MMO blackdesertonlinetitle-1080x675

Készült 2017. január 31. | írta Hamu

11

Black Desert bemutató

Egy ideje gondolkoztam rajta, hogy újra rá kéne nézni a Black Desert világára, remek alkalmat kínált az érkező új patch. Ami tökéletes alkalmat is biztosított, így pár hete már ismét aktívan járom a világot és gondoltam írok róla egy összefoglalót nektek.

A játék 2015-ben indult el az ázsiai régióban, míg az európai és az amerikai nyitás 2016 márciusában volt. A modelljét tekintve Buy to Play ami azt takarja magában, hogy megveszed a játékot és játszol vele, minden tartalmi frissítés az összes elérhető class, lehető legmagasabb szint a tiéd, Van a játékban egy  pénzes in game shop is, de erről lentebb olvashatsz részletesebben.

Műfaját tekintve, ez nem is egy klasszikus értelemben vett MMO játék, mint a WoW vagy az SWTOR, hanem jobban hasonlít az EVE Online világára a Sandbox jellege és a guildek állandó területi háborúi okán. A játék megjelenésekor a maximális szint soft cap-je 56 volt, ezt egy őszi patchben emelték fel 60-ra azért írok soft cap-et, mert a játékban nincs lvl cap, viszont 60 felett óriási grind fesztiválok kellenek, hogy a csík akár csak meg is mozduljon.

Mikkel lehet játszani? Milyen karakterek vannak?

Jblackpic_gallery01elenleg 12 class közül választhatunk (és úton van már a 13.-ik is), ami valójában nagyjából 8-at takar, mivel bizonyos kasztok nemhez vannak kötve, ezért elég sok a hasonlóság például a Wizard és a Witch között, a különbség pedig csak néhány egyedi képesség amikkel vagy az egyik, vagy a másik rendelkezik, a maradék pedig olyan class amikből csak az egyik nem képviselteti magát például a Berserker, vagy a Ranger.

A classok a modernizált MMO-k sémáit hozza, bár megjelenik a support, tank és DPS felállás is, viszont nem olyan éles a határ mint egy SWTOR vagy WoW esetében. A játékban nincsenek instance-olt szakaszok (a játékosok házain kívül), így ez nagyon ráerősít a Sandbo x jellegre és arra is, hogy minden clasnak kell értenie valahogy mindenhez. Mégis megtartja a a régi MMO-kban megszokott 3-as felállás hasznos dolgait, mind csapatos PVP-ben, mind World Bossok leverésekor.

Ezek a mechanikák rendkívül jók és szórakoztatóan ki lettek dolgozva, minden classnak  megvan a maga erőssége és saját játékstílusa. A skill rendszer miatt pedig csak a játékoson múlik a dolog, hogy a kirakható képességek közül melyikeket favorizálja és merre viszi el a karaktert. A harcrendszer sem a megszokott egytől x-ig tartó gomb nyomkodós, hanem billentyűparancsokkal lehet előhozni és egymásba ágyazni kombó szerű skilleket.

Egy másik újítás amit  az előző patchekben vezettek be, az új Awakened fegyverek és képességek, amik durván a feje tetejére tudják állítani a már így is menő harcrendszert és átalakítani az eddig használt képességeidet.



Szakmák

El lehet veszni a szakmákban is, emellett nagyon jó pénzforrás. A pénz pedig ebben a játékban nagyon gyorsan el tud fogyni és nagyon értékes erőforrás. Vannak olyan szakmák, mint a főzés, alkímia, és a klasszikus gyűjtögető szakmák, amiket a karaktereddel tudsz véghezvinni. Azonban itt nem áll meg az élet, mivel egy termelő birodalmat is fel tudsz építeni, ahol a munkásaid dolgoznak neked. Amit később pedig a piacon értékesíthetsz.

End game

7078c613d5699d03123d04a6b88f2b2fJelenleg a játék fő endgame kontentje a PVP, a Node War-ok és a guildek területháborúi és a tengeri csaták. Ezen kívül vannak World Bossok amik a bossok jó szokásához mérten lootot adnak az egyszeri usernek, ezek a WoW 25-ös Raid bossaihoz hasonló nehézségűek, viszont nem instance-olt környezetben vannak, így akik odaérnek azok viszik őket, persze ha menet közben nem verik le a játékosokat a többi játékos, átlagosan 10-14 óra a bossok respawn time-ja.
Másik PVE kontent még a Boss tekercsek, amiknek a nehézsége egy 5 fős partira van tervezve, ezeket a tekercsekből lehet megidézni az oltáruknál, és már ölhetőek is.
De nem tudom ismételni elégszer, hogy ez egy igazi Sand Box játék, mint ahogyan az EVE online esetében is, itt is csak rajtad múlik, hogy mi a te végjátékod.

Community

black_desert_online-600x312Egy óriási szerver van, ami fel van osztva X phase-re, hogy a játékosok ne egymás nyakán legyenek. A közös trade chatek eléggé multi kultik így franciától kezdve a németen át az oroszig, néha magyarral tarkítva, elég sokfajta nyelvel lehet találkozni az angol mellett. De akit ez zavar, lehet szűrni a chat-et.
A közösség pedig elég segítőkész, és a feltett kérdésekre a pár troll komment után egész gyorsan lehet segítséget kapni a tapasztalataim alapján.
A létszám pedig egy érdekes kérdés, mivel a fejlesztők nem adtak ki infókat erről, de a játék él és virul a market pörög a városokban van élet, persze nem egy WoW méret, de elég jó kis community van a játékban jelenleg.

Piszkos anyagiak

Minden ázsiai MMO-t a tapasztalt ember már úgy néz ezekre, hogy ez mennyire P2W vagy mennyit kell beleölni, hogy lehessen játszani.
A játéknak van egy egyszeri ára,  3 csomag közül a nekünk szimpatikusat kell megvenni. Az egyszerűség kedvéért ezek a Standard/Deluxe és Collector verziókhoz hasonlítanak a leginkább.

Ezután a játék a hozzá érkező összes tartalommal, 4 létrehozható karakterrel az öledbe pottyan. Minden terület, minden class, minden lehetőség, nincs havi díj így ha akarsz az egyszeri 10 eurón kívül többet bele sem kell invesztálni a játékba.

Felmerül a kérdés, hogy ez így hol éri meg nekik akkor?

A játékban van egy mikro tranzakciós rész, eléggé túl árazott kosztümökkel és kozmetikai dolgokkal. Illetve pár a játékot gyorsító mechanizmussal, mint több xp a mobok megölésekor, hordozható aukciós ház stb…

Szóval akkor ez most P2W?

Röviden? Nem.

+ Hosszabban klikk ide:

Bár igaz, hogy a játékban vannak olyan elemek, amik meggyorsítják és megkönnyítik az életedet a fejlődést, mint a Value Pack, amit legjobban egy 30 napos előfizetéshez tudnék hasonlítani, ami magában foglal némi + XP-t kicsit több pénzt a kereskedésből, nagyobb inventoryt és magaddal cipelhető súlyt. A petek amik helyetted lootolnak. Vásárolható mobil Ah is, amit elő tudsz hívni magadhoz bárhol, rengeteg kozmetikai cucc amiknek a játék mechanikához minimális köze van.

Most jöjjön a de része a dolognak. Minden fentebb felsorolt példa olyan dolgot gyorsít meg vagy olyan előnyt ad a számodra, amit el lehet érni játékban is, persze dolgozni kell érte de hát valamit valamiért.

Fel lehet hozni a helyetted lootoló pet-et mert ilyet nem lehet szerezni, vagy csak nagyon kis eséllyel a nemrég berakott új patch-ben elvileg, viszont volt már event ajándékként is teljes értékű pet a játékosoknak a fejlesztőktől. Emellett még a játék díjazza a napi jelenlétet úgynevezett Loyalties pontokkal, amikből a shopban lévő tárgyak egy részét tudod pénz helyett ingyen beszerezni.

Összegzés

black-desert-7Abszolút nem bántam meg eddig, hogy újra belekóstoltam  játékba és örömmel tapasztalom, hogy az idegesítő dolgait kipurgálták, és számos új funkció került be a játékba, amit a kazuár és a hardcore játékosok is élvezni tudnak. A szünetem egyik oka ezek a idegesítő apróságok és a már kijavított bugok voltak, meg persze jött pár másik játék is amit ki akartam próbálni.

Viszont, a Sandbox jellege miatt a játék nem való mindenkinek, nincs a szádba rágva, hogy mit lehet csinálni, és nincs a kezed sem megfogva és végigrángatva mint egy WoW esetében a játékon, teljesen szabadjára vagy eresztve az első pillanattól az utolsóig. Ha nincs benned meg a vágy, hogy felfedezd a játékmechanikát, kitapasztald magát a játékot és a határait, akkor lehet, hogy nem ez lesz a te játékod.
De azok akik szeretik a Sandbox MMO-kat, és a szabadságot, ahol azt csinálsz amit akarsz akkor egy próbát mindenképp megér a játék, de azoknak is akik csak ki akarnak valami újat próbálni, és esélyt adnak neki.

Erre az esélyre pedig tökéletes a 7 napos triál, minden anyagi vonatoztatás nélkül egy regisztrációval kipróbálható.

Ha megtetszett a játék, vagy további kérdésed vannak, vagy csak elvesztél a játék legelején, akkor ugorj fel a discord csatornánkra és ha tudok segítek.
Tetszik(8)Nem tetszik(1)

Tags: ,


  • Jazoo

    A video alapján tetszenek az animációk, de az effektekből visszavehetnének kicsit. Nem olyan durva persze mint sok ázsiai játékban, de egy icic-picivel kevesebb jó lenne. Pl. azok az sárgás-zöldes-lilás elszínezések nem kellenének.

    Nálam a dealbreaker az, hogy főként PvP az endgame, és meg explorer és lore orientált PvE játékos vagyok.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Kaputelephant

    Két kérdésem is lenne:
    1: Néztem pár videót anno amikor megjelent EU-ban és only grind-nak tűnt. Menj el ölj/gyűjts x darab y-t hozd stb... Van valami story kontent esetleg? Esetleg egy olyan quest sorozat ami ha grind-olós akkor is van valami story vonala?
    2: 4 character slot - Ez növelhető kb úgy mint SWTOR-nál; ingame shopból vásárolható plus slot?

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Hamu

      1.
      Van sztori, folyamatos küldetésláncok, stb... Visszatérő karakterek, ingame videók. Nem kötelező a grind fest kb ugyanolyan sebességgel lehet fejlődni ha questelsz és ha grindolsz is nagyjából,
      Vannak grindelős küldik ez tény, de nem annyira durvák mint más mmo-kban, nem találkoztam még olyan küldivel ahol 250 mobnál többet kellett volna legyűrni egy küldiben de azok a mobok meg 5-8-ával jöttek kb.
      Az első 40 szint pillanatok alatt megvolt most így a visszatérő bónusz miatt, utána lassul be az 50. szint körül. a dolog.
      De 50. szintre már kb már mindent tudsz csinálni, nem kell feltétlen grindelni.
      2.
      Igen bővíthető loyalities pontért, vagy real money-ért.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Kaputelephant

        Köszönöm a választ.

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
      • Lepkemaci

        Akkor ez változott? Mármint régebben elég sokat játszottam vele, de akkor úgy volt, hogy maguk a questek nem szinteztek, nem adtak sima XP-t, hanem különböző egyéb játékmechanikai resource-okkal jutalmaztak, hogy fejlesszem a gazdasági hálózatom, inventory-m, meg egyebeket. Szintezni a szakmákkal és a mobok ölésével tudtam, ha jól emlékszem.

        Hallottam egyébként, hogy a szintezést jelentősen felgyorsították, szóval már nem nagy kunszt még a megemelt soft cap elérése sem, sőt kifejezetten érdemes altokat húzni és velük is játszani.

        A harcrendszerben még annyi volt az érdekes, hogy nem érte meg skillbar-ra tenni a harci kombókat, képességeket, mert azt azzal büntette a játék, hogy többet fogyasztottak, tehát gyorsan kifogyhattál a "manából", ha hotkey-vel nyomtál el egy kombót. Helyette mindenre van fix kombináció (több gomb egyszerre vagy egymás után), ami egy elég jól összerakott és élvezetes harcrendszert eredményez. A grind sem volt nagyon macerás, mert jó volt csinálni a harcrendszer miatt.

        Maga a világ valami eszméletlenül szépen, nyugati ízlésvilághoz tökéletesen passzoló, nagyon hihető módon készült. Nem találkoztam igazán immersion breaking dologgal, ami alatt azt értem, hogy minden apró részlet a játék világához passzol és hiteles. Nincs beleerőszakolva semmi chopper, motoros vicces szirszar, póni, meg egyebek, csak az az idegesítő füstizé ami elvileg azért van, hogy neked segítsen, de igazából csak bosszant a hülye hangjával is. A grafikai motor gyönyörű dolgokat képes tálalni, ha van egy combos GPU a gépedben (amin a WoW épp elfut, az ide kevés, főleg ha integrált vagy low-end GPU-d van), de sajnos gyakori a pop-in effekt, tehát a távoli tereptárgyak, meg a lod (level of detail) verzióik néha csak úgy előbukkannak a semmiből a fokozatos előtűnés helyett.

        Akinek a PvE story a mindene egy MMO-ban, annak nem igazán ajánlom a BDO-t. Aki egy jó harcrendszert, érdekes és egyedi módon kivitelezett egyéb kiegészítő tevékenységeket, közösség által meghatározott játékélményt, némi sandbox jelleget szeretne egy sok szempontból elég különleges MMO-ban, annak ajánlom. Maximalistáknak nem ajánlanám, mert felcsesznék magukat a nagy rohanásban az rng miatt. Casual és semi-HC játékosoknak hosszútávon jó MMO, ha elfogadod, hogy másnak jobb cuccai lehetnek, mert többet dolgozott érte. A szerencse is számít, de inkább a befektetett energia, ami meghatározza, hogy mit érsz el és hogyan. Akinek csak rövid időre kell valami különleges, amire rászánna legalább 50-100 órát, szívesen tanulna új dolgokat, ami más MMO-ban nincs meg, annak is megéri az árát. Aki türelmetlen és hajlamos egy MMO-t az első 1-10 játékórában leírni, megítélni, az messziről kerülje, mert ez a játék aztán nem fogja kézen fogva vezetgetni, meg pátyolgatni!

        Tetszik(0)Nem tetszik(0)
        • Hamu

          Teljesen egyetértek.
          Annyi hozzáfűzni való, hogy igen a küldik nem változtak, viszont az új patch óta, ha ráfekszel akkor 5-10 óra alatt megvan a lvl 50
          Viszont a Black Spirites küldik egy része, meg vannak más küldik is amik adnak combat XP-t

          Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Olcsi

    Nem volt bajom a blizzfeeddel, de az ide való fúzionálás óta, úgy keresem itt a warcraftos híreket, mint tűt a szénakazalban. Backinmydays. 🙁

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
    • Csaba Nagy

      Ha tortenik valami erdekes, azt lehozzak, van hir szinte minden nap... Nagyon keresni sem kell, van fent "Warcraft" fulecske, ranyomsz, csak WoWos hireket fogsz latni.
      En peldaul a HoTS meg a HS hireket nem olvasom el, de zavarni nem zavarnak.

      Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • majk

    én próbáltam szeretni, de ezek a keleti MMO-k nem nekem valóak. anniyra eltúlzottak a karakterek, hogy az valami borzalom, az UI katasztrófa, meg az egésznek az összeképe olyan, kusza, csilivili, meg nemtom... csinálhatna valaki pedig 1 jó MMO-t a kevés igazán jó mellé

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • bzs.

    Én refundoltam az árát pár nap játék után... Uncsi.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Renok

    Lvl 45-50 felett mennyire kerülhető el a PVP?
    Már egy ideje PVE játékos vagyok, és ahogy olvastam itt kb. a PVP az endgame.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
Back to Top ↑