlet nevű nőt üldöztünk, aki mindenféle randa dolgot művelt a világban, és még a szája is büdös volt. Pár részét megcsináltam akkor, és nem nyűgözött le a dolog annyira, csak emiatt belépkedjek és folytassam a játékot.

Most viszont rászántam az ékköveket (20 euró az 1600 gem, ebből kijön a két évad meg némi arany, ami azért hasznos, mert elég jól fel lehet öltöztetni a karaktereket az aukciós házból) a két hiányzó évadra, mert többen állították, hogy ezek most már jók. És tényleg, azt kell mondjam, bőven megérte. A hétvégémet a 2. évaddal töltöttem, és ezt most úgy kell érteni, hogy mivel a család vidéken volt, én meg egyedül otthon, ezért nagyjából szombat délelőttől délutántól vasárnap késő délutánig egyhuzamban játszottam. Persze bóklásztam a világban sokat, meg kicsit crafolgattam is, de még így is egy jó 12-13 órát játszottam csak ennek a küldetéseit, és még nem végeztem vele.

A történet maga már jóval érdekesebb és összetettebb, mint az alapjáték sztorija volt, de ami kiemeli, az a küldetések sokfélesége. Nem akarom lelőni a poénokat, de nagyon sokféle küldetést kell megcsinálni, szóval senki ne gondoljon ilyen hagyományos “szerezz 15 farkasfogat meg 4 vadkanherét” jellegű gyűjtögetésre, mert konkrétan egyetlen ilyen sincs benne. De van benne emlék-kristályok keresése, nagy csoportos küldetés, settenkedés, több érdekes bossharc, meg egy olyan szopat… izé, kihívásokat jelentő színes kristály-pakolgatós, 1 HP-ra redukálós és így AOE kerülgetős küldetés, hogy mind a 10 ujjadat megnyalod utána. Már ha nem sérült meg egy-kettő, amikor összetörted a billentyűzeted, miután nyolcadjára rakja az AOE tepsit a rohadék a begyűjtendő cuccra…

Szóval az egész nagyon korrekt lett, egy offline single player játéknak is becsületére válna.

A kiegészítők

Nem lenne teljes a leírás, ha nem ejtenék pár szót a két kiegészítőről. Azt már korábban említettem, hogy a játékban a kieget nem emelik a szintet, hanem új opciókat adnak a karakterek kezébe. Ez nem csak az elit specializációt jelenti, hanem – többek között – a már jól ismert repu gyűjtögetést sem, bár itt a hivatalos neve “mastery”, és ahogy nő a mastery, úgy férsz hozzá egyre több dologhoz, akár az adott térképen, akár általánosságban.

Rögtön ott az első kiegészítő, a Tövisek Szíve. Ez egy óriási dzsungelben játszódik, és a legfőbb jellegzetessége, hogy nagyjából 20 perc után átkozod azt, aki kitalálta a térképét, valamint az összes felmenőjét és leszármazottját. Ugyanis itt a térképek több szintűek. De még hogy! Kinézel magadnak egy hősi kihívás pontot, odarongyolsz a közelébe a térképen, körbenézel… és nincs sehol.

Ilyen hátisárkánnyal lehet siklani

Akkor esik le hogy A) fölötted van, jóval, és ahhoz, hogy elérd, egy fél kilométerre lévő magaslati pontra kell elmenned, amit persze 3 veterán őriz, és onnét kell levitorláznod, B) alattad van, és 2 kilométert kell elmenned keletre, ahol egy kereszteződésnél van egy alig látható ösvény, azon elfutsz (miközben 3 veterán üldöz), akkor a híd mögött lesz egy keskeny emelkedő, azon felmész, átvitorlázol a szomszéd hegycsúcsra, ott lefutsz, és a lábánál lesz egy barlang bejárata, ahova bemenve, 3 eltévedés után kibukkansz egy olyan részen, ahol már át tudsz ugrani arra a csúcsra, ahonnét átvitorlázva eléred a kívánt pontot, amit persze megint 3 veterán őriz, C) olyan képesség kell az eléréséhez, amit még nem unlockoltál.

Szóval nem elegendő a hagyományos pályafelosztás a hegyekkel és völgyekkel, itt még a fák között is vannak platformok, plusz a fakoronák fölött is járkálhatsz, és a földszint alatt is, mindenféle barlangok, szakadékok. Horror, halál, gyötrelem – de azért pár óra múlva megszokható a logikája, és onnantól sikerül eligazodni.

Ennek ellenére baromi élvezetes lett a kiegészítő. És ennek elsősorban nem a pálya felépítése, vagy éppen a vitorlázó repülés az oka; hanem a nehézsége. Aki játszott már az alapjátékkal, az tudja, hogy nem jelent nagy kihívást egyedül. Gyakorlatilag Diablos módon szaladsz végig és hentelsz mindenhol, amíg bele nem futsz egy csapatokra méretezett ellenfélbe vagy küldetésbe (de oda is szinte mindig akad segítség, teli emberekkel a játék). De megfelelő karakterrel és specializációval még ezek egy része is teljesíthető.

akkor én itt most csendben megfordulok...

Na, aki ehhez szokott, az igencsak pofára esett a dzsungelben. Ha bajnokot látsz, óvatosan elhátrász. Ha 3 veteránt látsz egymás mellett, akkor óvatosan elhátrálsz. Ha meg sétáló, mérget eregető kis gombákat látsz magad előtt az ösvényen, és egyedül vagy, akkor bizony megfordulsz, és keresel alternatív útvonalat.

Ez a pálya pont ettől jó. És mindez nem azt jelenti, hogy lehetetlenül nehéz a haladás itt – egészen egyszerűen csak oda kell figyelni, elkerülni a neccesebb helyzeteket, és ismerni kell a karaktered korlátait. Szerencsére állandóan teli a terület, mindig szerveződnek csapatok, akikhez hozzácsapódva remekül lehet haladni a küldetésekkel.

Maga a történet is nagyon jó, messze fölé nő az alapjátéknak. És persze magának a területnek is van egy állandó háttere, itt nem egymástól független kis küldetések sokaságát kapod, hanem az összes történés, esemény az expedíció küzdelmeit mutatja be az erdő, és az abban lapuló gonosz ellen. Nappal minden kis küldetés a támaszpontokat, bázisokat erősíti. Aztán jön az éjszaka, amikor megindul a támadás, és 45 percen keresztül bázisról bázisra rohansz, és véded őket, vagy éppen megelőző csapásokat végzel. Azt kell mondjam, kiváló móka az egész, nem véletlen, hogy folyamatosan teli a térkép játékosokkal, én meg ezzel szórakoztam napokig, ahelyett, hogy a fő történetet folytattam volna.

A Tűz Ösvénye kiegészítőről még nem tudok nyilatkozni… Mivel még nem tartok ott! Amennyit lehet róla tudni játékostársak elmondása alapján: jóval könnyebb a játék, mint a dzsungel, hatalmasak a területek, és a története ismét kiváló lett. Alig várom, hogy odaérjek!

Tanácsadás

Az első és legfontosabb: ne bízd a véletlenre, próbáld ki a játékot. Bár a felsorolt extrákat nem tudod megnézni, de a grafikát, a játék stílusát, a karakterek működését, és magát a harcrendszert az ingyenes alap verzióval is ki tudod próbálni.

A következő tanács a beszerzéssel kapcsolatos – figyeld az akciókat! Én is kifogtam egy 30%-os akciót, így a két kiegészítő együtt kb. 11k volt a hivatalos shopban (‘WelcomeToGW2’ a kód, hátha még megy). Egyben vigyázzatok, mert az alternatív beszerzési forrásokból származó kulcsokat (legfőképp G2A) időnként egy jókora fióktörléssel honorálják.

Végül a harmadik, a legfontosabb: próbáld ki a classokat, de tényleg, ha van türelmed, nézd meg mindet! Ha PVP módbe bejelentkezel, kapsz fix geart, és 80-as lesz a karaktered. Nézegesd meg a képességeit, esetleg a MetaBattle wikin nézz utána a menő talentezésnek és felszerelésnek (https://metabattle.com) – amennyire untam a játékot a vadásszal, annyira szeretem az új karakterrel, egészen egyszerűen azért, mert jobban kézre áll.

Én adtam neki még egy esélyt, és nem bántam meg. Te adsz neki még egyet?

 

Tetszik(14)Nem tetszik(2)


  • Bence Nagy

    nagyon jó és részletes összefoglaló, köszönjük szépen! anno én is ugyanilyen okok miatt hagytam ott a játékot, de most én is adok neki még egy esélyt 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Iblys

    Azt én is mindenképp ajánlom azoknak akik még nem próbálták ki a játékot, hogy először ne vegyék meg, amég nincs a karaktered 80as igazából semmi pluszt nem adnak a kiegészítők a játékhoz, a kieges területek és elit specek is 80-tól elérhetőek, és egy ingyenes alap account szinte semmiben nincs lekorlátozva egy fizetőshöz képest, a 2 főbb különbség az hogy 5 helyett csak 3 táska slotod lehet, de ez ha nem tárolgatsz magadnál egy halom használhatatlan cuccot akkor igazából nem zavaró, a másik a kevesebb karakter slot, szóval emiatt tényleg érdemes lehet utána nézni a karaktereknek. Viszont így biztos kiderül akarsz e pénzt is kiadni a játékért, ha 80-ig meg tudott tartani akkor megéri megvenni a kiegeket mert tényleg nagyon sokat tesznek a játékhoz, főleg a mountok és az elit specek. Viszont ami probléma, hogy még mindig rettenetes elitizmus jellemzi a játékosokat, ha nem az optimális buildet játszod, vagy csak akár nem a megfelelő kaja buff van rajtad repül a kick, bár ez azért szerencsére csak endgame és instanced környezetben fordul elő, a szabadban rohangálva egy random csapatba becsatlakozva world bossokat ölni senki egy rossz szót nem fog hozzád szólni hogy milyen skilleket használsz

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Makk

      És hogy kivágnak instából, mert nem azt a "meta" buildot tolod, az azért van mert a játékosok parasztok vagy mert a nehézsége olyan, hogy szükséges az a build hozzá? (Mert ez nagyon nem mind1)

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Lepkemaci

        Nyilván a nehézsége miatt kell egy olyan team comp, amivel egyáltalán végig lehet tolni. Egyébként kezdők ne lfg-ben keressenek magas szintű Fractalsra vagy raidre csapatot, hanem lépjenek be olyan guildekbe, amik kifejezetten arra rendezkedtek be, hogy kezdőknek betanítják a kihívást jelentő tartalmakat. Ők nem dobnak ki senkit, aki nem optimálisan tolja.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • http://inkvizitor.hu/roodie/ Roodie

          Általánosságban igaz, de amikor sztori módban kivágtak a bearbow rangerrel annak idején, indítás előtt, azért kerekedett a szemem... Hozzátartozik, akkoriban volt egyfajta reputációja az említett speccel játszóknak:-D

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            A core játékban kiadott story mode és explorable dungeon-öket gyakorlatilag minden kiszorította a játékból, ami az indulást követően jelent meg. Ez az egyetlen tartalomtípus, amit nagyon kevesek játszanak, mert van sokkal jobb alternatíva. Ha a történet és a teljes végigjátszásuk érdekel valakit, akkor azt javaslom, hogy indulás előtt ezt tisztázza a többiekkel, vagy kérjen meg guildtársakat egy full runra. A story mode évek óta már csak egy eszköz a hozzá tartozó pvp reward track megnyitására, hogy pvp-ben lehessen begyűjteni az adott dungeon jutalmait. Az unlockhoz egy speedrun elég, ezért simán bele lehet futni olyan csapatokba, akiknek csak a pvp reward track unlock kell a lehető leggyorsabban. A pvp játékosokat ráadásul nem is igazán érdekli a story része.

            Mivel 5 guild tagja lehet egyszerre egy játékos, célszerű az ilyesmit guildtagokkal megoldani, vagy olyan hirdetést feladni LFG toolban, ami egyértelműen jelzi, hogy első run lesz egy kezdő játékossal és nem achi/unlock speedrun. Ha egy guild nem tetszik, nyugodtan lépj ki belőle, és csatlakozz helyette egy másikhoz. Tessék kihasználni az öt guildslotot, mert ez az egyik eszköz arra, hogy mindig legyen megfelelő társaságod, akikkel együtt tudtok megoldani dolgokat!

            LFG toolban kifejezetten olyan csapatokat keressetek, amik a saját igényeiteknek megfelelőek! Idióta emberek sajnos mindenhol vannak, de a közösség javarészt nagyon normális és segítőkész.

            Raid-et szintén csak guilddel érdemes játszani a nehézsége miatt. Nincs olyan raid, amit egy kezdő csapat akár az elérhető legjobb gear-ben is nehézségek és hosszas gyakorlás nélkül végig tudna tolni. Erre ott vannak a segítőkész és tapasztalt játékosok, akik szívesen megtanítják a kezdőknek, hogy melyik boss hogy működik, és be is gyakorolják velük azokat.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • http://inkvizitor.hu/roodie/ Roodie

        Az a tapasztalatom, hogy bár nagy általánosságban NAGYON segítőkész a társaság, de van egy réteg, amelyik fraktálok esetén elég türelmetlen. A fraktál szintjétől függetlenül, gyorsan akarják végigtolni, és ott nincs helye a nem meta buildeknek.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • Ryudo Mugetsu

          Sajnos ebben igazad van én sokat játszottam a játékkal és sajnos raid/farctal-ba sok esetben dungeonba se tűrik meg a nem meta buildet.. nagyobb fraktal szinten csak azok mehetnek sikeresen akik meta buildel rendelkeznek, raid-ba meg esélytelen ha nem az vagy ami az elvárt mert akkor vagy azt mondják kevés a dps... -.- sajnos ezt a készítők rontották el mert ha csak teszem azt 2-3 build lehetőség között csak 5k dps különbség lenne akkor nem lenne annyira vészes de az ami most van e pve kontentek terén az szerintem ellentmond annak amit a játék kínál( van x fegyver x lehetőség te döntesz mit szeretnél egy daggeres necrot vagy egy greatswordost csak te döntesz) a valóság sajnos az hogy nagyszinten belemerülve a pve-be elveszik ezt a lehetőséget vagy az vagy ami a meta vagy keres más csapatott ritka hogy van lehetőséged azzal menni amivel szeretnél pl Power Ranger ect ect. Érthető annyiba hogy nem akarnak szenvedni a többiek miattad de nem értem miért hagyták a szerkesztők ennyire elfajúlni ezt a meta build mániát miért nem hozzák közel 1 szintre a lehetőségeket.

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            Ez azért szomorú! Ezek alapján ezek szerint support classok se nagyon lehetnek, példának mondanám, hogy pl a TBC-ben, hogy pl egy balance druid nem volt jó DPS, de adott az egész raidnek 3% melee hitet és a partinak 5% spell critet (meg ugye combat res meg innervate). Vagy esetleg van de nem ér semmit?

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            Itt pont kellenek a support buildek, mert az harcrendszer egyik alapvető jellegzetessége, hogy a csapattagok által használt képességek folyamatosan hatnak egymásra. Egy skill általában 4-6 jellemzővel bír (bizonyos skillek akár egy tucattal is), amik között egyetlen skillen egyszerre lehet dps, heal, cc, buff (boon), debuff (condition), cleanse (remove condition), amiket a builded módosít a kiválasztott talent által definiált skilljeiden. Ennek tudatában egy olyan buildet kell összeraknod, amiben a használt skilljeidet a végrehajtandó feladatnak megfelelően módosítják a választott talentjeid (specializációk, trait-ek).

            Harc közben a buffok legnagyobb részét a használt skillek nem a harc teljes idejére, hanem átmenetileg adják és a buffokat, debuffokat lehet stackelni, sőt kell, még akkor is, ha nem te kezdted el felrakni, hanem a csapattársaid. Ha egy buff lejár, mert nem tudja a csapat fenntartani, akkor elölről kell kezdeni harc közben a felépítését, és ilyenkor jelentősen csökken az érintett csapattársak dps-e, túlélőképessége vagy harc közbeni mobilitása. Ezáltal nem az egyéni buildet kell nézni, hanem a teljes csapat összhangját az adott feladatra. Ha egy team comp jól működik, akkor a játékosok skill rotája természetes módon fenntartja a buff/debuff stackeket a csapaton és a bosson.

            A trait (talent) rendszer is teljesen más, mint pl. a wow-ban. WoW-os terminológiával élve, itt minden classnak van 7 talentfája, amik közül egyszerre hármat tehet egy buildbe, és abból a három specializációból kap 9 fix talentet (3-3-3 a három specből) és összesen 9 slotba slotonként 3-3 talentből választhat egyet-egyet.

            Nincs tehát svájcibicska build, ami minden játékmódban jó, mert a csapatösszetétel és a megoldandó feladat függvényében változik egy build hatékonysága. Ezért van az, hogy egy adott class más buildeket használ ötfős Fractalsban, raidben, spvp-ben és wvw-n, de raidben bossonként is eltérő buildvariánsok léteznek, tehát pull előtt módosítasz egy-egy skillt vagy trait-et, ha optimális raid-teljesítményt akarsz.

            A fentiek bonyolultnak tűnhetnek, ezért linkelek példát, hogy pl. egy Ranger classnak csak raidre mennyi meta buildje létezik jelenleg. A linken látható, hogy egy optimális csapatösszetételben a Ranger 4 különböző meta builddel tud optimálisan teljesíteni a játékosok tapasztalata alapján. Ezekből 3 build Druid, egy pedig Soulbeast specializációt használ. Mindegyik build máshogy működik, amikhez a linkelt oldalon részletes leírást találsz a használatukhoz. A többi classt is érdemes megnézni, mert minden classnak több optimális raid buildje van. A hatékony ötfős pve és a pvp buildek pedig nyilván eltérnek a raid buildektől, mert teljesen más a megoldandó feladat.

            Ranger raid meta build linkek:
            https://snowcrows.com/raids/ranger/

            Meg tudsz oldani egy feladatot nem meta buildekkel is, de akkor annak megfelelően kell összeállítanod a csapatod, és valószínűleg nehezebben is boldogultok. Guildtársakkal ez a lehetőség nyitott.

            Talán így egy kicsit világosabb a kép. Egyébként a class balance a többi MMO-hoz képest kiemelkedően jó ebben a játékban, tehát általánosságban véve minden class megtalálja a megfelelő helyét minden játékmódban, és nincs használhatatlan vagy gyengén teljesítő class, ha tudsz vele rendesen játszani.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Makk

            Igen így már stimmel, szóval a lényeg, hogy legyen egy normális jó guilded és akkor tudsz játszani rendesen, mármint progresselni úgymond. Ez teljesen rendben van a WoW-ban is ez volt régen. Btw az LFG itt olyan mint a WoW-ban?

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Lepkemaci

            Az LFG tool a barátlista egyik fülén érhető el. Itt hirdethetsz vagy kereshetsz hirdetőket. Kiválasztod, hogy valamelyik open world térképre vagy konkrét instába, esetleg 10 fős raidre, pvp-re keresel embereket, írsz egy rövid szöveget hozzá, és minden szerveren látható lesz a hirdetésed vagy csatlakozol egy hirdetőhöz. Aki csatlakozik hozzád, az ugyanarra a szerverre kerül, amin te is vagy. Az LFG tool nem rak a kiválasztott helyszínre, és nem indít el semmit automatikusan. Indulás előtt van lehetőség chatelni, egyeztetni, hogy ki mivel megy, kinek milyen rutinja van, ki kezdő, kell-e rohanni, mi a terv. PUG-gal mindig óvatosan, mert össze lehet futni jó és kellemetlen arcokkal egyaránt.

            Az open world rész tiszta sor. Ha csatlakozol pl. egy meta eventre vagy egy térképfelfedező körre (pl. champion points, amikkel új specializációkat unlockolhatsz), amit segítőkész idegenvezető játékosok szerveznek és hirdetnek némi nem kötelező borravalóért, akkor belépsz a raidbe és odateleportálsz a mapre, amire hirdettek. Ha van pár felesleges goldod és valaki végigvezet az összes hero chellenge-en hogy megszerezz egy elite specet, akkor megköszöni, ha adsz némi jattot, de nem haragszik meg, ha semmit sem adsz. Általában mindenki önzetlenül segít, és nem vár cserébe semmit. Amúgy az összes guildtársad és a raidtagokat alapból látod a világtérképen is, tehát mindenkit könnyen megtalálsz a világban. Raid group-ba nem szükséges inv. Ha nyitva van a group, simán rákattintasz a térképen látható ikonjára és join squad, aztán tolod velük a meta eventeket, vagy amit épp csinálnak. World PvP-ben szintén látod a commandereket, és join squad.

            Ha raidre vagy fractalsba mész, azok bejárata Lion's Arch-ban, egy kikötővárosban elérhető. Fractals egy ötfős dungeon progression rendszer. Hasonlít a Mythic+-ra, nem resetel, account bound a szintek unlockja, kulcs nincs. A bejáratnál kiválasztjátok, hogy 1-100 nehézségi szinten melyik instát kéritek a kb. 20 variációból. Erre mutat egy áttekinthető étlapot, amin bekattintod, hogy melyik kell a 100-ból. Kb. 20 dungeon különböző variációja választható a 100-as listán, de kérhetsz még extra nehezítést is (CM), ha tökösnek érzed magad. Az újabb fractalok állati jók, tele raid mechanikákkal.

            Az összes raid bejárata egy raid lobbyban található. Ott gyülekeznek a raidre váró csapatok is. Onnan bementek a megfelelő teleportba és elindul a raid.

            Az LFG toolt open world dolgokra kezdők is nagyszerűen használhatják, bár nem szükséges, mert minden kieg területein természetes módon szerveződnek csapatok LFG nélkül is.

            Fractalsra kezdő ne nagyon használja vagy max lvl10-ig. A rutinos játékosok simán kereshetnek csapatot magasabb szintre, de indulás előtt nem árt egyeztetni. Komolyabb Fractalsra ott a barátlista, meg az 5 db guild, amiben egy idő után úgyis benne vagy és egyszerre öttel is chetelhetsz.

            Raidre az LFG tool nem ajánlott. Előbb rutint kell benne szerezni egy ismert társasággal. Nincs könnyű fokozata, csak nehéz. Mivel nincs gear progression, csak attól lehet könnyebb, ha ügyesebb leszel benne, ami viszont sok gyakorlás. Legendary armor csak raideléssel szerezhető, meg vannak nagyon ritka boss-specifikus dropok, hogy legyen presztízsértéke.

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Lepkemaci

    Mivel az alapjáték és a két kiegészítő három teljesen különböző szemléletben készült, különböző típusú tartalomcsomag, a következőt javaslom kezdőknek vagy visszatérő játékosoknak: Kezdhettek nyugodtan a legutoljára kiadott kieggel, a Path of Fire-rel. A core játékkal és a harcrendszer alapjaival történő rövid ismerkedés után nyugodtan el lehet lőni a kiegenként kapott 1-1 darab boostot, és az altokat is lehet boostolni később a játék során gyakran kapott Tome of Knowledge account bound itemekkel. Ebben a játékban az a legfontosabb, hogy az egymástól nagyon különböző mechanikákat felsoroltató classok között minden számodra érdekes tartalomban megtaláld azokat a build-eket, amiket leginkább élvezel használni. Az altokat gyakorlatilag tálcán kínálja a játék, hogy rövid idő után minden classból lehessen egy, amivel bármikor játszhatsz. Az unlockok (skinek, festékek, mountok, mastery-k, tokenek) és a progression ezért is account szintű és nem karakterhez kötött, beleértve a BiS gear karakterek közti átadhatóságát, akár használat után is.

    Egyáltalán nem probléma, ha az előzményeket később ismeritek meg, ugyanakkor a PoF az unlockolt mountokkal megkönnyíti és élvezetesebbé teszi a kihívást jelentő felfedezést és csoportos tartalmakat a Heart of Thorns kiegészítőben. A Path of Fire történetmesélése kifinomultabb, de legalábbis kivitelezésében teljesen eltér az alapjátékétól. Ha tehát az alap játék valakinek egyáltalán nem tetszene, az nem jelenti azt, hogy a kiegészítőkben nem találná meg a neki tetsző tartalmakat.

    A tab targeting + action combat hibrid harcrendszer pedig alapból egyszerűnek tűnik, de hosszas tapasztalatszerzés után rájössz, hogy a skillek ritmikusan és gyorsan egymást követő kombinációival különböző őrült mutatványokat lehet elkövetni, ami néhány buildnél hosszas gyakorlást igényel. Lehet akár egyszerre több skillt is castolni, ha azok nem szakítják meg egymás animációit. Ha figyelmesen elolvasod a tooltipeket és kipróbálgatod ezeket, az sokat segíthet a harcrendszer megértésében. A lövedékek sem feltétlenül a célpontba csapódnak be, hanem abba, aki beleáll a röppályájukba, ezért a helyezkedés is kulcsfontosságú.

    Peon a következő videóban elég szépen összefoglalta a kezdő tapasztalatait, miután többszöri nekifutásra sikerült megértenie, hogy miért olyan népszerű ez az MMORPG, és hogy miért nagyon más mint az összes többi a piacon:

    https://youtu.be/Jjh9_iSaXxg

    Peon hetente több alkalommal rendszeresen streameli a játékot, amellett hogy hetek óta hajnalig wvw-ben pvp-zik offstream is.

    A GW2 ingame közössége hatalmas, és az összes MMO közül messze a legsegítőkészebb és legbarátságosabb környezet a kezdők számára is.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Tt

    Nekem is megvan a játék, megvettem évekkel ezelőtt, de igazából akkor untam meg, amikor kiderült, hogy tényleg nincsenek benne úgy küldetések, mint pl. a WoW-ban, hanem a világban bóklászva botlasz bele a world questekbe (emlékeim szerint csak azok vannak benne), és a sztori is olyan, hogyha 2 szinttel a szükséges szint alatt vagy, akkor meg se próbáld, meg úgysem fog sikerülni, ebben a játékban ugyanis 2 szint már véresen komoly különbséget jelent. Szóval néhány éve azon a ponton léptem ki belőle, amikor 3 szint kellene a sztori folytatásához, viszont semmi kedvem hetekig farmolni az xp-t, hogy tovább mehessek.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Lepkemaci

      Ha csak két szint hiányzik valamihez, akkor azt szintenként kb. 30-60 perc játékkal tudod pótolni. Kezdőknek inkább kb. egy óra szintenként. Másik lehetőség, hogy szintezés közben craftolsz, és új receptek felfedezésével rengeteg xp-t kapsz. Mindig az a lényeg, hogy az összes kombinációt fedezd fel, és ne ismert cuccokat craftolj újra.

      Ha új területekre mész, az magában is nagyon sok xp, mert minden felfedezés xp-t ad, ha csak mászkálsz és felfedezel. Ami eventbe közben belebotlasz, azt meg érdemes megcsinálni. Lion's Archban találsz minden faj fővárosához portált, ami új alacsony szintű felfedezhető területekre visz el. (LA portal a PvP lobbyból ingyen és gyorsan elérhető.) Olyan 20-30-as szinttől már több olyan területet is elérhetsz, amiken nagy meta eventek zajlanak, és azok rengeteg xp-t adnak. A gyűjtögetés szintén xp, tehát érdemes felszerelkezni mindhárom szerszámtípussal. Egyedül a mobok farmolása az, amivel nem szabad bíbelődni, mert az alig ad xp-t, tehát ebben a játékban nem érdemes grindolni.

      Meg van daily login reward, amihez egy táblázat mutatja, hogy melyik napon kapsz majd +1 szintet adó Tome-okat. Ha naponta bejelentkezel, azokat azonnal megkapod, ha nem F2P accounttal játszol.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Tt

        Igazából ennyi év után már nincs sok kedvem újra elővenni, inkább megvárom a Battle for Azeroth-ot a WoW-hoz. A mai napig az egyetlen mmo, ami mellett, kisebb-nagyobb szünetekkel, de végig kitartottam. Pedig vagy 2 tucatnyit biztosan kipróbáltam. 🙂

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • Makk

          Hát igen nekem is a WoW az egyetlen mmo ami maradt csak a helyzet nekem rosszabb, mivel számomra a játék borzasztó irányba haladt így kénytelen vagyok privát szerverekre vadászni, amiből nem egyszerű jót találni (azért lehetséges szerencsére).

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Lepkemaci

    Roodie, jól leírtad a lényeget, de egy fontos dologra még nem jöttél rá a sok közül. A játékban van tank/support/healer/dps szerep. Ez elsősorban raidben fontos tényező. A boss aggrót alapból az a játékos kapja, aki a célpontot sebzők közül a legmagasabb toughness stattal rendelkezik, tehát a "legtankosabb" build. Emellett a boss különböző mechanikák aktiválásával nagyon sűrűn gondoskodik arról, hogy a csapatból senki se unatkozhasson. A tank irányítja ugyan a boss és az addok mozgását, de a gyakran váltakozó, a raid többi tagjára ható fázisok eléggé megnehezítik az egészet, és inkább a boss irányítja a harcot, hozzá kell alkalmazkodni és ismerni kell az összes mechanikáját. Mindenkinek folyamatosan van feladata, egyszerre akár több is.

    A raid tagjainak fontos az is, hogy megfelelő cc képességekkel (fellökés, lassítás, megszakítás, vakítás, stb.) rendelkezzen a csapat, mivel a boss bizonyos képességeit a raid összes tagjának kell szakítani az ún. Break Bar gyors lebontásával, amikor egy kék csík jelenik meg a boss hp csíkja alatt. Ezt a mechanikát sima open world mobok is alkalmazzák a kiegészítőkben, de elsősorban raid-ben kritikus tényező, és mindenkinek egyszerre kell szakítani, hogy a boss animációját sikeresen megtörje a csapat.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • http://inkvizitor.hu/roodie/ Roodie

      A raidekkel hozták be, ugye? Még azelőtt léptem le, hogy a raidek megjelentek volna, és még nem tartok ott, hogy ellátogassak egybe.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Lepkemaci

        Igen, az első kieg után kapott ez nagy szerepet, és a raid tartalmakat is már eleve ennek megfelelően tervezték. Vannak kifejezetten healer gear stat kombinációk is, amik a HoT után kerültek játékba. Mellesleg pl. a Ranger Druid speccel nagyszerű healer/support build-et tud magáénak, ha már a régi Rangert emlegetted. Mesmer meg pl. top tier tank. Szóval nem feltétlenül a heavy armor osztályok között kell a tankot keresni. Egy 10-fős raid-ben az egész csapat összhangját kell megcélozni, hogy az egyéni build-ek minél hatékonyabban érvényesüljenek. Ezért sem árt, ha valaki több karakterrel is tud játszani.

        Ez a srác naponta streamel, és leggyakrabban raid és nehezebb fractals tartalmakat játszanak a pvp mellett. Náluk meg lehet figyelni, hogy hosszas gyakorlás után hogy működnek a nagyobb kihívást jelentő tartalmak és a különböző mechanikák: https://www.twitch.tv/mightyteapot
        Ha kérdezik, általában válaszol is, vagy a chat többi tagja megoldja.

        Persze sokkal egyszerűbbnek látszik minden, mint amilyen valójában.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Dagimaczi

    Köszi a cikket.
    Szép hosszú tartalmas volt, pont az ilyet szeretem.
    Meglehet kipróbálom (majd 1x , de jelenleg a wow és a töménytelen altozás remekül leköt:)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Lepkemaci

    Jövő héten új ingyenes content patch, ami szokásos módon tartalmazza a Living World story legújabb epizódját, egy teljesen új mapet, egy dungeont (Fractal), egy új legendary weapont és egy teljesen új mountot. Utóbbi nem skin vagy új modell, hanem láthatóan egy roller beetle saját mount-mechanikákkal.

    Június 27-ig a Path of Fire kiegészítő 50%-os kedvezményes áron (14,99 €) megvásárolható a hivatalos GW2 oldalon. Az előző kiegészítőt nem kötelező megvenni, hogy tudj vele játszani, de mivel most a két kiegészítőt checkout előtt kedvezményes áron lehet kiválasztani a shopban, 24,99 €-ért a kettő piszkosul megéri. (Standard PoF kieg választása után, még fizetés előtt hozzáadhatod a HoT kieget olcsósítva.) Havidíj természetesen nincs a játék használatához, és még opcionálisan sem létezik. A content patchek ingyen unlockolhatók, ha csinálsz egy logint a következő patch előtt. Az unlock után később is bármikor játszhatsz a contenttel.

    A ma megjelent új trailert érdemes megnézni.

    https://youtu.be/KTPesFa1xm8

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Daniel David

      Én még az alapjátéknál hagytam abba, de nagyon szerettem a PVP-t benne. Most a cikk miatt totál ráizgultam, még a haverokat is rávettem. Szóval GW2 gyere rám! ^^

      Azt meg külön köszi, hogy beírtad az akciót, így a két kiegre is benevezek. Már csak ki kellene választanom, hogy nekró, mesmer, vagy esetleg az új kaszt...

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
Back to Top ↑