World of Warcraft Classic megjelenés - Mennyi is? Várjá' csak...


WARCRAFT no image

Készült 2008. október 16. | írta Cascade

19

Shaman 3.0 / Resto PvE – Első rész– Főbb változások, röviden

Előttünk a jövő!

A WLK felé az úton az első nagy esemény a 3.0.2-es patch érkezése volt. A patchday problémáinak nagy részét magunk mögött tudva lehetőségünk nyílt élesben is tesztelni a béta / ptr szerverekre már korábban megérkezett dolgokat. Természetesen minden kasztnál jelentős változások történtek, de a játékmechanika szinte teljes újraértelmezése még ennél is jobban megkavarja az összképet.

A sámán az egyik legnagyobb változtatáson átesett kasztok egyike, mind a Resto, mind a Cement ág a feje tetejére állt, míg az Elementál valamivel kevesebb faragást kapott. Mivel én már a kezdetek kezdetének a kezdete óta gyógyítok a sámánommal, ezért a resto ágat vesszük górcső alá.

Riptide

Első ránézésre egy nagyon erős healer fát kaptunk a tegnapi patch-el, ami az első nyilvános béta build restó fájára még csak nyomaiban sem hasonlít.

Személy szerint nagyon sajnálom a Spirit Link távozását, de a helyette berakott Riptide, mint 51 pontos ultimate resto talent egy mozgás közben is kasztolható, HoT típusú spellt takar, ami mindig is hiányzott a sámán eszköztárából.

Statok

A statok súlyai is borultak rendesen. A jelenlegi cookie cutter talentbuild (0/8/53) az INT statot hozza első helyen, amit a Spell Power (SP) követ szorosan, aztán az MP5 és a Crit Rating jön.

A linkelt talentbuild csak az egyik változata a 0/8/53 kiosztásnak. Ugyanezzel az elosztással van több variáció is, az egyikben van Imp. Earth Shield (IES), a másikban Ancestral Awakening (AA), stb. Nyilván 70-es szinten még kompromisszumokra kényszerülünk, de ez az elosztás lesz az alapja a jövőbeni lv80-as resto buildeknek is, ez szinte biztos.

A ma esti raiden tervezzük tesztelni Malazar kollégával az Imp. ES, és az AA buildek közti különbséget, illetve ezen talentek valós hatékonyságát, ezért konkrét számokról majd később.

Rotációk

A spell rotációk is keményen átalakultak: a downrank teljesen megszűnt és habár a Chain Heal (CH) marad az elsődleges gyógyító spell, a single target gyógyító spellek – mint a Lesser Healing Wave (LHW) és a Healing Wave (HW) – jelentősége rendesen megnőtt a patch előtti állapotokh képest.

Az új healer roták tekintetében kicsit közelebb kerültünk a paladinokhoz, azaz erősebben kell számításba venni a CR-t a geared tervezésekor és még az is megeshet, hogy egy elementál gear critre kihegyezve reális alternatívát nyújt majd egy SP / Haste stackelt resto gearhez viszonyítva.

A megnövelt szinergia azt jelenti, hogy sokkal izgalmasabbá, változatosabbá válik a resto sámánkodás a jövőben. A szinte kizárólagos CH spam helyett elmozdulunk a szituációs döntések irányába és adott helyzethez alkalmazkodva kell majd kiválasztanunk a megfelelő kombókat.

Ez többek közt azt is jelenti, hogy mozgás közben is lesz lehetőségünk gyógyítani, elsődleges tank gyógyításra is alkalmasak leszünk és jobban össze tudunk majd dolgozni a többi healerrel a raidben.

Totemek és Buffok

A raid szintű totemekre már régóta vártunk, a raid csoportjainak összerakásánál nem kis fejfájást okozott néha a sámánok megfelelő elhelyezése az optimális totem lefedettség miatt. Sok totem változott, érdemes átnézni őket és újramemorizálni az egyes hatásokat.

A totemek időtartama 5 percre nőtt és a kompresszió miatt kevesebb totemmel kell számolnunk a jövőben. A totemek eloszlása is jobb lett, a tűz iskola is használhatóvá vált végre a resto sámán számára (Flametongue Totem (FtT)). Ezekkel a változásokkal egy fokkal enyhébb lesz majd a totemek mikrójához kötődő “stressz faktor”.

Egy új fegyverbuffot is kaptunk, az Earthliving Weapon (EW) képében, ami mostantól a resto sámán alap fegyverbuffja lesz és erősség tekintetében veri az összes jelenleg használható fegyverbuffot (blessed Coating, olajok), köszönhetően magas healing power értékének és a HoT effektjének kösznöhetően, amit további talentek kirakásával tehetünk még erősebbé. Az EW természetesen stackel, azaz minden sámánnak saját EW slotja van a célponton.

A Water Shield is megkapta a magáét, két talentel is turbózhatjuk a hatását és alapból is több manát tölt vissza, mint korábban.

Focus Casting

Ez nem kimondottan sámán változás, de érdemes megemlíteni. Eddig csak addonok útján lehetett megvalósítani, de az új kliensben már alapból módosító gombot rendelhetünk a Focus Casting fícsörhöz (ami lehet az ALT, a CTRL, vagy akár a SHIFT is).

Ha bármelyik akciónk közben lenyomva tartjuk ezt a módosítót, akkor az az akció automatikusan az épp aktuális fókusz célpontunkra (/focus parancsal jelölhető ki) megy. Így akár két célpontot is gyógyíthatunk szimultán, célpontváltások nélkül. Naggyon fasza.

Nos, egyelőre ennyi, a következő részben megnézzük részletesen az új talenteket és matekozunk is majd: besúlyozzuk a statokat és a gemeket és ha minden jól megy, lesz némi WWS adat is a resto sámán még apróbb darabokra szedéséhez.

Folyt. köv. a hétvégén, ha valamit kihagytam, akkor irány a kommentek 🙂

Tetszik(0)Nem tetszik(0)

Tags: , , , , ,


  • bithalver

    apro megjegyzes: csak azok a totem-ek lesznek ot percesek, amik eddig 2 percesek voltak, a rovidebbek nem modosulnak.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Bolee

    * sad panda is sad *

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Halfhorny

    próbaképp én is egy hasonló speccet raktam ki a szakadt resto sámánomnak (mondjuk én kihagytam a chain heal-es talenteket és pvpben teszteltem)
    egy kis tesztelgetés után láttam, hogy a riptide baromi jó spell, az earthliving buffal meg az earthshield-el együtt, még stun-ban is alig lehet megölni a sámánt 🙂
    cleanse spirit pedig egyszerűen királyság, végre nem kell a hajunkat tépni, ha kapunk egy curse of tongues-t 🙂
    a két hot miatt pedig jelentősen javul a manaháztartás is

    első blikkre nagyon tetszenek a változtatások

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Anphalas

    Kíváncsi lennék majd a jövőben egy PvP resto shaman kisokosra is a béta,illetve a majdani live lvl 80-as tapasztalatok alapján (hogy ne kelljen végignyálazni néhány száz oldalnyi EJ topicot).

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • playithard

    #1 apró megjegyzés: nem minden 2 perces totem lett 5 perces, példának okáért a tremor, ami helyett ezentúl a str of earthet kell rakni mint 5 perces hogy meglegyen az elemental t6 setbonus 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://www.blackravens.net Cascade

    Anphalas, mivel nem PvP-ztem aktívan BC-ben (aréna), ezért erről majd max. WLK után, ha használható lesz a sámán arénában 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • wewi

    Egyetértek, marha jók az új resto talentek, nekem csak 1 kérdésem lenne. Az ancestral awakening nem éri meg azt a 3 talentpontot? Nehéz lemérni a hasznosságát, ráadásul még csak heroicokat nyomtam a sámánommal addonok miatt, de papíron jól hangzik.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • wewi

    Átolvasva a kommentem nem túl egyértelmű, szóval a kérdésem az lenne nem jobb-e egy 56/5ös kiosztás?

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Anphalas

    #6.Nem is feltétlenül rád gondoltam,csak biztos van itt pvp-s sámli is,és hátha tud valami okosat mondani.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://www.mp3portal.hu Mp3Pintyo

    #9 Amennyire sikerult eddig kiprobalnom a folyamatos lag ellenere a kovetkezoket tapasztaltam PVP-n:
    Mivel a PVP-s cucc crites ezert a kovetkezok alapok: improwed w shield, Blessing of Et, Ancestral A,. 10pontot a cement agon aldoztam fel az instant ghost wolfra aminel minor glyphet meg kell majd venni ha vegre lesz AH-ban ami gyogyit wolf formaban, illetve meg jutott 3pont a Thundering strikesra a crit miatt.
    Riptide, megnovelt healing stream totem glyphbol ezek mind nagyon jol hasznalhatoak.
    Az eddigiek alapjan a wari durvabb ellenfel lett. Elozo meccsen wari 66%-ban critelte a whirlwindet 11utesbol 440resibe 😀 Retripala kibirhato ha odafigyelsz.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Vilendor

    Nekem nem igazán jön be új resto sámán. Bár ez biztos azért van, mert sosem szoktam pvp-ni. Új talentek iszonyatosan jól kiszolgálják azokat akik arénában töltik az idejüket, de mint begyöpösödött pve játékos egyszerüen nem tudom kihasználni talentjeim felét. Vegyük sorba:

    1.) Nem értem Blizzard mit akar sámánoktól... Egyetlen talentünk van, ami chain healt erősíti (improved chain heal (van még Riptide, de arról később)) és négy ami single target healt (Improved Healing Wave/Improved Water Shield/Healing Way/Tidal Waves). Viszont továbbra is raid healerként fog healelni sámán és akárki akármit mond, másfél honap raidelés lvl80on tapasztalatai után merem állítani, továbbra is a healek 80-90%-a CH. Akkor 10-20% heal miatt kell elköltenem 16 talent pontot? 16 talent pont van arra, hogy olyat tudj csinálni amit sose csináltál és nem is fogsz... és itt térek át másik gondomra.

    2.) "elsődleges tank gyógyításra is alkalmasak leszünk" Talentek alapján valóban. Mana hatékonyság alapján soha. Downrank eltörlése, harconként 1 poti használata és base mana költség használat óta sámán egyetlen dologra számíthat és az a mana töltés más classoktól. Lootokat elnézve mana/5sec elég gyér T7 szintü cuccokon. Amit pap kihealel fele manából és közben vissza tölti még spiritből nagyrészét, ugyan annyi healre a sámán manája teljesen elfogy és ott áll, nézeget ki a fejéből. Pala ugyan azt megcsinálja mint a pap, csak nem spiritből, hanem critből és percenként visszatöltött 25% manából. Hohóóóó.. már zeng is a kórus! DEHÁT SÁMÁNNAK IS TÖLT A CRIT!!444 ... Jah... csak épp chain healre nem... spammelheted a játék 2 legkevésbé mana hatékony healjét, hogy 11 talent pont elköltése után visszakapd a heal költséged ~47%-át (rank 14 HW talentelve 1044 mana, improved water shield és improved shield talentelve 1 orb 492 mana). Valamint ezt a pala passzívan csinálja... próbáltatok már úgy játszani healerként, hogy 20-30 másodpercenként magatokra kell castolni valamit? (rugók, cica druidák meg mittom én kik csend, nektek az benne van dps rotában) Régen megesett olyan is, hogy totemet nem tudtam frissíteni, mert egy global cd akár wipe-ba került volna, most meg folyamatosan azt kellene skubizni mikor fogy el a 4 orb (glyph ftw) és castolgatni magadra...

    3.) Riptide... király! Tényleg hiányzott egy hot sámánoknak. Egész használható. 5 fősben és pvp-ben. Bár már 2x buffolták sírás rívás hatására, de még így is egy 51 pontos healhez képest szerintem iszonyat gyenge. Hotja meg hol számít raiden? 15 másodperc alatt aki nincs maxon arra 25x healelnek rá, jó ha 20% heal mondjuk hasznosul hotból...Most persze megint kiabálják: Jó de még +25% CH-ra is!!
    Jah, csak CH megeszi a hot-ot. Szóval 83-al több manáért mint egy CH healeltem egy hangyaf***nyit, plusz elment egy global cd-is, de 25%al többet healelhetek arra aki már amúgyis maxon van, vagy épp castol rá másik raid healer miközben én GC-re várok vagy épp gyúrom már a CH-t. Tegye fel a kezét aki kezdi inkább CH-val... szerintem sokan kezet lehetne látni.

    Összefoglalva: Nekem nem tetszik az új resto sámán mert talentjei egyik fele a raidben betöltött szerepének épp az ellenkezőjére valók mint a másik fele, nem tetszik mert manaháztartása a fent felsorolt nerfek miatt még rosszabb mint eddig volt, nem tetszik mert az 51 pontos talentje igazából egy pvp talent. Dehát én csak egy PvE játékos vagyok, aki imád PvP-ni vagy szeret egyszerre tankot és másokat healelni (5fősön kívül még hol máshol tesz ilyet az ember?) az biztos továbbra is szívesen játszik választott kasztjával. De azis lehet, hogy csak hozzá szoktam a CH spammhez 😛

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://www.blackravens.net Cascade

    Van igazság abban, amit mondasz, de én úgy látom, hogy alapvetően tőled függ, mit hozol ki az egészből a CH spam helyett.

    A következő postban kitérek az általad megfogalmazott problémákra is, mert valóban nem minden fenékig tejfel (túl kevés CH-ra ható talent, gyatra manaháztartás pl.).

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Vilendor

    "alapvetően tőled függ, mit hozol ki az egészből a CH spam helyett"

    Persze, lehet cifrázni, hiszen eddig is ~10% heal általában lesser volt egy bossharcon. De minek cifrázni? Raid healer vagy, tankon kívül mindenkit healelsz, márpedig nem jut eszembe egyetlen harc sem, ahol csak 1-1 ember sérül, összes harc úgy van tervezve hogy vagy mindenki vagy legalább 5-10 ember egyszerre. Minek healeljek egy embert, ha healelhetek négyet? Persze, van amikor valaki extrém alacsony hp-n van, de erre használtuk eddig is NS+HW-t, vagy ha az CD-n volt akkor LHW-t. Most csak azért többet kellene ezeket használni, mert kaptunk még pluszba pár talentet ami gyorsítja/crit esetén olcsóbbá teszi ezeket az életmentéseket? Továbbra is csak egy embert healelsz vele, továbbra is másfélszer annyiba kerül crit nélkül mint egy CH.

    Látom sámánokat sírni fórumokon és látom azokat is akik örülnek és használják a 2 spellt. De akárhogy számolgatok, akárhogy próbálok valami logikát találni változásokra, egyszerüen nem megy. Továbbra is CH spamm jön ki gyöztesen, továbbra is csak életmentésre használjuk HW-et, csak most már castolhatjuk is 1,5 sec alatt egy CH után, nem kell hozzá NS... de akkor is raid healer maradsz és raid healer nem egy embert healel.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • nyel

    Sajnos tökéletesen igaza van Vilendornak, és a cikk iroja nem tudom mennyit raidelt az elmult honapokban (BC), ugyanis a sámán feladata durván a raidhealre korlátozódott, és fog is korlátozódni a healek manahatékonysága miatt. Én személy szerint 10 / 51-et fogom favorizálni, az 51 pont is csak azért kerül restora, mert ugye a riptidenak 51 pont kell. :S

    Szép és jó, hogy lhw/hwzhetünk gyorsan, de ha raidre vagyunk rakva, nem fogsz csillió manáért kiváltani egy hw erejéig senkire, mert 1. nem éri meg, 2. nem az a feladatod.

    A másik probléma, ami ugye terv szerint "critelj sokat, tölcsd a manát 1target heallel WS charge-ból" lenne, nem müködik. Több okból: A, nincs annyi crit a cuccokon (ugye ha elem geart veszel fel fullra, HD marad, több lesz a crit, de bukod a 4es t6 bonuszt.), hogy kiszámithatoan mondjuk minden 3. spelled crit legyen és statikus manatöltést eredményezzen a WSproc. B, a hw/lhw annyira manazabáló, hogy amit nyernél a wsproccal, azt be is bukod a spellcostnál. C, amig ws gcd-t rak, addig bebuksz 1-1.5secet a manáért amit kapnál és addig nem healelsz. D, jelenleg semmi nem figyeli, hogy mikor fogy el ws töltet, és igy ha rosszkor proccol, bukod a passziv regenjét.

    A riptide hibáit leirta már vil.

    Ami pedig leginkább elkedvtelenit a sámántól lk-re nézve, az az, hogy ugy változtattak 51 pontos talentet, hogy nem is nézték, hogy az eredeti milyen célt szolgált.

    Spirit link fő feladata az anti cc hatás lett volna, és a dmg szétosztása. Az, ami tényleg hiányzott a sámánnak. Helyette beraktak egy 1.6k-s instant healt, aminek a többi képessége kb semmire nem jó. Az anti cc képesség meg ment a lecsóba és el lett felejtve, hogy az kéne a sámánnak...

    /Azie/

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • nyel

    Ja még valami ami eléggé zavar, az a sehol nem említett Healing Stream nerf. pre-patch: 200 hp/tick, patch után 120 hp/tick... klassz, hogy mostmár raidre hat, csak igy értelmetlen használni :S

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Trivi

    Nekem van egy spéci (saját átiratú) "addonom" ami ha leesik a WS vagy az ES akkor egy álltalam kiválasztott hangot lejátszik. 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Zizz

    Jön majd hasonló összefoglaló enha sámánoknak is? 🙂

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • http://www.mp3portal.hu Mp3Pintyo

    #15: Tudtommal nem hat raidre:
    Summons a Healing Stream Totem with 5 health at the feet of the caster for 5 min that heals group members within 20 yards for 23 every 2 seconds.

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
  • Vilendor

    Tessék Azie

    http://www.wowinterface.com/downloads/info10730-ShockAndAweformerlyDisqoDice.html

    Tetszik(0)Nem tetszik(0)
Back to Top ↑