MMO no image

Készült 2012. február 23. | írta Hancu

60

F2P lesz a Titan

A Develop nevű játékfejlesztői-szakmai hírekkel foglalkozó oldal kürtölte szét a hírt, névtelen blizzardos forrásra hivatkozva, “no komment” hivatalos reakcióként. Mindenesetre illeszkedne az eddigi képbe, amit a játékról tudunk: a WoW-nál is sokkal szélesebb célközönség, a casual réteg megfogása, satöbbi. Kezdjünk barátkozni a gondolattal, de odatettem azért a biztonság kedvéért három pletyka taget is, nehogy valaki készpénzre vésett szentírásnak vegye a dolgot.

Tetszik(0)Nem tetszik(0)

Tags: ,


60 komment érkezett a(z) F2P lesz a Titan poszthoz

  1. Zibuprofen mondja:

    Blizzard és a F2P két külön fogalom.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  2. Hancu mondja:

    @Zibuprofen: Mondod te. Ezt meg Paul Sams Blizzard-COO mondta a tavalyi Blizzconon, amikor előkerült a F2P-téma:

    "It certainly is possible, if we find ourselves in that circumstance, or if we come up with a game where we think that’s the right business model, the most appropriate for players to experience it."

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  3. toffi23 mondja:

    Reméltem hogy egy nagyszerű, kihívásokkal teli MMO-t kapunk a Titan képében, ami felváltja a wow-ot, de ez a mondat, hogy "a casual réteg megfogása" nagyon szíven ütött. a wow is épp ezt csinálja meg a titan is ezt fogja...
    most az endcontentet kivéve totál grindelés az egész wow.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  4. Endyr mondja:

    sztem meg olyan mindegy ezekrol a dolgokrol tarsalogni/vitatkozni 4-5 evvel a megjelenes elott, amikor meg ok maguk sem tudja mi lesz (lasd diablo3-at par honappal megjelenes elott total atdolgoztak)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  5. nagual mondja:

    @toffi23: "most az endcontentet kivéve totál grindelés az egész wow." Ezzel nem értek egyet, rengeteg jó hangulatú quest van a játékban. Jelenleg én magam is a legjobban a kalandozós questelgetést szeretem kiskarival, és nem a 85ös létet. Lehet mást értesz grindelés alatt, de itt nincs grindelés, vagy nem játszottál még keleti mmo-kal.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  6. Blasta mondja:

    "casual réteg megfogása" mintha a wow 90%-a nem casual lenne...

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  7. warruth mondja:

    Ha a Titán várhatóan a "a casual réteg megfogásáról" fog szólni, reméljük ezzel szemben lesz valami amiről épp az ellenkezője mondható el. A Wow valóban egy kicsit rossz irányba ment el az utóbbi időben ilyen szempontból, de még azért menthető. Becsületükre legyen mondva, hogy legalább a Diablo meg a Starcraft esetében nem a "casual gaming"-é a főszerep.
    Tudom, hogy hiú ábránd, de mit szólnátok egy Warcraft 4-hez?

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  8. Iblys mondja:

    Na ez hatalmas, így sincs elég pay 2 win mmo a piacon, ha a blizz is tényleg beáll a sorba az szomorú nap lesz a HC rétegnek.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  9. Charmed mondja:

    Lehet hogy a Titan-nak semmi köze nem lesz a wow-hoz. Mármint MMO lesz, de ki tudja milyen genre? stratégia, shooter, kaland, szerepjáték...akármi lehet
    Mikor az első említése megtörtént, valahogy mindenki azt hitte, hogy egy next gen MMORPG lesz, de végül is lehet, hogy valami egész más lesz, egész más embereknek fog tetszeni, más lesz a célközönség. Még az is benne van, hogy bukás lesz.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  10. Zibuprofen mondja:

    @Hancu:
    Akkor biztos így is lesz, csak győzd kivárni.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  11. Nilufar mondja:

    Pedig sajnos tetszik, vagy nem tetszik, új rétegeket csak a casualokból lehet bevonni. Aki komolyabb gamer és érdeklődik vmilyen szinten az mmo-k iránt az vagy játszott már valamelyikkel vagy most is játszik vele. Gondolom a Titan-al egy titkos cél lehet a 12 m előfizető megdöntése is akár. Sok olyan ember is van, akinek ideje és kedve sincs már másik 14 vagy 30+ emberhez alkalmazkodni, de ők is szívesen játszanának pár irl haver társaságában, ha lenne olyan játék, ami solo vagy kicsi társaságok (3-5 fő között) is tartalmas szórakozást tudna nyújtani hosszú távon is. Egyébként a GW2 pont egy ilyen játéknak tűnik, ami a pvp-sek mellett az egyének és a kis csoportok foglalkoztatására megy rá, és még havidíja se lesz. De itt is meg lesz rá a módszer, hogy a kellő pénzmagot beszedjék a felhasználóktól. Azért mert „f2p” lesz a 2 játék (már ha a Titan tényleg az lesz) attól még egyáltalán nem biztos. hogy gagyik is lesznek.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  12. Mevris mondja:

    Igazából olyan messze van, h tök mind1 ki mit mond. Mondjuk úgyis világvége idén szal nem számít. 😛 De remény hal meg utoljára és lehet ez is olyan lesz amihez majd megint lehet hasonlítani. A wow-ot már úgy is eléggé unom. 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  13. Ex0dus mondja:

    Már sok helyen spekulálták, és én is hajlok erre, hogy blizzard a nagy piac felé nyit. Irány a facebook generáció, zynga game a négyzeten online vagy valami. A jelenlegi piac (mmoRPG) már nem igazán növekszik, sőt ......

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  14. DeluksZ mondja:

    Min lepődnek meg azok, akik meglepődnek? Azt hittétek, hogy a blizzard következő és talán legnagyobb projektje azt a pár százezres tömeget fogja megcélozni, akik nem restek napi 16 órát szánni a HC progressre?

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  15. Zake mondja:

    Ti mondjátok, hogy a D3-ból több pénze bejöhet a Blizznek, mint a WoW-ból. Pedig a D3 nem havidíjas lesz. Szóval mi ezen olyan meglepő?:) Annyi hogy ha működik a RMAH D3-ban, simán mehet Titánba is, és akkor nem kell a havidíj. A sima havidíjas modell már kezd ósdi lenni.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  16. Pete mondja:

    Azért egy (?)-t odacsapnék a cím végére 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  17. Horcsogg mondja:

    Mi az az f2p? 😮

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  18. DeluksZ mondja:

    @Horcsogg: free to play. Magyartalanul havidíjtalan:)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  19. Deleonius mondja:

    Az ilyen "f2p-é a jövő" féle szlogeneket azok a fejlesztők skandálják leginkább akik képtelenek minőségi mmo-t kiadni a kezük alól, és teljesen becsődöl a havidíjas modell a játékukon. Én el tudom képzelni hogy blizzard vizsgál mindenféle üzleti modellt a játék számára (és meghallotta egy ablakmosó) , de nehezen tudom elképzelni, hogy csak úgy hagynának kiperegni a kezük közül egy elég lojális tízmilliós előfizetői bázist. Egyetlen esetben tudom elképzelni hogy komolyan fontolgatják a titánon a f2p-t. Ha közben elkezdtek volna dolgozni titokban a wow2 tervein is 😀

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  20. Cathfaern mondja:

    @nagual:
    "Lehet mást értesz grindelés alatt, de itt nincs grindelés, vagy nem játszottál még keleti mmo-kal."
    És főleg nem vanilla WoW-al 🙂 El nem tudom képzelni, ha a mostani WoW-ot grindnak hívja, akkor a vanillát minek? Továbbá megjegyzem a jelenlegi WoW endgame sokkal inkább grind, mint a lvling... (lvling közben változatos dolgokat csinálsz, questelés se csak ölj/szedd fel kategória. Ezzel szemben az endgame: menj végig 3 5 fősön 50x, majd menj végig DS-en 50x. Mi a grind, ha nem ez?)

    @Deleonius:
    Diablo3 is f2p. Kérem a következőt 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  21. Deleonius mondja:

    @Cathfaern:

    Ja nem is tudtam. Kinél lehet jelentkezni majd az ingyen gyűjtői kiadásért? Nálad? 😀

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  22. Galleoth mondja:

    Az F2P modellben sokkal több pénz van, mint azt elsőre hinné az ember, csak ugye ahhoz egy jó játék, meg folyamatos (1-2 hetente) új tartalom kell, ez utóbbi pedig elég nagy kihívás lesz, ha valóban MMOba akarják beletenni.
    @DeluksZ:
    A nem casual nem azt jelenti, hogy nolifer vérprofi vagy, hanem azt, hogy egyszerre 3 dologra kell figyelned, és mellette még a karakteredtől elvárható teljesítményt képes vagy hozni, és nem annyi a fight, hogy állsz, lősz, mozogsz 2t, aztán nyomod tovább az 1-1-1-1-2 -t, és ha fele annyi dmg-t tolsz mint ami a gear-kari kombódtól telne, akkor is raid bosst ölsz. Ha meg nem tetszik, hogy megmondják, hogy nah ******** vagy, akkor leavelsz. Szóval van külömbség.

    Ha nem haragszik meg rám senki, akkor azért megjegyezem, hogy mag B2P lesz, de nem F2P. Az túl sok support munkával jár ekkora bázis mellett.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  23. panoz mondja:

    Van egy halvány gyanúm hogy sokat várnak a blizzesek is a jövőbeni GW2-től vagy az ArcheAge-től, ha ezzel a kategóriával akarnak versenyezni.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  24. TCs mondja:

    @Cathfaern:
    Max az annual passosoknak lesz F2P a Diablo3.

    Deluksz: a F2P azt jelenti, hogy ingyen lehet játszani vele. (ingyen van a login, a kliens és még havidíj sincs)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  25. Nilufar mondja:

    Nyílván azt jelenti, mégis a f2p-t használják olyan játékokra is, ahol ez gyakorlatilag csak annyit jelent, hogy nincs havidíj. Ezek a játékok f2p-ként hirdetik magukat, még ha ez nem is igaz természetesen.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  26. rapbandita mondja:

    Zibuprofen: hun élsz te? sc2 europe. diablo 1-3? lost vikings , black throne. tetszett hallani ezekről?

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  27. Mevris mondja:

    Na jó azért ne essünk túlzásokba, csak azért mert vmi tartalmaz egy kis multi részt, és csak egyszer veszed meg, attól az még nem f2p, mert akk a COD is az? Azért nem ugyan az mint amint letöltesz és tök ingyen van, és ha akarsz vmit akk meg keményen fizetned kell. Plusz a mércét sem ütik meg általában, de kinek a pap...

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  28. Kukac mondja:

    @Mevris:
    A f2p nem az árát határozza meg egy játéknak, hanem egy business model. A lényege az, hogy nem a játék eladásából akarsz meggazdagodni, hanem bizonyos extra szolgáltatásokból. A COD sehogy se f2p, mert meg kell venned a játékot, és utána semmi extra szolgáltatásért nem tudsz fizetni. Tehát a bevételük a játék eladásából van.

    Eredetileg olyanok az f2p játékok, amelyeket meg se kell venni, hanem ingyen letöltheted. Tipikus ilyen példa a LoL. De maga az f2p koncepció inkább arra vonatkozik, hogy ingame tudsz itemeket venni pénzért, amiből nekik bevételük lesz, és természetesen azt is, hogy nincs havidíj.

    De egyébként nem feltétlenül kell ingyen lennie a játéknak. Ott van pl a TF2, ami most 5-10 euróba kerül, a játékon belül viszont a többszörösét el tudod költeni mindenféle skinekre.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  29. Mevris mondja:

    Igazából én is ezt mondom, csak azért írtam a COD-ot, mert sc2 és társaira akarták ráhúzni a dolgot. Tisztába vok azzal, h ez egy üzleti modell, de általában nagy szívás.
    f2p játékok tömkelege arról szól, h ingyen játszol, de ahhoz h úgymond bekerülj a top játékosok közé, azért igenis fizetned kell, és sokat, amit azért nem tartok követendő példának, nekem ez speciel nem tetszik.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  30. Attila mondja:

    A Warhammeren, WoW-on, a Terán, az EVE-en és az SWTOR-on kívül van még havidíjas MMO a piacon? Az Aion is F2P lesz február 28-tól, a Warhammer meg gyakorlatilag halott.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  31. Cathfaern mondja:

    @Mevris:
    Ne ragadjatok le a meglévő (tipikusan koreai) rendszereknél... egy RMAH-szerű rendszernél, ahol a real money-s fizető eszközt ingame is megszerezheted, nincs az, hogy akinek több IRL pénze van előnybe kerül, viszont mégis lényegében a f2p üzleti modellt kapod.

    Amúgy Kukac nagyon jól kifejtette miért tartom a D3-at f2p-nek: a játékeladásból származó bevételek elenyészőek lesznek a Blizznek az "ingame" szerzett bevételhez képest. Megkockáztatom, csak a játék eladások nem is fedeznék a D3 fejlesztési költségét.

    @Attila:
    Ebből ráadásul az EVE és a TERA is fizethető ingame pénzzel is. Szóval lényegében csak 3 kizárólag előfizetésen alapuló MMO marad (a nyugati piacon... de nyilván a csak keleten fellellhető MMO-k úgyis külön állatfaj)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  32. majd mondja:

    @Attila:

    Majdnem kapásból rávágtam a LoTRO-t, de aztán rájöttem, hogy csak túlságosan régen játszottam vele. 🙁

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  33. drmilo mondja:

    Hahaha, már megint a félinformációk 🙂

    A tény, a Blizzard fejleszt EGY F2P játékot. De az nem a Titan, hanem a DOTA!!!

    http://i.imgur.com/IsGDG.png

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  34. rapbandita mondja:

    ha igaz ez a sok okoskáds akkor miért létezik a következő rangosorolás:

    free game -> free to play game -> pay to play game

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  35. toffi23 mondja:

    @Cathfaern: játszottam vanillával és tény, hogy grindelős volt sok helyen és idegesítően szopatós néhol, de most:
    felhúzhatsz sok altot, questelhetsz sok helyen(megvolt mind, sokszor végigtolam minden zónát. de ha elvonatkoztatunk és általánosságban nézzük akkor 85 alatt fun a játék, bár fejlődős geart kiszdném a játékból , helyette buffot adó itemet adnék az inventoryba(így kis szintű bg-ken nem az lenne hogy bemész fejlődős nélkül vagy 1-2 heirloomban és instant lő mindenki ketté meg 4 szinttel alattad kétszer annyi hpja van. és ez már nem a kasztbalance hiánya miatt van.
    85-ön viszont annyiból áll a játék, hogy jelentesz, végighúz a party vagy becsülettel végigtolod a bossoakt, jelentesz újra végighúz a party vagy végitolod a bossokat. nem kell ügyesség hozzá, nem kell improvizálni vagy bármi. csak mész és ennyi. aztán vagy elviszed a lootot vagy nem. bg-ből ugyanez. bemész, csapat fele balfaszkodik, te idegeskedsz rajta vagy slackelsz.
    ez a pug része a dolognak. raidek, főleg hc-ban már kihívás adnak az rendben van.
    de jobb lenne, ha az 5fősökben is lenne valami kihívás, illetve a questekben. például a rogue legendaryhoz és a mage legendaryhoz is kellett egyéni ügyesség a qustekben. ezt bevezethetnék sok küldetésre, illetve 5fősbe. nem azért ügyetlenek a pugok sokszor mert nem tudnának megtanulni játszani, hanem mert hülyeként kezelik őket és ennek megfelelő encountereket adnak. ha egy heroic 5fősben sincs már kihívás pugoknak, taktika ismeret nélkül csak ottvannak és majd leöli a többi, akkor az már számomra grindelős insta. 5fős ZulAman és ZulGurub nehézsége nagyon tetszett relase-kor. Aztán jött 2-3 héttel utána egy kisebb nerf, majd sorra teljesen lenerfelték. Ha megtartották volna a kijövetelkori nehézséget, akkor az úgy mond lehetett volna a pug-ok progresse, aminek a time run a csúcspontja.
    Nem egyszer láttam pugokban, hogy felül a macira és kurva anyáz hogy kussoljak be hogy szar a rotája, meg a taktika nem úgy van, mert ő time runt is csinált és ő a király. 10. nerf utáni time run igazi dicsőség. Ha azért vették ki anno a macit ZulAman raidből mert túl könnyű volt megszerezni, akkor 5fősben sem sok értelme van benthagyni. Tegyék be azt is a blizzard storeba had flexeljen vele a nép

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  36. toffi23 mondja:

    Bocs a kifakadásért, csak nehéz nézni, hogy a WoW-ot a "facebook generációhoz" igazítják. Összes közösségi oldalt el kellene törölni. Én is használom, de csak haverokkal egy csoportban vagyok és megbeszéljük mikor találkozzunk. Nekem a telefon is megfelel vagy egy levelező lista. Közösségi oldalak nagyképűvé tesznek sok gyereket.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  37. Abrt mondja:

    @toffi23: Emlékszel mi volt a cata releasekor? 1 hc egy este... Nem kezelték hülyén az embereket, mégis hülyék voltak, mert puggal gyakorlatilag lehetetlen volt végigmenni egy hc-n, de kellett a hc a valor miatt. emlékszem sokan azért nem fedezték fel grim batol bejáratát, hogy nehogy véletlenül oda dobjon be a DF, mert tuti nem megy le. Mi lett a vége? kb 5 emberen kívül mindenki sírt, és végül a Blizz is beadta a derekát. Sajnos tudomásul kell venni, hogy 11 millió playernek csak egy nagyon kis része HC. Nem véletlenül csinálták meg a 3. nehézségi szintet...

    hogy ne csak offoljak: valami olyasmi hír is volt még korábban, hogy in game reklámok is lehetnek majd a Titanban, nem? RMAH+In Game reklám esetleg egyenlő lehet a F2P-vel (kiegészítve a szokásos item vásárlásokkal, mikro tranzakciókkal)

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  38. Cathfaern mondja:

    @toffi23:
    Ja hogy endgame alatt csak a raideket érted. Akkor egyetértünk 🙂 Nálam endgame = bármi amit 85-ön tudsz csinálni.
    Amúgy ahogy írták előttem is, azért lettek a mostani 5 fősök ilyen, mert erre volt igény. Meg is lehet látni az előfizetési szám csökkenésen (jelentősen kisebb értékkel csökkent, mint korábban). Az a baj, hogy pugokkal nem tudsz progresszelni, puggal csak farmolni tudsz. Progressznek az a lényege, hogy egyre jobban megtanulod az adott fightot, és végül le tudod győzni. Pugnak a definíciójából adódóan viszont nem tudod garantálni, hogy a csapat tagjai hasonló szinten legyen a tanulásban. Tehát ha tényleg mind az 5 emberen múlik, akkor az se kizárt, hogy hónapokon át nem tudod végigtolni az instát, mert mindig lesz új ember, aki még nem ismeri, és wipe-oltatja a csapatot. Plusz ott van a casualok tengere, akiknek nincs több idejük napi max. 1-2 óránál a WoW-ra, úgy hogy ebbe minden bele kell, hogy férjen (AH-zás, beszélgetés, dailyzés, plusz az insta).

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  39. Nightstalker mondja:

    @Nilufar: "Gondolom a Titan-al egy titkos cél lehet a 12 m előfizető megdöntése is akár."

    Nyilvan, egy f2p jatekra lesz 12m "előfizető"...

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  40. Nightstalker mondja:

    @Cathfaern: "Ebből ráadásul az EVE és a TERA is fizethető ingame pénzzel is."

    TERA-t ugyan nem ismerem, de EvE-ben az ingame penzzel fizetek, az nem klasszikus f2p, mert a havidijad kiegyenlitesre kerul, csak nem te fizeted ki, hanem az, akitol megveszed ingame penzzert. Tehat ha N db aktiv elofizeto van akkor a havi Nxhavidij osszeg tuti befut a CCP szamlajara.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  41. evoken mondja:

    @Abrt: sajnos tökmidnegy mi volt Cata releasekor, LKval b*szták el az egészet. Ha akkor marad a BC szint ma nem beszélgetnénk erről.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  42. Sabee mondja:

    Lehet megvették Steve Jacksontól és Ian Livingstonetól a jogokat

    http://bookline.hu/product/home!execute.action?_v=Jackson_S_Livingstone_I_Titan_A_szarnyalo_fantazia_vilaga&id=2101490338&type=10

    Ennek a PC verziójára. Mert ha belegondoltok, anno a Starcraft 1 is F2P volt, csak az eredetit kellett megvenni és mehettél a bnetre. Ha kellően nagy számú ember megveszi a programot induláskor (szerintem minimum a wowos társadalom 70%a), akkor az már elég nagy kezdőtőke ahhoz, hogy megengedhessék maguknak, az egyéb forrásokból bejövő bevételek mellett egy ilyen játék létét.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  43. Abrt mondja:

    @evoken: BC-hez nekem is szép emlékek fűznek (én akkor kezdtem). Viszont azt is látni kell, hogy ha nincs az LK féle casual friendly dolog, akkor nincs 12 millió előfizető. Egy cég nyilván arra hajt, hogy minnél több profitja legyen, ezen kár is vitatkozni, sajnálkozni, a Blizz sem jótékonysági szervezet (hogy egy jó régi fázist is elpufogtassak). Amikor Cata elején tettek egy lépést a vanilla modell felé (pl raid csak a kiválaszott keveseknek, egy 5 fős instában wipeolni 100,000-szer stb) a community - döntő - többsége azt mondta, hogy nem (köztük sokan azok is, akik most ezt sírják vissza).

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  44. Delfi mondja:

    @Cathfaern: Szerintem a blizzard most nagyot hibázott az instákkal kapcsolatosan. A most nem is jó kifejezés, mert a Cata bejövetele óta nem tud vagy nem akar értelmes rendszert beletenni.
    Első nagy hiba, nem enged 85-ös itemeket előre MEGVENNI, teljesen felesleges korlátozás, főleg annak fényében, hogy limitálja a megszerezhető honor és JP mennyiségét, ami egy csomó embernél már kifolyt az ablakon. Majd jött az a probléma, hogy az emberek nem is látták normálban az instákat, mert java részüket nem is adja be szintezés közben, illetve nincs normál verzió belőle. Majd amikor elkezdődtek a HC-k, azok baromi nehezek és technikásak voltak, így a pug csapatok elvéreztek rajtuk. Mindezt 333-as itemekért, de ekkor megjelentek a zulos insták, mindenki fellélegzett, hogy végre normális cuccok, és azt a 8-10 bosst csak betanulja a sok szerencsétlen. Ez működött is egy darabig, de ekkor ismét úgy döntött a blizzard, hogy kavarjuk meg a dolgokat, és a 3 új insta mellé vonjuk össze a régi 333-as hc-kat a 353-as zulosokkal, mert ezt biztos szeretni fogják az emberek. Hát nem. Csak annyi történt, hogy most EGYÁLTALÁN nem lehet hc instába menni, mert egyetlen olyan boss sem maradt, amit ismernének a pugok. Persze a köztes időben _teljesen feleslegesen_ levették 2+1-re a zulos insták bosskövetelményét, de ez már csak a halottnak a csók, mert ezt a 6 bosst sem képesek megtanulni.
    Jelenleg az ember vagy szopik néhány specifikus instát zulban, vagy vásárol néhány cuccot(javarészt pvp itemeket, mert az jó ilvl) és átleecheli a 3 új instán magát. Majd amikor már gyűjtött pár itemet, akkor jöhet a leechelés folytatása lfr-ben.
    Szerintem ez a szisztéma egy rakás szar és ha nem az időhúzásra játszanának minden újítás elején, akkor simán lehetne működő rendszert is készíteni.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  45. Galleoth mondja:

    @toffi23:
    Szerintem azért szájjalfestők a pugok, mert képtelenek bármilyen logikus gondolkodásra. Mondok egy példát: BC -> HC MGT. Az pug check volt. Főleg a nerf előtt. A Catás 5fősek pedig azért voltak nehezek, mert változtattak a rendszeren, és a nép nem volt képes annak megfelelően játszani. Egy cseppet sem voltak nehezebbek, mint a WotLK release 5fősek, csak itt gondolkodni is kellett.

    Szvsz nem az a probléma, hogy a casual 2 órát játszik naponta, hanem az, hogy a skille nem képes fejlődésre. Mondok egy példát:
    XY boss lecleaveli a DPS-t, 1shot, wipe. Ha képes lenne fejlődésre, akkor eszébe jutna, hogy nah kimentem az útra, majdnem elütöttek, nem fogok ugyan ott átmenni, mert megint elüthetnek. A gameban mit csinál? Semmit, ugyan odamegy, ******** 2t, és leavel. Ez az irritáló, nem az, hogy ő nem ügyes, hanem az, hogy a fejlődésre semmilyen esélyt nem látni. Én mikor WotLK-ben pugoltam, írtam makrót, ami leírja /p -ben a durvább tacticot. Miért értem el vele? Semmit, fel sem fogták.

    Meg ugye, bejön 6 éves XY, és dejó, hogy retardált is vagyok, meg arrogáns is, mert biztos az a követendő példa. Aztán meg leavelek, mert akkor biztos király leszek.

    Egyébként apróbb kiegészítés:
    Casual - kevés tapasztalattal rendelkező "új" játékos.
    Noob - játéktapasztalattal rendelkező idióta.
    Ez alapján a casual a noobra cserélném a kommentemben.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  46. Nightstalker mondja:

    @Sabee: "Starcraft 1 is F2P volt, csak az eredetit kellett megvenni"

    Ugye erzed az ellentmondast? f2p = egy budos filleredbe nem kerul jatszani (a netelofizetesen meg a villanyszamlan kivul). League of legends jo pelda, ahogy azt fentebb emlitettek. Mar csak azert is, mert ott semmi olyan gamechanging cucchoz nem jutsz hozza penzzert, amit ne tudnal kifarmolni ingame, sot, a runakat csak farmolni tudod, megvenni nem.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  47. TCs mondja:

    @Attila:
    Rift? Talán a Lineage2 is fizetős. Vanguard is tuti fizetős még, bár sokan nem játszanak vele.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  48. majd mondja:

    @TCs:

    L2 is F2P.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  49. rapbandita mondja:

    Azoknak akik még ma is úgy gondolják hogy megéri kiadni hőn szeretett játékukra azt a 1-13k forintot, ezután pedig nem kell további havi díjakat, vagy egyéb ingame lehetőségekért (lsd. AoEOnline) fizetni továbbra is free to play marad szerintem minden szoftver, melyre a fentebb leírtak érvényesülnek. Az ellentmondások és eltérő értékelések abból a fránya kapitalista nyelvezetből adódnak, ebből a szemszögből belátom tévedtem, de teoretikusabb oldalról vizsgálva a kérdést , Europában a wowon kívül nincs a blizzardnak pay to play játéka a piacon.

    A lol pedig azért nem free to play (ha a piaci modellt vizsgáljuk), mert ahogy írták előttem is, nincs olyan ingame boost amit ne lehetne elérni kellő ráfordított farmolással, helyesebben fogalmazva máshogy nem is lehet hozzájutni az " epic loothoz". Ez alapján a lol egy free game, nem pedig f2p. Na de megyek is, mert 2 óra közt még farmolni kell Xerathra. Uff

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  50. Kukac mondja:

    @toffi23:
    Nem értem, hogy miért pont a raidfindert kell nehézségnek felhozni WoWban. Most ha elkezdem akármelyik játékot easy-n játszani, akkor én is unatkozok. Ha lemegyek szétrúgni az ovodások segét a homokozóba, abban sincs kihívás.
    Nem ezt kell tolni. Szerintem amíg valaki nem ölte az aktuális contentet HCban, és nincs gladiator rankja, addig nem igazán mondhatja, hogy könnyű a WoW. Nem raidfinderbe kell járni, hanem guildel raidelni.

    @rapbandita:
    LoL a legtipikusabb példája a free-to-play gameknek. Talán az egyik legtöbbet jászott f2p játék Ahogy fent írtam a f2p nem azt jelenti, hogy mennyit fizetsz a játékért, hanem egy business model. A lényege, hogy nem magáért a játék használatáért fizetsz,hanem bármilyen szolgáltatásért a játékban, legyen az olyan, ami előrébb juttat, vagy simán esztétikai hatása van.

    Egy software lehet free, de a f2p nem arra vonatkozik, hogy a program ingyenes-e, hanem hogy maga a játék használata ingyenes-e. Tehát végülis a LoL free és f2p is egyben.
    De itt van pl a Diablo 3, ami nem ingyenes, mégis f2p lesz.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  51. Endyr mondja:

    @Kukac:
    "Egy software lehet free, de a f2p nem arra vonatkozik, hogy a program ingyenes-e, hanem hogy maga a játék használata ingyenes-e."

    Akkor tehat az eddig kiadott jatekok 99%-a free to play? 10-20-akarhany evvel ezelott ugyanis csak ilyen jatekok voltak (esetleg 2-3 kivetelevel). Egyszer megvetted es jatszhattal vele eletfogytig.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  52. Cathfaern mondja:

    @Kukac:
    free, f2p, pay 2 play... ezek csak játék a szavakkal. A lényeg, hogy adott 3 üzleti modell:
    1. A játék ingyenesen elérhető, és későbbiekben sem tudsz/kell fizetni a játékért ("freeware")
    2. A játék ingyenesen elérhető, vagy egyszeri kiadásként fizetni kell érte. Ezt követően ingame dolgokat vásárolhatsz, amiből a fejlesztő fentartja magát ("f2p", illetve "pay to play" modell ide tartozik, a kettőt szerintem nem sok értelme van külön választani. Ide tartozik az ingyenessé vált játékok, a D3, és a GW is)
    3. A játék ingyenesen, vagy egyszeri kiadásként elérhető, de ezt követően rendszeresen (havonta, vagy eltöltött idő alapon) fizetni kell érte (ide tartozik a WoW, illetve a régi L2, ahol a kliens letölthető volt ingyen, csak a havidíjat kellett fizetni)
    4. A játék egyszeri kiadásként elérhető, ezt követően nem tudsz/kell fizetni a játék használatáért, legfeljebb újabb tartalmakért (ide tartoznak a hagyományos játékok + dlc)

    A jelentős különbség a 2. és a 4. között, hogy a 2.-nál ha fizetni is kell a játékért, a fejlesztő nem arra az egyszeri költségre alapozza a fentarthatóságot.

    A 2.-hoz annyi kiegészítést tennék, hogy szerintem az EVE és a TERA is ide sorolható. Mert igaz, hogy valakinek "meg kell venni" azt az előfizetést, amit te megveszel ingame goldért, de ettől függetlenül játszható úgy a játék, hogy nem fizetsz érte $-t.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  53. Kukac mondja:

    @Endyr:
    Úgy hogy semmi supportot nem kaptál. Csak MMOknál és olyan jatékoknál, amelyeket csak official szerveren játszhatsz van értelme free-to-playről beszélni. De ahogy feljebb is írtam a free-to-play nem azt jelenti. Az hogy egy mondatot kiragadsz a kommentből elég nagy csúsztatás. Olvasd el a végét is:

    "A lényege, hogy nem magáért a játék használatáért fizetsz,hanem bármilyen szolgáltatásért a játékban, legyen az olyan, ami előrébb juttat, vagy simán esztétikai hatása van."

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  54. toffi23 mondja:

    @Kukac: Részemről hc bossok-at ölök. Vagyis mostanában ritkábban mert casual-ba megyek át az egyetem miatt, de amikor tehettem hc progressben raideltem. Voltam napi 12órás és napi 1-2 órás játékos is.
    Részemről örülnék ha a HC az ügyesebbeknek maradna. Ne az jelentse a normal instát hogy 80-84ig, hanem az ügyesség. Attól hogy valaki 85ös lesz, ne rögtön hc-insta menjen. Amíg nincs meg az ügyessége addig normalozzon.
    Sajnos nagy problémám a Dungeon Finderekkel, hogy az emberek bemennek és várják hogy kiessen a loot. A kettő közti időt nem töltik el.
    Egy kellemes csalódás tegnap:
    Pug retri pala bejött Well Of eternitybe. Amitől leesett az állam, mert szinte sosem történik meg: beírta, hogy ő még nem volt itt, szóval előre elnézést ha elront valamit, mert nem tudja a taktikát. Minden boss előtt röviden leírtuk neki, hogy mire figyeljen. Dps-e megfelelő volt a gearjéhez, első bosson is leírtuk hogy kerüld ki a szemeket és elég jól megoldotta. Ezt hiányolom igazán. Nem zavar ha valaki nem tud valamit, de az igen, ha már ahhoz is hülye vagy öntelt, hogy szóljon. Semmibe nem tart elmondani. Nincs annál idegesítőbb egy pugban, mint mikor nem szól, esetleg akkor se ha külön rákérdezünk, hogy nem tudja mit kell csinálni és emiatt wipeolunk többször. Dungeon Finder előtt, még wotlk 5-főseiben megkérdezték a taktikát és hasonlók. Dungeon Journal-t is általában csak azok olvassák el, akik tapasztalatból és józan észből is megoldanák a dolgokat takikta tudás nélkül.
    Emiatt lenne jobb, ha a heirloom itemek nem lennének bis-ek az adott szinten. Questelés közben megtanulnák a játékosok, hogy használják a skilleket, meg hogy mi miért fáj. Blizzard tervezett valami training dolgot betenni Pandába, erre kíváncsi leszek. Régen már azon is gondolkodtam, hogy alttal indítani egy amolyan wow akadémia guildet, ahova jöhetnek a casual pugok vagy akik ügyetlenebbek és segíteni nekik megtanulni játszani, hogy honnan nézzenek utána a kasztjuknak, rotának stb. Sajnos mostanában ilyesmire nincs időm és legtöbben szemenköpéssel jutalmazzák a jótanácsot.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  55. Nightstalker mondja:

    @Endyr: "Akkor tehat az eddig kiadott jatekok 99%-a free to play? 10-20-akarhany evvel ezelott ugyanis csak ilyen jatekok voltak (esetleg 2-3 kivetelevel). Egyszer megvetted es jatszhattal vele eletfogytig."

    A LoL-t egyszer sem(!) kell megvenned. A 10-20-akarhany eve kiadott jatekok 99%-a akkor volt f2p, ha warezoltad.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  56. Delfi mondja:

    @toffi23: Erről írtam az előbb. Nem lehet bemenni ZG-be, mert sohasem kerülsz ki belőle. Megkérdeztem a végén, hogy van-e valaki, aki nem tudja a taktikát, de csak gogo! válaszokat kaptam, majd nem mennek oda a láncokhoz, és persze ha véletlenül mégis lement a pajzsa, senki sem zúzta le.
    Majd anyázás és kilépés.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  57. Nilufar mondja:

    @Nightstalker: Gondolom az emberek nagy részének világos volt kedves okostojás, hogy a 12m előfizető túlszárnyalása azt jelenti, hogy ezzel a modellel több embert lehet a játékba csábítani. Ezek nem előfizetők a klasszikus értelemben, mivel nem fizetnek havidíjat, de különféle módszerekkel rá lehet kényszeríteni őket a fizetésre, és általában többet költenek a játékra, mint 1 havidíjas előfizetési modellben játszó user. De a pontosítás kedvéért edit gomb: a játékosszám túlszárnyalására lehet esély.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  58. Abrt mondja:

    @toffi23: mert a legtöbbször anyázást kapsz és lenooboznak és go go goznak. Általában a prö pve hc arcok... a minap panaszkodott az egyik guild társam. Elment hczni kb 350 körüli gearbe, amivel kb 10-12k dpst tolt ki. Anno 4.0 körül ez volt a beugró dps követelmény BWD, BOT meg BH-ba (ekkor volt utoljára ilyen ilvlű karim (nem vagyok nagy alt húzós), szóval nem tudom, hogy ez most jó-e vagy sem (anno nem volt rossz).
    Ezután jött a noobozás, retardozás, meg hogy a 82-es karival mennyivel több dpst tol (nyilván odáig nem jut el, hogy 80 és 85 között a combat ratingek 2/3-al csökkenek+a bossok resitjei/armorja egy picit nagyobb). Ezek után nem csodálkozom, hogy ha egy kezdő inkább csendben marad és nem szól semmit, mert arra számít, hogy egy pve prö nagyonhcarc úgyis lenoobozza.
    persze van ellenpélda is, de az ember már csak ilyen, a rosszra számítasz.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  59. Kukac mondja:

    @toffi23:
    Sajnos az playerek kb 40%nak a könnyű kontent kell. Mindig lehet panaszkodni, hogy sok a noob, de ne felejtsd el, hogy aki tőled jobban tolja, az meg téged fog lenoobozni. Nem lehet az összes embernek belőlni a WoW nehézségét egyformára. Van egy csomó pug játékos, aki meg se akarja tanulni a contentet.

    Ha valakinek számít, hogy rendesen csinálja, akkor úgyis talál magának guildet, ahol hozzá hasonló skillel rendekező emberek vannak, és ott nem kell néznie, azt hogy mások mit noobkodnak. Ez minden játékkal így lesz. Aki nem tudja játszani a karakterét, az nem azért nem tudja, mert nem mondták el neki, hanem mert lusta utánanézni.

    Amikor még Arathoron boomkinoztam egy csomóan megkerestek olyan kérdésekkel, hogy mennyi a hit cap, meg milyen spelleket tolok. Adtam nekik elitistjerks linket, mondták, hogy elolvasták, aztán megint megkérdezték, hogy mennyi a hit cap. Ritkán volt olyan, hogy valaki használható kérdést tett fel.

    @Cathfaern:
    Kb ezt írtam én is feljebb, "A lényege az, hogy nem a játék eladásából akarsz meggazdagodni, hanem bizonyos extra szolgáltatásokból. "

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  60. Deleonius mondja:

    @Cathfaern:
    Az a baj hogy te egy kalap alá veszed free2play és a buy2play-t. Ha fizetni kell akár csak az alap játékért, az többé már nem ingyenes. A Terában is tudtommal meg kell majd venni az alapjátékot, és EVE-ben is fizetni kell csak azért hogy trial accountból aktív legyen (buddy invvel ez kikerülhető de az más kérdés). Eve-ben is és Terában is minden egyes aktív account ki van/lesz fizetve a cég felé. Nem számít hogy ki fizet érte, saját magunk, ismerős, vagy valami 3. tök ismeretlen személy. A wow sem lesz attól f2p ha mondjuk a szülei fizeti valakinek az accountját és nem saját maga.

    És nem értem miért nem érdemes külön választani a f2p és p2p-t mint üzleti modellt. Nekem sem mindegy és a cégnek sem, hogy akkor most kell-e fizetnem vagy sem. 😀 Lehet hogy úgy tűnik hogy ezek csak jáék a szavakkal, de ezek bejáratott üzleti modellek. Attól hogy valaki máshogy gondolja ezeknek a besorolását, attól az még nem úgy van. Más kérdés hogy van ezek között sokszor átfedés is.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
Back to Top ↑