MÁS 2016

Készült 2016. december 28. | írta Rambo

33

Régen minden jobb volt – 2016 retrospektív

Nagyjából 25 év környékén kezdődik az a krónikus betegség, amelynek következtében a régmúltat, mint mesebeli tündérországot érzékeljük, ahol nincs halál és szabadon nyargalnak az unikornisok a végtelen mezőkön. Persze a betegség az életkor előrehaladtával egyre súlyosabb és egyetlen ellenszere van: a racionális gondolkodás. Ebben az évben azonban a papírforma is azt mutatja: régen tényleg egy kicsit jobb volt. Mielőtt azonban belemélyednénk az unalmas adatokba, tekintsünk vissza, mit adott a 2016-os év a gémer világnak.

Nem volt ez olyan rossz év…

Könnyű morgolódni, hogy milyen jó volt régen, azonban először nézzük körbe, mi is történt ebben az évben.

A január jórészt nyugodtan telt, főleg kisebb horderejű indie játékokat meg egy-két portot kaptunk, ez utóbbiból a legjelentősebb a Rise of the Tomb Raider volt PC-re, de ebben a hónapban érkezett még a Resident Evil Zero HD Remaster is, amely egy kellemesen középerős feldolgozásnak bizonyult.

Februárban már beindult az ipar, az első nagy megjelenés az XCOM 2 volt február ötödikén, ezt követte a Dying Light: The Following, illetve a Firewatch 9-én, ez utóbbi egy igen kellemes gyalogló szimulátor, érdemes ránézni. Ebben a hónapban kaptunk még egy Stardew Valley-t, amely egy Farmville-el ötvözött indie RPG és bár számomra ez a párosítás nem volt túl megkapó, akik érdekeltek az ilyen jellegű játékokban, agyon dicsérték a címet. Februárban érkezett még két verekedős játék, egyik a Street Fighter V és a Naruto Shipuuden: Ultimate Ninja Storm 4, amelyekből nehéz választani, hogy melyikkel voltak elégedetlenebben a rajongók, mégis mindkettő vállalhatóra sikeredett. Ekkor jött ki végre valahára az indie horror játék, a Layers of Fear Early Access státuszból, illetve a SUPERHOT is, amely nagyon érdekes játékmechanika mellé kissé kevés tartalommal kecsegtet.

Március nagy durranása egyértelműen a Tom Clancy’s The Division volt, amely azonban nem aratott osztatlan sikert. A PC játékosok ekkor örülhettek a Far Cry Primal PC-re portolásának, és bár a környezet radikálisan megváltozott, az elődökhoz híven itt is ezer és egy dolgot tudunk csinálni, úgyhogy sok órányi szórakozást ígér.

Áprilisban megkaptunk a híres-hírhedt Dark Souls széria harmadik részét, amely ezúttal sem okozott csalódást (ha csak nem a számtalan halálra gondolunk…), azonban más említésre méltó nem nagyon történt ebben a hónapban.

Májusban azonban úgy megtolták a szekeret a kiadók, hogy az ember azt sem tudta, merre kapja hirtelen a fejét. A hónap legelején mindjárt jött a jobb sorsra érdemes Battleborn, amit sajnos teljesen elnyomott az Overwatch nevű kolosszus ugyanebben a hónapban, majd a PS4 tulajdonosok örülhettek az év egyik legjobb címének, az Uncharted 4: A Thief’s Endnek. Gyorsan ez után érkezett a Doom (nem összekeverendő az 1992-es Doommal), amely teljesen meglepte a rajongókat, mivel piszok jól sikerült, majd a Fallout 4 kapott egy kiegészítőt a Far Harbor képében. Kicsit később érkezett a Blizzard multiplayer lövöldéje, az Overwatch, ami elképesztően sikeres lett és ugyanezen a napon jött a Total War: Warhammer című RTS is. A hónap végén pedig, mintegy kegyelemdöfésként megkaptuk az évtized egyik legjobb (ha nem “A” legjobb) kiegészítő tartalmát, a Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine DLC-t.

A nyár egészen augusztusig egészen eseménytelenül telt, júniusban megjelent a The Technomancer és a Mirror’s Edge Catalyst, amelyek közül mindkettő elég felejthető volt, majd júliusban megkaptuk mobiljainkra a Pokémon GO-t, amely a kezdeti hatalmas fellángolás után viszonylag gyorsan el is halt.

Augusztusban megjelent a nagy port kavart No Man’s Sky, amelyből sok minden hiányzott a beígértekhez képest a rajongók legnagyobb felháborodására és valószínűleg sok emberrel megtanította: ne ugorj fel a hype-vonatra! Még ugyanebben a hónapban érkezett az Abzu névre hallgató indie úszás-szimulátor (legalább nem gyaloglás…) és a Deus Ex: Mankind Divided, ami bár nem a legjobb rész a sorozatból, nem sikerült kifejezetten rosszul, illetve megérkezett a Fallout 4 lezáró kiegészítője, a Nuka-World. Természetesen nem hagyhatjuk ki a Blizzard fanok nagy ünnepét idén augusztusban, hiszen ekkor jelent meg a WoW új kiegészítője, a Legion, amely végre kicsit gatyába rázta az évek óta lejtmenetben lévő MMO-t.

Az ősz, mint ahogy az lenni szokott, a nagy megjelenések ideje volt. Szeptemberben megjelent a Bioshock-szériának a csilli-villi felújított változata, ami fura módon visszahozta az eredetik – azóta már kijavított – hibáit is, illetve még ebben a hónapban érkezett a FIFA ezévi kiadási (vagyis jövő évi, de értitek mire gondolok…).

Októberben jelent meg a Mafia III, amely kissé megkérdőjelezhető minőségű volt. Ebben a hónapban durrogtatta el az EA a nagyágyúkat, a Battlefield 1-et és a Titanfall 2-t, de a Microsoft is képviseltette magát lövölde-vonalon a Gears of War 4-gyel. A Civilization VI és a felújított Skyrim már csak hab volt a tortán.

Novemberben megkaptuk a már menetrendszerűen érkező új Call of Duty részt, az Infinite Warfare-t, amely meglepően jól sikeredett, bár lehet, hogy ezt csak a sorozat iránt táplált alacsony elvárásaim mondatják velem. Megjelent a Dishonored 2 is, amely a rajongók szájában enyhe keserű ízt hagyott, azonban nem sokkal később jött a Watch Dogs 2, amely pont a fordítottját bizonyította, miszerint egy kicsit gyengébb első rész után lehet javítani a második résszel.

Év végére lenyugodtak a kedélyek, decemberben gyakorlatilag csak a Dead Rising 4 volt komolyabb megjelenés pár érdekes indie cím mellett.

Szóval összességében hazugság lenne azt állítani, hogy ebben az évben nem kaptunk volna jó címeket, sőt! Akkor mégis miért nyílnak rendre a Reddit beszélgetések, temetve a játékipart? Miért nyílnak a Steamen a fórumtémák, panaszkodva az egyre romló játékokra?

…de a számok nem hazudnak

Persze, a Metacritic sem biztos, hogy a legjobb forrás, ha egy-egy játék minőségére vagyunk kíváncsiak (bár ennyi erővel a Steam community sem az), de bizonyos trendeket azért megmutat az oldal.

metacritic

Ha ránézünk a fenti táblázatra, az látszik, hogy a PC egész magasan az élen végzett, már ha a játékok értékelését nézzük, ráadásul az exkluzív tartalom szempontjából is jól szerepelt. Összesen 46 cím kapott 75 vagy annál magasabb értékelést, bár ez a szám felugrik egészen 178-ra, ha azokat a játékokat is beleszámoljuk, amiknek nincs legalább 8 kritikustól értékelésük (ezeket a Metacritic nem jeleníti meg az év végi összesítőben). Kiváló játéknak 5 számított (tehát 90 vagy annál több pontot kapott) vagy 9, ha a kevés értékeléssel rendelkezőket is beszámítjuk. Ezzel együtt a PC átlag értékelése fel is kúszott 0,2 ponttal.

A javulás azonban csak PC-fronton érzékelhető. Mind a PS4, mint pedig az Xbox One platformokon átlagban rosszabb játékok jelentek meg, mint tavaly. A PS4 esett a legtöbb pontot, összesen 1,4-et még úgy is, hogy náluk volt az év legmagasabbra értékelt címe, az Uncharted 4. A konzoljátékok látszólagos minőségbeli visszaesése persze annak is betudható, hogy jóval több cím jött ki ezekre idén, mint az előző évben, elvileg a megnövekedett játékmennyiséggel magyarázzák a lecsúszott átlagot. Ennek kicsit ellen mond, hogy PC-re valószínűleg mindkét konzolnál több játékot adnak ki, mégis felszálló ágon van, de hogy a fenti mentségnek mennyi a valóságalapja, valószínű mindenki csak magának tudja eldönteni. A Wii U rossz teljesítménye se nem újdonság, se nem meglepő és nem is kifejezetten releváns, hiszen hamarosan érkezik a stafétát átvevő Switch.



Nagy általánosságban tehát a trend az, hogy a PC enyhén felfelé ível, a konzolpiac pedig enyhén lefelé. Ti mit gondoltok, milyen trendeket hozhat a jövő év? Az új konzolok megfordítják a tendenciákat? A véleményeket várjuk a kommentek között!

Tetszik(3)Nem tetszik(0)


  • TheRealRambo

    Bár én írtam a cikket, de már miközben írtam, akkor is arra gondoltam, hogy én abszolút nem érzem a recessziót, amit a számok mutatnak. Lehet, hogy azért, mert PC-n játszom, de nekem egy ideje nem volt ilyen király év a játékvilágban.

    Amin inkább gondolkodtam közben az az, hogy mennyit fognak még zuhanni a konzolok és hogy a Sony meg a Microsoft mikor jön már rá, hogy cirka 150 ezerért lassan senki nem fog megvenni egy dobozt, amin csak játszani lehet, ráadásul méregdrágák rá a játékok és fizetni kell a netért. Bezzeg még a PS2... 😀

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Stephen Blaise

      Más régiókban (ami nem Kelet-Európa) sokkal de sokkal nagyobb divatja van a konzoloknak. Amerikában is főleg ahol ott a sok Apple zombi az iMac-kel, azok mellé konzolt vesz.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • TheRealRambo

        És megvesz egy középszar iMac-et mondjuk 350 ezerért (most csekkoltam le, milyenek vannak és ez még az olcsóbb kategória), majd még egy PS4-et majdnem 150-ért és akkor már ott tart, hogy kiadott 500 lepedőt, amiből olyan bika gépet lehet venni, ami kiüti a közfalat.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • Lázár Dániel

          Náluk ez nem akkora összeg mint nálunk, de igaz ami igaz nem olcsó. A gazdagabb országokban nagyon nagy trendje van az almás cégnek (meg persze az árak is másak). Az IT cégek 70-80%-a is Mac-et használ a mukára (ha másra már nem jó). Stephen se véletlen említette az amerikaiakat minden 3. embernek almás telefonja van, esetleg ha más van neki akkor az is legalább egy felső közép kategóriás telefon vagy egy almás tablet amin rajzolgatnak a 35 ezer forintos tollal aminek a hegyét is kell cserélni...

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • Stephen Blaise

            hát nem tudom, a legnagyobb brit IT cégnek dolgozok, Lenovo Thinkpad-okat használnak munkára. Vagy thin client-et (szerver alapú PC-ket)
            A többi helytálló, illetve szerintem mondhatjuk hogy az USÁban minden 3. ember az akinem nem almás a telója. De még magyarországon is sok az iZombie

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Péter Menyhárt

    Évek óta nem játszottam annyit és olyan jól, mint idén. Ebben hatalmas szerepe volt a februári Grim Dawn megjelenésnek és a decemberi Antibirth kiadásnak (The Bindings of Isaac rajongói mod). Ha nem adtam volna el a videókártyámat nyáron, akkor a Bioshock trilógia is pörgött volna, nem is beszélve a Skyrim felújított verziójáról. Jó év volt ez, 2017 meg még jobb lesz, mert akkor már csak egyet kell majd várni a FFVII PC remake-re 😀

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Farkas Péter

    Kihagytad a végére a Super Mario Run-t. 😀 (ami nekem kurvára nem tetszik, - főleg az ára xD)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Don Dondon

    A kutyát sem érdekli a minőségbeli visszaesés, ha kurvasok gépet el lehet adni. Márpedig mind az XO, mind a PS4 kasszasiker (de azért inkább a PS4), s még csak most érkezik a félidős erősítés a VR mánia képében. Videokártya gyártók szintén szépet kaszáltak az új generáción (s a jövő is szépen csillog a DX12 terjedésével).
    Az mondjuk megvan, hogy a metacriticen legjobb PC játék valójában az Out of the Park Baseball 17 lett? Tudom, hogy nemzetközi összeesküvésben vesztek részt, és azért akartátok elhallgatni, de nem árt megírni, hogy a Witcher3-al azonos pontszáma van, ti meg meg sem említitek a cikkben. A felhasználók mondjuk csak 3.5/10 pontra értékelték, de oda se neki, a kritikusok decimális skálája szent és sérthetetlen (mit ád Isten, ezt a játékot is épp a kötelező minimum 8 kritikus értékelte).

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • TheRealRambo

      Én azt olvastam, hogy az a játék "a valaha elkészült legjobb baseball játék". Ez kb. az a kategória, mint amikor valaki felfedezi a világ leggyorsabb csigáját. 3 db lassú taps jár érte.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Sly90

    Kövezzetek meg de szerintem nem a legjobb irányba halad a játékipar már elég rég óta. Természetesen ennek több oka van például, hogy megváltoztak az igények, felnőtt egy újabb generáció stb stb...

    Biztosan bennem van a hiba (kiöregedtem) de nagyon nagyon kevés játék fog meg kb. egy óra után törlöm őket. Régen rá voltunk izgulva arra, ha egy játéknak szép a grafikája de eljutottam már pár éve oda, hogy pont nem érdekel a képi világ az élmény ami kell, hogy megfogjon benne valami és ezt nagyon nagyon kevés játékban találom meg manapság, ha viszont találok egy jó játékot azt általában többször kipörgetem. Az utóbbi évekből kb. ezekre emlékszem vissza: DMC, Trine 2, Super Meat Boy, Valiant Hearts: The Great War. Pont pár napja gondolkodtam azon ha megkérdeznék szerintem melyik a világon a legjobb játék független attól, hogy PC vagy konzol, régi vagy új akkor mit felelnék? Azt, hogy a Fallout 2 de a 3 és a 4 től az FPS módtól felfordul a gyomrom hiába szép, ott a körökre osztott harcrendszer és a sztori volt a lényeg....

    A konzol vicces dolog veszel egy dobozt 100-120.000 Ft ért aztán veszel hozzá még kontrollert 15 ért meg kamerát meg ezt azt aztán egy év múlva lecseréled hogy VR szemüveget is vehess hozzá stb. ennyi pénzből már egy közepesen erős PC-t összeraksz. Annak idején mikor megkaptam a PSX-et szinte minden játékban volt 2 játékos mód és pont az volt a lényege a konzolnak, hogy jól éreztük magunkat mikor együtt játszottunk. Most bátyámnak ott van a PS4-e 10 db játékkal amiből egyikkel sem lehet ketten játszani max multizni és amúgy is egyik sem köti le se őt se engem. Ehelyett beszereztünk egy Super Nintendo-t és végigjátszottuk minden idők egyik legjobb oldschool játékát a The Chaos Engine-t kétszer a PS4 meg jóformán porosodik...

    Talán az is a probléma, hogy végtelen a kínálat a játékokból és mondjuk 10-12 évvel ezelőtt jobban értékeltük még a kevésbé jól sikerült alkotásokat is...

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Bence Fekete

      Hát hallod dettó ugyan ez. Sorba szedek le jatekokat es azzal a lendulettel torlom is le, mert nem fog meg. Egyszerűen nem találok olyat ami lekötne 🙁 Mostmár wowra is rauntam nekem eddig tartott sz ujdonság varázsa benne kb. Most a diabloba várom az új szezont.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Szabolcs Galambos

        tyranny egész jó lett, más nagyon engem sem fogott meg.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Faehren

      Kiöregedtünk 🙂

      Imádok trailereket nézni, olvasgatni egy játékról megjelenés előtt, sietek megvenni, belevetem magam, majd pár óra játékidő után egyszerűen nincs kedvem hozzá.

      Witcher 3 állatira tetszett, 3-4 könyvet is elolvastam, de a mai napig nem vittem végig az alap játékot se, nemhogy a két kiegészítőjét.

      Fallout 4 is nagyon beszippantott rögtön megjelenéskor, pont tegnap sikerült végigkínlódnom az utolsó 3-4 küldetést csak azért, hogy befejezzek már valamit.

      Korábban talán pont fs-en, WoW-al kapcsolatban volt egy cikk itt, ott nagyjából arról volt szó, hogy mennyire megváltoztak a játékosok igényei. A trend talán egyre inkább a pörgős, esport szerű játékok irányába megy: belép az ember, aprít kicsit- naná hogy mások ellen vagy a teljesítményét úton-útfélen össze kell hasonlítani másokéval- majd újabb menet, újabb menet, elmélyülés nélkül.

      Hogy miért ez az új irányvonal, megérne némi kutatást 🙂

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Stephen Blaise

        Ez aztán az igazi szar általánosítás 😀
        Mert a Civ 6 az egy gyors multis aprítás mi? 😀

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Stephen Blaise

      Nem találod meg a jó játékokat. Máshol vannak a prioritásaid. Játszol BÁRMIVEL sokat, vagy a régiekkel igen és csak az újakkal nem megy sehogysem? Meg is próbálod kedvelni őket vagy csak betöltöd, azt mondod 10 perc után hogy "eh, ez nem a kedvenc játékom 10 évvel ezelőtti része" és letörlöd?

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Sly90

        Nem, nem játszom semmivel sokat mert nem fog meg... Nem a nagy nevek folytatását várom mindegy mi a játék csak legyen benne valami plusz. A felsoroltak közül is láthatod h pl Valiant Hearts vagy Super Meat Boy nem folytatásos játék. Most pl kipróbáltam a Battlefield 1-et megvettem játszottam vele 1 hétig napi 2-3 órát és azt vettem észre h már 3 hete nem vettem elő ennyi volt számomra benne (ugyanígy voltam a BF4 el is egyébként) Amit mindenképp végig akarok most majd játszani az az Unravel annak megint van egy varázsa.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • rapbandita

    Nekem a Division is tetszik. Pont.

    PS4: Horizon Zero Dawn, Injustice 2, Last of Us 2, Agents of Mayhem, God of War, Spider-Man (továbbra is Battlefront, Destiny, MK XL és NBA2K16)

    Nekem ez a tendencia azt mutatja, hogy idén sem fogunk unatkozni. 🙂
    Már csak idő kell ehhez a sok gyönyöörűűű játékhoz.

    Üdv
    HF

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/Faralet/advanced Faraleth

    Végre fasza wow kieg, Overwatch is kellemes meglepetés. Nem vol ez rossz, sőt.

    Ami negatív, hogy meg mindig nincs Fallout 4 Goty 10 euroert

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://eu.battle.net/wow/en/character/ragnaros/Hokusai/simple evoken

    Kicsit wall of text, kicsit offtopic, sorry érte. Kezdem úgy érezni az FS-el kapcsolatban hogy a fúzió óta sokan lettetek "nosztalgia ellenzők". 🙂 Múltkor ahogy hallgattam a podcastet (ami amúgy jó lett csak a gyermekbetegségeken kell majd javitani) és rögtön a legacy serveres témánál húztam rendesen a szemöldökömet, mert a nagy nosztalgia ekézésen meg pszichológiai értekezéseken túl egyszerüen nem láttátok a lényeget. Hogy ez a jelenség miért van. Azt aláírom hogy valóban vannak olyanok akik kvázi áltatják magukat de nagyon sokan egyszerüen azért szeretik a régi játékokat mert JÁTÉKMECHANIKAILAG jobban tetszik nekik mint a mai gamek! Ennyire egyszerü a történet. Heroes 3, Resident evil 2, Diablo 1, stb. Mind 20 évnél vagy annál régebbi címek és mondjuk a H3 esetében biztosan kijelenthető hogy a mai napig ugyanúgy működik, ugyanúgy játszatja magát mint régen. Kiváncsi leszek a sok mai letisztult játékra (amitől egyébként agyfaszt kapok, mintha az lenne a fokmérő egy game milyenségében hogy mennyire letisztult) 20 év mulva, mennyire lesznek ennyire meghatározóak. És ezek mögött nincs nosztalgia, egyszerüen élvezetesebb számunkra. Nyilván mai fejjel sokszor nem olyan smooth mint a mai játékok viszont cserébe ad egy összetetebb, odafigyelősebb, tökölősebb játékmenetet. Ez nem nosztalgia, ez nem hipszterség egyszerüen mást keresnek az emberek a játékokban. A legjobb példa erre a 2014-es Alien Isolation: masszív mikromanagement, save pontok, nehézség - semmi gay checkpont rendszer, life regen, stb. A "kipróbálós kör" után szaladtam is a boltba mint 15 évesen. És hogy ne legyek teljesen offtopik: az idei RE Zero remaster is egy ékes példája annak hogy ha csak egy szűk rétegnek is ugyan de eladható a lassú tank irányitás, kulcsok gyüjtögetése és társai. Viszont egy dolgot valóban nem lehet visszahozni sajnos: egy wow mellett nincs annyi időm hogy beleássam magam. 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • TheRealRambo

      Nálam sokkal nagyobb nosztalgia-freaket nehéz találni, én vagyok az a srác, aki mai napig végignyomja a 18 éve Half-Life-ot és még mindig élvezi. Vagy akinek megvan a komplett Fallout kollekció és valószínű többet töltött az 1-2ben, mint az újabbakban (kivéve talán a New Vegast). Az a helyzet, hogy én is sokat morgolódok, hogy régen minden jobb volt, de egy idő után rá kellett jönnöm, hogy ez egyáltalán nem így van.

      Ma sokkal nagyobb választékból lehet válogatni. Igen, az AAA címek "mainstreamebbek" lettek, de nem igazán tudom őket hibáztatni, hogy a lehető legnagyobb játékosbázist próbálják megcélozni, amikor egy-egy nagyobb projekt elkészülésének a költsége tíz meg százmillió dollárokat emészt fel. A podcastben is elmondtuk, hogy a vanilla WoW játékmenete akkor és ott volt jó, amikor az volt és hogy amúgy annak is az volt a legnagyobb vonzereje, hogy "kazsuálabb" volt, mint előtte pl. az EQ.

      Az a baj, sokan összekeverik a "nehézséget" a "mélységgel". Attól, hogy egy játék nehéz még sosem lett jó. A mélységtől lesz igazán emlékezetes egy kihívás: attól, hogy egy akadályt többféleképpen is le tudsz győzni és saját magadnak kell rájönnöd, hogy mit kell csinálnod a győzelemhez.

      De azt is elmondtuk a podcastban, hogy a WoW meg a többi régi játék közt az a különbség, hogy ha én végig akarom szenvedni teszemazt a Falloutot, akkor felrakom Steamen és végigtolom. (Amúgy abban nem értünk egyet, hogy a Fallout lényege a körökre osztottság volt, nekem ott mindig a világ és a sztori volt a lényeg, ami meg át lett víve az újakba is.) Ha vanilla WoWval akarok játszani, az kicsit trükkösebb. Na, de nem is tépem a számat, mindent úgysem tudok elmondani erről a témáról, amit akarok, de adtál egy jó cikkötletet, köszi! 🙂

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • http://eu.battle.net/wow/en/character/ragnaros/Hokusai/simple evoken

        Én, aki szinte alig találok igazán tetsző új játékot az utóbbi x évben is azt mondom hogy abszolút megértem a futó trendeket, tisztában vagyok vele hogy miért olyanok a mai gamek amilyenek pedig már kedvenc műfajokat ölnek/öltek meg (poor rts:() amiket tinédzserként elképzelni sem tudtam. És tudom azt is hogy ez az új generáció miatt van. De továbblépek, ez van, nem nekem szólnak. Csak ha ez szóba kerül akkor sokan (mindenki?) a nosztalgiát hozzák fel érvként, amit amúgy totálisan megértek, pszichológia szinten tényleg igy is magyarázható de én tudom magamról hogy egyszerűen nem kötnek le az új trendek. És sokan vannak ezzel ugyanígy. Alig látok ezzel kapcsolatban olyan véleményt hogy régi játékokkal valaki TUDATOSAN játszik, nem csupán kergeti a megszépült emlékeket. Vanilla wow amúgy érdekes eset mert egy mmo ilyen szempontból totál más megközelitésű mint bármelyik másik gaming műfaj de pl én ott is tudom magamról hogy mivel imádom az exploringot, a roleplayt meg ezt az egész adventure feelinget így nem véletlenül játszanám újra. Mert ami a podcastben is elhangzott hogy a mai állapotokkal összevetve (erősen sarkítva persze) semmit nem lehet csinálni gyakorlatilag a raidelésen és az arra való felkészülésen kívül, az teljesen igaz. Viszont a fenti igényeimet 100%ban kitudtam élni BCben is de pl a késöbbiekben a scenariók, lfg/lfr, a repülés túltolása, stb teljesen kiölték ezt. A másik dolog, amivel már nem tudok egyetérteni hogy a lvling egy köztes állapot lenne csak: nekem BCben ugy nézett ki a wowozás hogy volt a main, azzal a raidelés meg a content felzabálása és az alt akivel lassan haladtam ugyan de kvázi kijátszottam a karaktert, nem fájt hogy nem maxos szintű, sőt, a levelinget tekintettem A tartalomnak annál a karakternél. Elhiszem hogy a kis százalékba tartozom ezekkel a dolgokkal, csak amiért a fenti kommentet is írtam az inkább ezekre a dolgokra való felhívás volt, hogy létezik ilyen is. Mert amúgy az alap dolgokban egyetértünk: csupán nosztalgiából biztosan nem lehet újraélni semmilyen szinten a régi kedvenceket.

        Én a nehézséggel úgy vagyok hogy az visz bele a mélységbe. Egy kapocs. Ha nem kell beleásnom magam akkor egyszerűen nem ragadok meg benne. Ez is egy összetett téma, értekezést tudnék róla irni kábé.

        ps: A cikkötlethez igazán nincs mit, kiváncsian várom. 😉

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • majk

        én ettől a "mélységtől" égek ki teljesen. elfogadom hogy sok embernek jobban tetszik a Heroes III mint a VI. de azt ne mondja senki hogy mennyivel jobb. a VI-ban csak egy hős talentrendszerének van 2x olyan "mélysége" mint a III-nak. és akkor még nem beszéltünk a grafikáról meg az AI-ról meg még sorolhatnám hogy miről

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • quapaw

          Én mondom, hogy jobb. Mindenki azt mondja, hogy jobb. A Heroes III minden idők egyik legjobb játéka, nagyon nagyon rossz példát választottál magadnak. A játék mélysége nem minden, az egyszerűbb, gyakran igenis sokkal jobb. A grafika meg magától értetődően jobb egy több, mint 10 éves játékénál. Már-már szentségtörés kategória kijelenteni, hogy jobban össze van rakva bármelyik Heroes, mint a 3. rész.

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • majk

            azért válaszottam ezt a példát, mert tudom hogy divat szidni az új részeket. nekem jobban tetszenek. változtattak, raktak bele több dolgot, összetettebb (MÉLYEBB) lett. nincs semmi gond a nosztalgiázással egy bizonyos fokig. egyébként nem egy cimborám van aki teljesen elvetemülten fröcsög ha azt mondom, hogy nekem jobban tetszenek az új részek. majd egyszer egy szép napon az egyik leült velem játszani néhány kört és láss csodát, már nem is mocskolódik annyira. és ez sajnos tipikus, sok más játékra is igaz

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • rapbandita

    Amíg olyan játékok jönnek ki, mint a Horizon: Zero Dawn szerintem nem lehet okunk a panaszra.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • skaven

    en tok mas jatekokat tolok a konzolon mint a PC-n. azon felul hogy nyilvanvaloan wowozni csak PC-n/macen lehet, azert vannak jatekok amik sokkal kellemesebben tolhatoak valamelyik platformon.
    a diablo3 konzolos verzioja pl szuperjol jatszhato ket embernek a kanapen lazulva, eszembe nem jutna a gep elott szenvedni vele. a tomb raiderek is ilyenek szamomra. de mondjuk egy xcom meg siman gep elott uldogelos. platformerek szinten konzolosak inkabb, egy ori/limbo/akarmi sokkal kellemesebben jatszhato szamomra a teve elott uldogelve.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/Faralet/advanced Faraleth

      kb. megvettem most a legújabb Mortal Kombatot, aztán 2-3 óra played után letöröltem (pont mindig játszok annyit, hogy refund már ne legyen 😀 ) nem élvezem billentyűzettel. Fifát is szívesebben játszanék kanapéról tvn, de most 2 játékért nem veszek konzolt 🙁

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • TheRealRambo

        Azt ugye tudod, hogy PC-n is lehet kontrollert használni? 😀

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/Faralet/advanced Faraleth

          igen. de ettől még nem lesz 23 helyett 40 colos a monitor, nem rendeződik át úgy a nappali, hogy a gép pont a kanapéval szemközti falon legyen 😀

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • TheRealRambo

            https://uploads.disquscdn.com/images/748bb6b0953b1b9568af8d69583642c9149379ae52f2c13182c59f0ca238319d.jpg
            Where is your god now? 😀

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • http://eu.battle.net/wow/character/arathor/Faralet/advanced Faraleth

            pontosan 😀

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
          • majk

            én mindenféle átrendezés nélkül kötöm össze a TV-vel és a sportjátékot meg pl a DSIII-at tv-n játszom, xbox controllerrel. elfogadom hogy valaki a konzolt preferálja és azt mondja hogy neki jobban tetszik/fekszik ,de az hogy PC > konzol, az örök

            Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • skaven

        hat igen, sajna ez eleg nyilvanvalo problema, neha en sem ertem hogy minek fizetem meg az xbox goldot is, van vagy 50 jatekom csak azon, amit meg nem is probaltam soha sem. emellett kb. 4-5 jatekot tolok vegig konzolon, de hat ez van. neha van hogy par app nem mukodik a teven rendesen, vagy esetleg nincs is ra, ilyenkor szinten jol jon az xbox, de nem tudom hogy magyarorszagon mennyi szolgaltatast lehetne ertelmesen kihasznalni...

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
Back to Top ↑